Shell en American Express Global Business Travel willen aanbod duurzame vliegtuigbrandstof te vergroten
American Express Global Business Travel (GBT) en Shell Aviation gaan samenwerken aan een alliantie om duurzame vliegtuigbrandstof beschikbaar te maken. De organisaties gaan een model ontwerpen om het aanbod aan en gebruik van duurzame vliegtuigbrandstof (SAF) te vergroten en de route van de luchtvaartsector naar een CO2-uitstoot van netto nul (net-zero emissions) te versnellen.
Deze samenwerking combineert de koopkracht van luchtvaartmaatschappijen en de corporate klanten van GBT op grote schaal om een impuls te geven aan een verandering in de productie en het gebruik van SAF. Dit gaat, op zijn beurt, luchtvaartmaatschappijen en bedrijven in staat stellen om voortuitgang te boeken als het gaat om hun emissiedoelstellingen voor de lange termijn.
Enige haalbare optie
Voor veel bedrijven is weer gaan vliegen, als onderdeel van essentiële zakenreizen, een belangrijke drijvende kracht achter economische groei. De mogelijkheden om de CO2-uitstoot van vliegreizen te verminderen, in lijn met de bredere doelstellingen voor net-zero emissions, zijn op dit moment echter beperkt. Koolstofarme of koolstofvrije technologieën zoals waterstof en elektrisch vliegen zullen waarschijnlijk pas halverwege deze eeuw op grote schaal impact hebben. SAF blijft als enige haalbare optie binnen de sector over om de uitstoot op korte en middellange termijn te verminderen. SAF kan worden gemaakt van uiteenlopende grondstoffen en via een aantal verschillende technologieen. Vergeleken met conventionele fossiele vliegtuigbrandstof, kan SAF de CO2-uitstoot van luchtvaart gedurende de hele levenscyclus met tot wel 80% verminderen.1 Vandaag de dag is het aandeel van SAF in de gebruikte vliegtuigbrandstof echter minder dan 0.1% en wordt het via één soort technologie geproduceerd.2
Positief klimaat
Anna Mascolo, President, Shell Aviation: “We willen de luchtvaartsector helpen om koolstofarmer te worden en we geloven dat deze samenwerking nieuwe oplossingen voor onze klanten oplevert om net-zero emissions te bereiken. SAF heeft ongelooflijke potentie om de luchtvaart koolstofarmer te maken. Zelfs als alle op dit moment openbaar gemaakte projecten daadwerkelijk gerealiseerd worden, zou SAF nog steeds slechts één procent uitmaken van de luchtvaartbrandstofmarkt in 2030.3 Als de luchtvaartsector meer SAF wil in 2025, dan zijn er nu significante investeringen nodig. Deze samenwerking met GBT is erop gericht om een positief klimaat te creëren voor nieuwe investeringen in SAF-productie en nieuwe technologieën.”
Investeringsvolume
GBT’s Chief Executive, Paul Abbott: “Onze aanpak met Shell kan een kant-en-klare oplossing bieden aan bedrijven die net-zero emissions nastreven. We geloven dat het bundelen van de vraag van bedrijven en luchtvaartmaatschappijen de meest efficiënte manier is om het investeringsvolume te creëren dat nodig is voor verandering op grote schaal. Door samen te werken met Shell, willen we bedrijven en luchtvaartmaatschappijen in staat stellen om de route richting hun eigen emissiedoelstellingen te bepalen, een leidende rol te vervullen op het gebied van duurzaamheid en echte verandering te creëren.”
Transformatie
Deze samenwerking zal een impuls geven aan de transformatie van de luchtvaartsector en zakenreisbranche, bijdragen aan een toekomst met een CO2-uitstoot van netto nul en klanten een nieuwe oplossing bieden die die hun eigen energietransitie en ambities op het gebied van CO2-reductie ondersteunt. De samenwerking combineert GBT’s sterke relaties met bedrijven en hun reizigers, en ervaring op het gebied van emissiereductie-strategieën, en Shells uitgebreide kennis van de luchtvaartsector, SAF-expertise en oplossingen op het gebied van CO2-management.
Net-zero emission
Zowel Shell als GBT hebben hun eigen individuele doelstellingen om net-zero emissions bedrijven te zijn in 2050, gelijke tred houdend met de maatschappij. De doelstellingen van Shell hebben betrekking op het volledige spectrum van zijn emissies, Scopes 1, 2 en 3 van alle energie die het verkoopt, niet alleen de energie die het produceert. Het realiseren van deze doelstelling kan betekenen dat Shell in 2030 acht keer meer koolstofarme brandstoffen produceert en de hoeveelheid biobrandstoffen en waterstof in de transportbrandstoffen die het verkoopt, vergroot (van ongeveer 3% in 2020) naar meer dan 10%. Shell werkt samen met zijn klanten om de overgang naar net-zero emissions te versnellen. Om de doelstelling van net-zero emissions in 2050 te bereiken, gaat GBT SAF gebruiken om zijn eigen zakenreisemissies te verminderen.
Afbeelding van ThePixelman via Pixabay
NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.
Tags: American Express Global Business Travel GBT Shell Aviation duurzame zakenreizen Duurzaam vliegverkeer Corporate Travel