Interview Bart Huisinga, Bartmanzboot: "Ik laat zien dat ik er nog ben"



Begin dit jaar won Bart Huisinga dankzij lovende reviews over zijn Bartmanzboot voor de vierde keer op rij de Publieksprijs van MeetingReview in de categorie Small. Wij vroegen naar het geheim achter zijn succes.

In 2013 begon Bart met het hosten van bijeenkomsten op de boot waar hij zelf ook woont. "In 2012 raakte ik mijn baan kwijt bij een milieu-adviesbureau en liep helaas ook mijn huwelijk stuk. Na enige tijd te hebben rondgetrokken, kon ik terecht op de woonboot die eigendom is van mijn familie. Uiteindelijk maakte ik een business plan om de boot te verhuren voor zakelijke bijeenkomsten. De eerste twee jaar stonden in het teken van stress en hard werken, maar in het derde jaar begon het aantal gasten flink te groeien. Na het vierde jaar kon ik er goed van leven."

Transparant systeem
Bart wilde voor de marketing van zijn woonboot iets doen met reviews, maar had nog geen eigen platform. Toen kwam in 2014 MeetingReview om de hoek kijken; een platform waarbij reviews managementassistenten en eventplanners helpen om locaties voor hun bijeenkomsten te vinden. "Wat me onder andere aanspreekt, is dat het puntensysteem transparant is. Ook wordt er heel scherp gelet op dubbele- en fake reviews."

Reviews schrijven
Bart blijkt uiterst succesvol te zijn op het reviewplatform. Na in 2016 derde te zijn geworden, won de Bartmanzboot in 2021 voor de vierde keer op rij de Publieksprijs in de categorie Small (tot 25 personen). Deze prijs wordt elk jaar uitgereikt aan de locatie die binnen diens categorie de hoogste gemiddelde reviewscore behaalt. Bart geeft aan dat hij daar wel veel tijd en energie in steekt. "Ik vraag na elke bijeenkomst om een review, indien nodig stuur ik maximaal twee keer een reminder per e-mail. Opdrachtgevers schrijven die review namelijk niet uit zichzelf. Met deze aanpak geeft 60-70% van mijn opdrachtgevers gehoor aan mijn verzoek. Ik laat ook bij elke review een persoonlijke reactie achter, waarbij ik bijvoorbeeld refereer naar de leuke activiteiten die ze gedurende de dag hebben gedaan. Dat melden ze niet altijd zelf, maar daarmee laat ik wel zien hoe uniek hun eigen bijeenkomst is geweest." 

Badeendje
De hoeveelheid reviews en de hoge scores geven aan dat de opdrachtgevers tevreden zijn over hun bijeenkomst bij Bartmanzboot. "De ene klant waardeert de woonboot en de rustige omgeving, terwijl de andere juist de persoonlijke service en de catering benoemt. Zelf zorg ik altijd dat ik onzichtbaar aanwezig ben. Ik vraag bijvoorbeeld van tevoren of ze halverwege een extra rondje koffie willen. Ook geef ik na afloop van elke bijeenkomst een badeendje met een ludiek kaartje mee aan de opdrachtgever. Wanneer je net iets meer levert dan de gasten van je verwachten, creëer je een gunfactor."

Uitdagend jaar 
Ondanks de prijzenkast was 2020 ook voor Bart een uitdagend jaar waarin het maken van keuzes centraal stond. "Vorig jaar heb ik slechts de helft van het normale aantal bijeekomsten gehad. In augustus en september was er even een opleving. Mensen wilden na de zomer weer bij elkaar komen. Ik draaide zelfs de beste augustusmaand ooit! Maar toen kwamen in oktober de aangescherpte maatregelen. Ik had nog weinig reserves en was het zat. Ik besloot parttime te gaan werken voor het bron- en contactonderzoek van de GGD. Inmiddels ben ik teamleider. Ook doe ik tussendoor enkele interimklussen, aangezien ik vroeger in de uitzendbranche actief ben geweest. Twee jaar geleden ging ik nog voor een oud-collega op zoek naar een planoloog. Nu heb ik een soortgelijke opdracht." Ondertussen blijft de Bartmanzboot beschikbaar. "Dit jaar heb ik tot nu toe twee bijeenkomsten gehad. Af en toe komt er een aanvraag binnen, maar het is voor opdrachtgevers lastig plannen wanneer de regels steeds veranderen. Wel probeer ik extra inkomsten te genereren door de boot te verhuren als thuiswerkplek. Rendabel is het niet, maar ik zie het meer als een investering in mond-tot-mondreclame. Uiteindelijk hoop ik dat de mensen die hiervan gebruikmaken, terugkomen voor een vergadering." 

Terughoudend
Met minder bijeenkomsten is het voor Bart wel een stuk lastiger om reviews te bemachtigen. "Ik heb ook het idee dat opdrachtgevers daarin terughoudend zijn. Wellicht omdat ze niet aan de grote klok willen hangen dat ze een bijeenkomsten hebben gehad, ook al mag dit met inachtneming van de maatregelen." Ondertussen houdt Bart deze opdrachtgevers via social media kanalen zoals LinkedIn op de hoogte van de ontwikkelingen op zijn boot. "Ik heb bijvoorbeeld veel leuke reacties op de Publieksprijs ontvangen. Ook maak ik graag filmpjes van de omgeving om de sfeer over te brengen. Straks in de lente komen de watervogels weer in beeld. Op die manier laat ik zien dat ik er nog ben."



 

Auteur: Sofie Fest

Tags: Bart Huisinga Bartmanzboot Locatie Reviews Publieksprijs MeetingReview
Algemene voorwaarden | privacy statement