Column Marianne Kuiper: De kater komt later



 

Bel je bank, Belastingdienst, energieleverancier of een ander bedrijf van soortgelijke grootte en de telefoon wordt kunstmatig beantwoord met een bandje met de volgende boodschap: 'het is momenteel drukker dan normaal, de wachttijd is langer dan u van ons gewend bent.' Fout! Niet waar, een pertinente leugen. We zijn het volledig gewend om lang te moeten wachten. Minimaal een half uur. Als je geluk hebt.

Hoe groter de toko, hoe slechter het bereik. Telefoonnummers verdwijnen als sneeuw voor de zon. Is er wél een nummer, dan wordt alles uit de kast getrokken om je te motiveren om gelijk weer op te hangen. De boodschap herhaalt zich daarom eindeloos met als intermezzo de tip om hun website zoekhetlekkerzelfuit.nl te bezoeken om daar in de lijst van de FAQ's op zoek te gaan naar het antwoord op jouw vraag. Ja? En waarom staat het antwoord op mijn vraag er dan nooit tussen? Of zou ik de enige zijn die nog niet eerder beantwoordde vragen stelt?

De tijd tikt door en het onophoudelijk aanmoedigen helpt. Met enige weerstand, je weet het heeft geen zin, kijk je tóch op die website. En daar komt ie in je rechterooghoek begin iets te bewegen, te zwaaien of knipperen. Er verschijnt iemand in een klein raamwerkje. Hello, it's your new artificial intelligent friend. Hij/zij/het heeft soms zelfs een naam. Je nieuwe aanbieder verleidt je om met hem/haar/het in gesprek te gaan. 'Hi, wil je chatten?' Nee, dat wil ik niet. De laatste keer dat ik een poging deed, verschenen er zulke stupide antwoorden dat ik een woedeaanval à la Dennis Wiersma kreeg. Gelukkig had dit geen gevolgen. De chatrobot kan voor zover ik weet geen emotionele schade oplopen. Of wel? Je bent in deze wereld waarin AI steeds dwingender vormen aanneemt immers nergens meer zeker van. Niets is zeker, dat is zeker.

Ik ben ervan in de war. Al die bedrijven die zich profileren met een hoog gehalte aan dienstbaarheid maar in de praktijk niet bereikbaar zijn, tenzij je bereid bent in de lange wachtrij plaats te nemen. Het kan anders. Echt. En omdat deze column natuurlijk wel leuk moet blijven, wil ik een positieve draai aan de klaagzang te geven Met frisse tegenzin belde ik recent het UWV. Ik had dit belletje al zo'n twee weken voor mij uit-geschoven. Ook lang gedraald en mijzelf gekweld met de vraag welk tijdstip de kortste wachtrij zou opleveren. Het moest. Post-corona nog wat NOW af te handelen (ja, je leest het goed). Ik had mij goed voorbereid. Genoeg thee voor een halve dag en cho-cola om opkomende ergernis weg te kunnen eten. Er was geen wachttijd. Zelfs zonder keuzemenu werd de telefoon gelijk beantwoord. Gelijk! Daar was ik zo verbaasd over dat ik van schrik mijn vraag niet meer wist en enigszins onbeholpen moest ophan-gen. Kort daarna kwam mijn geheugen terug en belde ik nog een keer. Zou het? En ja hoor, ook deze tweede keer werd de telefoon gelijk opgenomen en werd ik adequaat geholpen en de keren erna ook. Het UWV bewijst dus dat het kan. Dat je als grote orga-nisatie levende wezens in dienst kunt hebben die ook nog in staat zijn om je te helpen. Tot zover de illusie.

De kater komt altijd later. De positieve lading dwarrelde neer. Hoe naïef ben ik? Het UWV krijgt geld van mij. Het terugbetalen als straf voor de creativiteit om in leven te blijven tijdens de c-crisis van een aanzienlijk bedrag aan NOW moet natuurlijk veilig gesteld worden. Weg positief gevoel, ook als sneeuw voor de zon.

Ik geloof dat ik aan vakantie toe ben met veel zon en zonder robots!


Marianne Kuiper

Eigenaar Efficient Hotel Partner & Music Meeting Lounge
Intermediair op het gebied van het zoeken en boeken van de perfecte locaties
Meer blogs lezen? www.efficienthotelpartner.nl

 

NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.


Tags: Column Marianne Kuiper Efficient Hotel Partner Music Meeting Lounge
Efficient Hotel Partner | bekijk uitgebreid bedrijfsprofiel
Dorpsstraat 43
1182 JB
Amstelveen
nederland

Algemene voorwaarden | privacy statement