Je nek uitsteken. Wanneer heb jij dit voor het laatst gedaan?



De nek uitsteken staat als spreekwoord gelijk aan risico nemen. Zo was ik vorige week te gast bij NXTMICE waar Postillion en het productieteam hun nek maximaal hebben uitgestoken. Ik moest direct denken aan een hele mooie metafoor met een schildpad. Blijf je lekker comfortabel en veilig opgeborgen in je schild of steek je je nek uit en stel je je kwetsbaar op voor de gevaren die op de loer liggen.

De schildpad steekt eerst zijn neus een beetje uit en test de wind op aangename - of onaangename - geuren. Ruikt het goed dan volgen zijn ogen om te gluren wat erom zich heen gebeurt. Langzaam komt hij uit zijn schulp.

De nek uitsteken brengt risico's en potentieel gevaar met zich mee, maar het is ook de enige voorwaarde die een schildpad in staat stelt verder te gaan, nieuwe kansen en nieuw territorium te verkennen. Een schildpad die zich nooit in zijn schild terugtrekt, wordt permanent blootgesteld. Het is verstandig om je af en toe in je schild terug te trekken om energie of kapitaal te hergroeperen. Door corona moest onze branche verplicht terug in haar schild. Tijd om eruit te komen?

Want elke ondernemer die vooruit wil, moet op een bepaald moment een kijkje nemen in wat er nog meer in de buurt is en 'de wind opsnuiven' om kansen te identificeren. Soms moeten ze zelfs volledig uit hun schulp kruipen om nieuwe kansen te verkennen. Dat deed afgelopen week Postillion en daar heb ik veel respect voor.

Dus, wat voor soort schildpad ben jij?

NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.


Auteur: Marco Kole

Tags: MeetingReview Marco Kole Locatiemarketing
Algemene voorwaarden | privacy statement