Interview Linda Kerkhoven, Linda Op Locatie en Locatietour: "Laat zien dat je er als locatie mee bezig bent"



Foto: Christine van Rooijen Fotografie, onderdeel van de fotoserie #nederlandwerktthuis.  

Ook Linda Kerkhoven wordt flink getroffen door de coronacrisis. Twee Locatietours - waarbij meeting- en eventplanners in één dag kennismaken met een keur aan locaties in een stad of regio - zijn doorgeschoven. De Locatietour in de regio Arnhem staat op de planning voor volgend jaar. Die in Friesland vindt nu plaats op maandag 6 juli maar het is nog onzeker of die door kan gaan. Tevens ligt de vraag naar marketingadvies voor locaties stil.


"De afgelopen tijd heb ik veel contact gehad met de locaties die mee zouden doen aan Locatietours in het voorjaar. Een enkeling heeft het erg zwaar, maar de meeste locaties zijn gelukkig positief over 2021. Eén Locatietour heb ik op basis van die gesprekken al verplaatst naar 2021. Je hebt dan ook veel minder concurrentie van andere evenementen. Mensen gaan nu namelijk meer dan ooit bewuste keuzes maken en kritisch kijken waar ze op zakelijk gebied hun geld aan besteden."

Koningsdag-gevoel
Linda hoopt dat er vanaf juli weer kleinschalige evenementen mogen worden georganiseerd. "Maar dan zullen we wel heel goed moeten kijken hoe we met die 1,5 meter afstand rekening kunnen houden. Je moet elkaar letterlijk en figuurlijk de ruimte geven. Wellicht moet ik de Locatietour van 6 juli (Friesland) en 5 oktober (regio Utrecht) aanpassen. Dat betekent dat ik het vervoer creatiever in moet richten en gebruikmaak van kleine bootjes, de fiets of de deelnemers vraag eigen vervoer in te zetten. Live streaming zou ik ook best eens willen uitproberen. Dan krijg je een beetje het Koningsdag-gevoel waarbij bijvoorbeeld een dagvoorzitter live verslag doet. Het voordeel daarvan is dat planners, locaties en andere betrokkenen die niet live meedoen toch mee kunnen kijken."

Coronaproof
Wat betreft haar andere vakgebied raadt Linda locaties aan om goed na te denken over de inrichting. "Ik verwacht dat er tot en met januari een (semi) coronaproof-periode blijft bestaan. Laat zien als locatie dat je ermee bezig bent. Bedenk hoeveel tafels je neerzet en of je misschien andere meubilair nodig hebt? Maak ook zeker foto's van je nieuwe opstelling en plaats deze op je website. Kijk of je door middel van live streaming een presentatie in twee zalen kunt geven. Maak voor het geven van een rondleiding gebruik van koptelefoons van de silent dj zodat mensen zelf op afstand kunnen blijven en toch alles meekrijgen. Wat betreft hygiëne verwacht ik dat het handen wassen nog wel even zal blijven. Laat gasten daar ook vooral zelf in kiezen door bijvoorbeeld een uitgebreider assortiment aan zeep aan te bieden. Gooi er een vleugje humor in door het effect van de geur te vermelden. Of bied extraatjes aan die niet verplicht zijn maar wel een veilig gevoel geven zoals handschoentjes en handgelletjes. Geef ze een rolmaat of een verrekijker mee. Op die manier zet je de crisis om in creativiteit."


Tips voor het vermarkten in tijden van corona.

Hoe zorg je ervoor dat je locatie toch zichtbaar blijft en hoe houd je je team aan het werk? Hier zijn zes tips om je tijd nuttig te besteden:

1. Social media
Laat je gebruikelijke promotie met het idee om mensen na de crisis alvast welkom te heten achterwege. "Wat wel werkt, is eerlijkheid, openheid, humor en creativiteit tonen op social media. Het raakt emoties, levert empathie op en creëert een sterke gunfactor. Maak bijvoorbeeld een time-lapse filmpje van het proces waarin je een traditionele zaalopstelling omtovert naar naar een nieuwe opstelling terwijl je gebruikmaakt van een meetlat."

2. Budget-herinrichting
"Stijl je locatie met enkele unieke items die echt niet veel geld hoeven te kosten. Van een simpel plantje op de kast maak je een eye-catcher door deze in een antieke soepterrine op een mooi blad te plaatsen. Kun je niet naar de kringloopwinkel? Struin dan Marktplaats eens af. Maak er een teamchallenge van door teams op pad te sturen met het thema Holland, een bepaalde kleur, het thema water als je locatie op of aan het water ligt of juist je stad of regio. Maak een foto van het resultaat en deel het op social media." 

3. Contentstrategie
Nu is er eindelijk tijd voor het opzetten van een contentstrategie. "Bedenk onderwerpen voor het hele jaar die niet trendgevoelig zijn. Brainstorm online met collega's met verschillende functies, of zelfs met familieleden en buren. Dan krijg je de leukste invalshoeken en onderwerpen. Bedenk ook voor wie je het gaat schrijven en wat je met het bericht wilt bereiken. Wat past bij welk kanaal, een detailfoto (Instagram), een filmpje of juist een leuk artikel (beide ideaal voor LinkedIn)? En onthoud de succesfactoren bij social media: authenticiteit en humor."

4. Online presentatie
Waar veel locaties normaal gesproken ook niet aan toekomen, is het checken van de online presentatie. "Zijn de foto's op de website nog up to date? Is de biografie op social media verouderd? Kloppen de teksten en de foto's in je online advertenties nog? Screen ook meteen even de portals waarop je adverteert. Wellicht kun je er een aantal skippen."

5. Processen onder de loep
Hoe breng jij je offertes uit? Zijn ze voorzien van leuke plaatjes en teksten? Past de offerte zelf, maar ook de arrangementen die je biedt nog bij deze tijd? "Straks in het najaar kan het voorkomen dat je snel een offerte uit moet brengen en accoderen. Door het aantal keuzes te verminderen maar het aanbod wel compleet en passend te maken, kun je je product makkelijker verkopen en maak je het keuzeproces voor de opdrachtgever eenvoudiger. Denk bijvoorbeeld aan twee verschillende, maar complete borrelplanken in plaats van vijf opties."

6. Taakverdeling
Ondertussen is het belangrijk dat je als locatie-eigenaar of -manager lol in je vak houdt en de moed erin houdt bij je team. "Haal inspiratie uit je thuissituatie. Welke klusjes stel je altijd uit? Denk aan schoonmaken, de locatie opfleuren. Vraag aan je team wie wat wil doen. Laat iemand die van tuinieren houdt met een budget van 50 euro de tuin onder handen nemen. Laat de ander Markplaats afstruinen voor leuke spulletjes of de arrangmenten kritisch bekijken. Misschien wil iemand wel gewoon lekker de kastjes poetsen of de lepeltjes uitzoeken?"

 

Auteur: Sofie Fest

Tags: Corona-crisis 1,5 meter Locatietour Locatiemarketing
Locatietour I Linda op Locatie | bekijk uitgebreid bedrijfsprofiel
Postbus
3500 AA
Utrecht
Nederland
Algemene voorwaarden | privacy statement