Groei voor Eurostar op routes Londen en Nederlandse bestemmingen en Parijs en Amsterdam



In 2022 was de groeiende vraag naar duurzaam reizen een sterke stimulans voor de resultaten van de Eurostar Group. Het is een positief teken voor de toekomst van het nieuwe merk, na twee jaar van reisbeperkingen.  

Eurostar Group kondigt een omzet aan van € 1.532 miljoen voor 2022. Dit is 2,5 keer hoger dan in 2021. De EBITDA van het bedrijf bereikte een record van € 332 miljoen. Een opmerkelijk resultaat in tijden van inflatie, die werden gekenmerkt door sociale onrust in het Verenigd Koninkrijk, België en Frankrijk.   

Eurostar Group vervoerde 14,8 miljoen reizigers in 2022: 8,3 miljoen voor Eurostar (+518% vs. 2021) en 6,5 miljoen voor Thalys (+42% vs. 2021). Na een ernstige terugval door COVID in het begin van 2022, kwamen de reizigers van de ene op de andere dag terug; de twee bedrijven hadden slechts drie maanden nodig om te herstellen om van 30% van het reizigersvolume terug te keren tot 80%.

"De verwachte groei voor duurzaam internationaal transport in Europa is uitgekomen. De resultaten van 2022 weerspiegelen het verlangen van onze klanten om weer te reizen nadat de beperkingen werden opgeheven en laten de groeiende bewustwording over de voordelen van duurzaam reizen zien," legt Gwendoline Cazenave, CEO van Eurostar Group, uit.   

Een sterke cashperformance in 2022 stelde Eurostar in staat om de terugbetaling van schulden te versnellen en te investeren in de klantervaring. Door de sterke cashflow kon Eurostar Group € 127 miljoen van haar schuld terugbetalen en eind december 2022 bedroeg de totale schuld nog € 964 miljoen.

"Eurostar Group laat de COVID-crisis achter zich en is nu op weg naar een nieuw hoofdstuk waarbij Eurostar en Thalys worden samengevoegd om aan de nieuwe Eurostar Group te bouwen," zegt Gwendoline Cazenave. "Deze resultaten maken het mogelijk om de hoeksteen van duurzaam reizen in Europa te worden. We doen er alles aan om ons aanbod te laten groeien om zo tegemoet te komen aan de onmiskenbare vraag en we zullen blijven streven naar ons doel om 30 miljoen reizigers te vervoeren tegen 2030."

Dynamische routes 
De meest dynamische groei op de routes van de Eurostar Group bevindt zich tussen Londen en de Nederlandse bestemmingen en tussen Parijs en Amsterdam. Vooral op de route Londen-Nederland is het volume meer dan verdubbeld in vergelijking met de periode vóór de pandemie. Deze route heeft een boost gekregen door de introductie van een rechtstreekse retourdienst in oktober 2020, waardoor reizigers van Amsterdam naar Londen kunnen reizen zonder over te stappen in Brussel.  

Wat het klantenprofiel betreft, kende Eurostar een bijzonder sterke vraag van vrijetijdsreizigers, waarvan het bedrijf er in december 2022 (ondanks de stakingen) meer heeft vervoerd dan in beide jaren vóór de pandemie. Alle routes van de Eurostar Group zijn echter getroffen door een trager herstel van zakenreizen in vergelijking met vóór de pandemie. Dat komt onder andere door de toename van virtuele vergaderingen, gecombineerd met de relatieve voorzichtigheid van bedrijven om personeel te stimuleren weer te gaan reizen. In 2023 ziet het bedrijf tot nu toe een herstel van 80% tijdens werkweken.  

"We hebben het bedrijf weer op de rails gekregen, ook al is er nog ruimte voor verbetering om onze ambities waar te maken. In januari hebben we de nieuwe identiteit van het Eurostar-merk onthuld. Deze herfst zal dit nieuwe merk belichaamd worden door de nieuwe website, de applicatie en het unieke loyaliteitsprogramma. Dit zullen de eerste zichtbare effecten zijn voor onze klanten," zegt Gwendoline Cazenave.
 
NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.


Tags: Eurostar duurzaam reizen Parijs Amsterdam Thalys
Algemene voorwaarden | privacy statement