Brussel lanceert nieuw internationaal merk BRUSSELS



Het nieuwe internationale merk BRUSSELS is officieel gelanceerd. Dat gebeurde tijdens de Brussels Urban Summit in SQUARE. Het gaat om een ambitieus citymarketinginitiatief van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. In 2021 lanceerde het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een project om Brussel internationaal op een aantrekkelijke en coherente manier te positioneren. Het resultaat werd in juni bekend gemaakt.

Rudi Vervoort, minister-president van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest bevoegd voor het imago van Brussel en voor toerisme: "Steden in Europa en van over de hele wereld wedijveren vandaag meer dan ooit met elkaar om talenten, investeringen en bezoekers aan te trekken. Het is algemeen geweten dat er een ontegensprekelijk positief verband bestaat tussen het vermogen van een stad om internationale talenten aan te trekken en haar imago. Daarom willen wij met het nieuwe internationale merk BRUSSELS het imago van ans Brussels Gewest zowel bij de burgers als bij de economische besluitvormers in Europa en over de wereld kracht bijzetten door de schijnwerpers te richten op de vele culturele, erfgoedkundige, toeristische, economische, culinaire en ecologische troeven van het Brussels Gewest."

We Dare You to Be Yourself
Na een proces van 18 maanden waarin veel onderzoek werd gedaan en waarbij heel wat publieke en private stakeholders werden betrokken, is de nieuwe merkstrategie een feit. Ze kreeg de titel In Brussels, We Oare You to Be Yourself mee. Uitgangspunt is dat Brussel de ideale voedingsbodem is om jezelf te zijn. En jezelf te ontwikkelen.
De aantrekkingskracht van Brussel ligt hem in de authenticiteit van de stad. In een tijdperk waarin no filter het haalt op picture perfect, vormt ze dan ook de perfect onvolmaakte omgeving. Authentiek, toegankelijk, perfectly imperfect. Het is een plek met persoonlijkheid waar bewoners de schoonheid en de diversiteit van de stad omarmen. Brusselaars nemen zichzelf niet al te serieus en gaan prat op hun gastvrijheid. Ze leggen je geen specifieke verwachtingen op maar heten je welkom zoals je bent. Brusselaars dagen je dan ook uit om jezelf te zijn.
 
Pascal Smet, Brussels staatssecretaris voor stedenbouw en erfgoed, Europese en internationale betrekkingen en buitenlandse handel : "Voor het eerst gaan we Brussel echt positioneren in de wereld. Want de hele wereld kent Brussel, maar niet veel mensen weten waar we echt voor staan. Net daarom lanceren we Brussel als internationaal merk met een storytelling. Een verhaal dat is gebaseerd op een diepgaand onderzoek waarin we Brussel vergeleken met andere concurrerende steden. Op basis daarvan schreven we een sterk verhaal met de publieke en private spelers die Brussel in het buitenland vertegenwoordigen. Een 'brand' dot Brussel toont zoals het is, 'perfectly imperfect'. Dit merk en alles wat we er rond ontwikkelden is voortaan beschikbaar voor iedereen die onze stad in het buitenland promoot."

Met een stem over Brussel
Met de merkbekendheid van ons gewest op internationaal vlak zit het goed. Alleen is het imago van Brussel in het buitenland vaak nog te versnipperd. Bedoeling van de nieuwe merkstrategie is dan ook een coherent beeld van Brussel op te hangen voor een buitenlands publiek.
Voor de uitrol van de merkstrategie is een uitgebreide brand toolkit voorzien. Die moet Brusselaars en stakeholders helpen om het verhaal van Brussel met een stem te vertellen. Het gaat om heel wat hulpmiddelen en richtlijnen voor iedereen die Brussel promoot in het buitenland. Zowel publieke als privé-organisaties kunnen hiermee aan de slag. Bovendien kunnen Brusselaars zelf het ambassadeurschap van het gewest aanvragen en zo terechtkomen in een netwerk van dynamische Brusselliefhebbers.

Sven Gatz, Brussels minister van financien, begroting, ambtenarenzaken, de promotie van meertaligheid en het imago van Brussel: "Met ons nieuwe merk willen we het imago dat ons internationale publiek van toeristen, investeerders, ondernemingen, verenigingen, studenten en zo meer van Brussel heeft, verbeteren en op die manier ook de economische groei van ons Gewest ondersteunen. Daarom ook stellen we ons nieuwe, gedeelde merk ter beschikking van iedereen, zowel de private als de publieke actoren."

Stuurgroep
Na een aanbesteding werd de opdracht voor het uitwerken en implementeren van een strategie rand citymarketing gegund aan het agentschap Resonance, een internationaal gerenommeerd team van experts op het gebied van place marketing. Het bedrijf is bekend vanwege de jaarlijkse stedenranking Best Cities. In de jongste Europese rangschikking bekleedt Brussel de twaalfde plaats.
 
Het hele project wordt begeleid door een stuurgroep. Daarin zijn zowel publieke als privespelers vertegenwoordigd. Het gaat om Brussels International, Brussel Synergie, commissioner.brussels, hub.brussels, visit.brussels, de Stad Brussel, BECI en de universiteiten ULB en VUB. De werking van de stuurgroep wordt gecoordineerd door visit.brussels en nog tot eind 2024 begeleid door Resonance.

Brussels Urban Summit
De persconferentie vond plaats in de marge van de Brussels Urban Summit. Dat is een initiatief van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, Eurocities, Metropolis en het Champion Mayors for Inclusive Growth Initiative van de OESO. Tijdens de conferentie wordt nagegaan hoe steden voor innovatie kunnen zorgen die nodig is voor een groenere en meer inclusieve toekomst.

Meer informatie
Een uitgebreide presentatie van de merkstrategie en de richtlijnen vind je op www.internationalbrand.brussels/en/. Daar vind je ook meer info over hoe je zelf ambassadeur van Brussel kan warden. Je ziet er ook hoe het merk al werd gebruikt tijdens de Brussels Days en de Biennale di Venezia.
 
NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.


Tags: Brussel Citymarketing BRUSSELS Bestemming
Algemene voorwaarden | privacy statement