Wanneer je de beste elementen uit twee verschillende branches combineert, levert dit innovatie en vernieuwing op. De lancering van het nieuwe superjacht Amels 80 dat evenementenbureau Obsession voor opdrachtgever Damen Yachting mocht organiseren, is hier een perfect voorbeeld van.
Fotografie: Nico Alsemgeest
Het promoten van nieuwe superjachten zoals de Amels 80 gebeurt doorgaans door middel van speciale bootshows die in steden over de hele wereld plaatsvinden. "In bijvoorbeeld Miami, Dubai en Monaco zie je diverse jachten op een rij aangemeerd liggen", vertelt Hans Klaver van Obsession. "Bij de nabijgelegen beurs liggen diverse paviljoens waar de hosts en hostesses de bezoekers verwelkomen. Dit zijn onder andere kapiteins en bootmakelaars die zich namens de eigenaren oriënteren op de markt."
De marketing director van Damen Yachting, die Obsession via het zakelijke netwerk kende, wilde het voor het nieuwe superjacht van Damen Yachting op een andere manier aanpakken. "Damen wilde tijdens de lancering van de Amels 80 de geïnteresseerden meer beleving meegeven. Omdat we in december 2021 nog in het staartje van de pandemie zaten, wilde de marketing director één digitaal event voor drie verschillende doelgroepen; VVIP's oftewel de potentiële kopers, het algemene jachtpubliek en de pers. Daarbij was het vooral een uitdaging om de VVIP's - de potentiële kopers - te bereiken, aangezien dat erg lastig is en ze zich overal ter wereld bevinden. Een lancering in de vorm van een digitaal event was uniek in deze branche en moest hun nieuwsgierigheid prikkelen. Daarnaast is een online event voor iedereen goed toegankelijk en bereikbaar. Men kon van over de hele wereld inbellen."
Digitale lancering
Het resultaat was de 'Digital World Premiere Amels 80', een digitale lancering met drie verschillende programma-onderdelen op 31 maart 2022. Hans: "Bij alle tracks gold als leidraad 'Evolution is in our Nature', waarbij de evolutie van het merk Damen en Amels werd verteld. Het familiaire karakter van Damen, maar ook het vakmanschap en de aandacht voor duur-zaamheid stonden daarbij centraal. Het event begon met het exclusieve gedeelte voor een select gezelschap van potentiële kopers, dat werd gestreamd vanuit Theater Amsterdam. Zij werden door Roos Damen (Managing Director en derde generatie jachtbouwer), Espen Oino (exterieurontwerper) en Paul Costerus (interieurontwerper bij Sinot) meegenomen in de ontwikkeling van de Amels 80, het maakproces en de keuzes die er gemaakt zijn. Zo kom je tot de kern van een product en het vakmanschap; iets waar kopers enorm veel waarde aan hechten. Ook konden zij live vragen stellen. Met deze aanpak wilden we deze doelgroep een gevoel bij het merk laten krijgen."
Drones
Na het exclusieve tafelgesprek volgde de officiële lancering voor alle drie de doelgroepen. "Toen gingen de deuren van het theater open voor het live showmoment. Tijdens de show van vier minuten werd het jacht op een op maat gemaakt schaalmodel van piepschuim onthuld, waar-bij de kleuren en de outlines door middel van videomapping op het model en op een scherm van 50 bij 12 meter werden geprojecteerd. Dit hadden we samen met Live Legends met behulp van drones en een steady cam van tevoren opgenomen. Voorafgaand werden natuurlijke elementen zoals koraal, water en zand op het schaalmodel geprojecteerd. Een danseres beeldde vlak voor de onthulling van het schip de elementen wind, water en tijd uit. Na de onthulling lichtte Roos Damen samen met de designers aan de hand van het schaalmodel de unieke features uit. Het event werd afgesloten met een Q&A voor de pers, waarvoor Roos Damen, Espen Oino en Paul Costerus plaatsnamen op barkrukken aan de zijkant van de zaal. Ook stond er een perskit klaar in het online platform."
Doelen behaald
Damen Yachting wilde met de lancering van de Amels 80 minimaal vijf potentiële kopers tijdens de live stream bereiken, brand awareness creëren bij het algemene jachtpubliek en de pers zo snel en efficiënt mogelijk toegang geven tot relevante informatie. Volgens Hans is dit ruimschoots gelukt. "Uiteindelijk hebben we 22 potentiële kopers bereikt en heeft de lancering drie tastbare ver-kopen opgeleverd. In combinatie met de content op alle mediakanalen - waaronder op de showcasepagina van de Amels 80 waar quotes uit de VVIP-sessie, opnames van de show en de Q&A met de pers te zien zijn - heeft dit 5,7 miljoen impressies en 143 prospects opgeleverd. De veertig artikelen vertegenwoordigden een media-waarde van een half miljoen euro. Ook kreeg de lancering een vermelding in Forbes Magazine, waarbij het event werd vergeleken met de eerste iPhone-presentatie van Steve Jobs."
Awards
Naast een zeer tevreden opdrachtgever trok de lancering de aandacht van diverse awardshows binnen de eventbranche. Uiteindelijk wist het team van Obsession met deelname aan het Bea World Festival, de Gouden Giraffe en de Eventex Awards in totaal zeven maal goud en een maal zilver in de wacht te slepen. "Deze awards wonnen we onder andere dankzij de originele manier van events organiseren, die afweek van de traditionele middelen-mix die jachtenbouwers inzetten. Bovendien wisten we met één digitaal, persoonlijk event drie verschillende doelgroepen te bereiken zonder dat we de deelnemers speciaal hoefden laten af te reizen."
Energieboost
De awards hebben meer dan enkel erkenning voor het originele concept gebracht. "Het doet veel met je zichtbaarheid en we hebben vanuit de branche dan ook heel veel felicitaties ontvangen. Ook laat je stagiairs en de nieuwe generatie eventmanagers zien dat je als bureau toonaangevend bent. Daarnaast heeft het winnen van de award onze relatie met de opdrachtgever verstevigd. Je beleeft samen het event en haalt samen die award binnen. Hetzelfde geldt voor ons team. Wanneer je zoveel energie in een project steekt en samen naar Rome gaat om de case te presenteren en dan ver-volgens wint, geeft dat een enorme energieboost. Ten slotte heeft de winst tijdens het Bea World Festival ons zelfs drie concrete aanvragen opgeleverd van opdrachtgevers die ons daar hebben zien winnen."
Extra trots
Het winnen van deze awards is extra bijzonder, gezien het korte tijdsbestek waarin de digitale lancering werd georganiseerd. "Medio december 2021 kregen we de briefing en gingen we direct met het concept aan de slag. De datum stond vast, aangezien het event tussen twee belang-rijke bootshows in moest plaatsvinden. Uiteindelijk hebben we in zeven weken tijd een definitief concept ontwikkeld en hadden we twee maanden voor de productie. Met name in de laatste weken heeft ons team heel wat uren gemaakt om alles van de grond te krijgen. Gelukkig konden we snel schakelen met Damen. Natuurlijk houd je op productioneel niveau altijd wat aandachtspunten, zeker gezien het korte tijdsbestek van drie maanden. Met wat meer tijd hadden we wat meer puntjes op de i kunnen zetten, de setting iets meer aandacht kunnen geven of nog meer kwaliteit uit de content kunnen halen. Maar gezien de hoeveelheid awards en de reacties die we hebben gekregen en de resultaten die we hebben behaald, mogen we heel tevreden zijn!"