American Express Global Business Travel en Cvent lanceren initiatief voor maatschappelijk verantwoorde hotelinkoop



American Express Global Business Travel (GBT) en Cvent, een vooraanstaande aanbieder van technologie voor de inkoop van reizen en hotelovernachtingen, hebben een nieuwe vragenlijst voor leveranciers ontwikkeld die een positieve impuls geeft aan maatschappelijk verantwoord ondernemen binnen de zakenreis- en eventbranche. 

Doel van de nieuwe vragen is het standaardiseren en vergroten van de beschikbaarheid van data op het gebied van duurzaamheid, en diversiteit, gelijke kansen en inclusie (DE&I) die door hotels en andere eventlocaties wordt gedeeld. Het initiatief, ontwikkeld door GBT’s Global Business Consulting (GBC) team en Cvent, in samenwerking met deelnemers uit de gehele branche, maakt het verzamelen en uitwisselen van relevante informatie efficiënter, nu corporate travelmanagers en leveranciers aan de vooravond staan van het hotel-inkoopseizoen voor 2022. Voor hotels betekent het dat ze minder tijd kwijt zijn met het reageren op steeds andere verzoeken om dergelijke informatie. 

Nina Marcello, principal consultant binnen GBC, stelde het initiatief als eerste voor: “Nu we het reizen en evenementen organiseren weer snel willen oppakken, neemt het aantal verzoeken van klanten om leveranciersdata op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen enorm toe. GBC en Cvent werkten samen met belanghebbenden binnen de zakenreis- en eventbranche aan een oplossing die ervoor zorgt dat relevante data op het gebied van duurzaamheid en DE&I beter beschikbaar is. Dit initiatief weerspiegelt onze eigen toezeggingen wat betreft maatschappelijk verantwoord ondernemen, en stelt leveranciers en travelmanagers over de hele wereld in staat om hun doelstellingen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen te helpen verwezenlijken.”

Voor het ontwikkelen van de vragen hebben Cvent en GBT’s GBC team gesproken met bedrijven, wereldwijde hotelketens, zakenreisbureaus (TMC’s) en adviesbureaus. Drie maanden lang werden interviews afgenomen om te bepalen welke informatie belanghebbenden het nuttigst vinden bij het nastreven van duurzaamheids- en DE&I-doelen. De uiteindelijke vragen zijn een aanvulling op de Corporate Social Responsibility (CSR) module van het GBTA 2013 RFP-format en worden ondersteund in Cvent Transient, waar ze door inkopers van bedrijven kunnen worden gebruikt. De vragen, waaronder verzoeken om details wat betreft de CO2-uitstoot en de demografische samenstelling van het hoger management, bieden de branche gelegenheid om bredere bedrijfsstrategieën op het gebied van duurzaamheid en diversiteit binnen de gehele supply chain te ondersteunen. 

Hotelleveranciers beantwoorden de 47 aanvullende vragen in een speciale sectie van hun vestigingsprofiel binnen de Cvent Transient omgeving. Hotelketens kunnen tevens hun vestigingen informatie laten verzamelen en in de desbetreffende vestigingsprofielen importeren. Travelmanagers kunnen vervolgens Cvent’s rapportagefunctie gebruiken om de antwoorden van leveranciers te beoordelen, samen met de informatie afkomstig uit het RFP-proces, om zo inkoopbeslissingen beter af te stemmen op de organisatiedoelstellingen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. 

Brian Sullivan, Senior Director of Product Management bij Cvent: “Als marktleider streeft Cvent ernaar om inspanningen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen te bevorderen door duurzaamheid en DE&I een belangrijke rol te laten innemen in het inkoopproces.” 

“De snelheid waarmee we deze vragen hebben ontwikkeld laat het belang ervan zien, en ze worden al gebruikt door onze hotelklanten. Doordat het initiatief het delen en rapporteren van belangrijke onderwerpen die impact hebben op elke organisatie mogelijk maakt, profiteert de gehele zakenreisindustrie ervan.”

De geüpdatete vragenlijst werd in juli aan hoteliers beschikbaar gesteld en is vanaf september beschikbaar voor inkopers in Cvent Transient, zodat ze gebruikt kunnen worden tijdens het inkoopseizoen voor 2022.  
 
NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.


Tags: American Express Global Business Travel Cvent Corporate Social Responsibility Maatschappelijk verantwoord ondernemen duurzaamheid
Algemene voorwaarden | privacy statement