Fotografie: Marcel Krijgsman
Vanaf 1 juli 2023 mag je als ondernemer geen gratis plastic of plastic-bevattende wegwerpbekers meer verstrekken. Vanaf 1 januari 2024 geldt er zelfs een verbod, tenzij deze producten worden ingezameld en hergebruikt. Ook evenementen hebben met deze aangescherpte wet- en regelgeving te maken. Cupbrothers biedt met de verkoop en verhuur van herbruikbare cups en melamineproducten van hoogwaardig materiaal de perfecte oplossing.
De Venlose ondernemer Nino Venezia is eigenlijk al vijf jaar met pensioen, maar nog altijd als eigenaar/aandeelhouder met veel plezier betrokken bij diverse lokale evenementen zoals Stereo Sunday en Feel the 50s. "Ook ik merk dat de evenementenbranche te maken heeft met een aantal uitdagingen, zoals een tekort aan personeel, maar ook de aangescherpte wet- en regelgeving rondom wegwerpplastic. Bij Stereo Sunday komen alleen al ruim 12.000 bezoekers per dag die allemaal wegwerpbekers gebruiken. Tegelijkertijd is de nieuwe generatie werknemers en festivalbezoekers veel meer bezig met het milieu en de toekomst. En omdat het ondernemersbloed nu eenmaal kruipt waar het niet gaan kan, besloot ik een bedrijf op te richten dat een duurzame oplossing biedt voor het gebruik van bekers."
Proefdraaien
Samen met medeaandeelhouders Tom Ketelings, John Derix en Roel Philipsen, zijn vrouw Anita en zonen Enzo en Gino heeft Nino een totaalconcept ontwikkeld voor de verkoop en verhuur van koffiecups en horecabekers; bezorgen, ophalen, reinigen en opslag of retour. "Via horecabeker.nl en cupbrothers.com kunnen gemeenten en horeca- en festivalondernemers diverse cups en glazen van polycarbonaat (PC) en polypropyleen (PP) in verschillende maten bestellen, voor verkoop of verhuur. De bekers zijn in speciale opbergboxen te bestellen. Een offerte op maat behoort natuurlijk ook tot de mogelijkheden. We hebben eigen festivalcups laten ontwerpen, ons model toppie, die je per streng duimbreed vanuit een stapel kunt tappen."
Herbruikbaar
Een niet onbelangrijk voordeel van de herbruikbare cups en bekers is dat de hoeveelheid afval tijdens evenementen tot wel 96% wordt gereduceerd. "Bovendien kunnen ze dankzij het hoogwaardige materiaal vele malen opnieuw worden gebruikt, in tegenstelling tot de meeste plastic bekers die nu op festivals worden gebruikt. Bij festivals waar je moet betalen voor een beker, nemen sommige festivalgangers onze cups zelfs mee naar huis als herinnering aan het evenement. Bekers die door het vele gebruik toch beschadigd raken, sturen we terug naar de fabrikant die er granulaat van maakt. Dit materiaal vormt de basis voor nieuwe bekers."
Reinigen en opslag
De gekochte of gehuurde cups kunnen medewerkers eventueel zelf tussendoor achter de bar spoelen en hergebruiken, zodat je er minder nodig hebt. "Bij de verhuur van de bekers worden deze per hoeveelheid verzegeld met tie wraps en in speciale bakken geleverd. Over de bekers die je niet uitpakt, hoef je geen schoonmaakkosten te betalen. Inmiddels hebben we een partner waardoor we ook een oplossing ter plaatse regelen. De klant kan dan ook ter plaatste spoelen en reinigen, waardoor hij of zij dus minder cups hoeft te huren. Vervolgens halen we de cups weer op en spoelen we deze met een eigen machine met een capaciteit van 11.000 cups per uur. Daarna zetten we de cups weer in de opslag voor wederverhuur of, als een klant de cups gekocht heeft, tot de klant zijn cups weer afroept. Inmiddels hebben we meer dan 7,5 miljoen cups op voorraad in eigen magazijn. Ideaal voor gemeenten of evenementenorganisaties die grote festivals of events organiseren en niet elk jaar opnieuw grote voorraden wegwerpbekers willen aanschaffen."
Bedrukken
Als extra attentie kunnen de diverse cups en bekers worden bedrukt. "Dat kan bij verkoop al vanaf kleine oplages van 24 of 48 stuks. Je kunt bijvoorbeeld longdrinkglazen of luxe champagneglazen laten bedrukken met je bedrijfslogo en deze als give away inzetten. Ook voor festivals is het interessant. Bij verhuur van grote oplages kunnen we bedrukken, bezorgen, ophalen, spoelen én opslag verzorgen. Inmiddels zijn de eerste honderdduizen-den cups met full color bedrukking al verkocht. Ook de bierpullen gingen in oktober erg hard."
Hetzelfde geldt voor de speciale koffiecups die Nino aan het ontwikkelen is voor verkoop en verhuur. "Deze zijn gemaakt van PP, maar bijna niet van keramiek te onderscheiden. De cups zijn een mooi alternatief voor de wegwerpbekertjes bij de koffieautomaten en in de kantines. We kunnen de cups ook in andere maten leveren en laten bedrukken. Dat is ook interessant voor verenigingen of voetbalclubs die deze als verzamelobjecten kunnen verkopen of weggeven." Nino benadrukt dat er legio mogelijkheden voor het bedrukken zijn. "Bovendien gebeurt dit allemaal in eigen huis. De machines zijn operationeel en lopen nu al vol met orders. We hebben besloten om onze printcapaciteit uit te gaan breiden om snel en flexibel te kunnen blijven in deze veranderende markt."
Impactvolle bijdrage
De eerste reacties op de bekers en cups zijn uiterst positief. "Mensen kunnen niet geloven dat onze producten van PC of PP zijn. Ze zijn bijna niet van glas te onder-scheiden. Wij hopen zo veel mogelijk ondernemers in de event- en hospitalitybranche een totaaloplossing te kunnen bieden om zo een impactvolle bijdrage te leveren aan het milieu."