Tips voor LinkedIn Events



Steeds meer eventorganisatoren gebruiken LinkedIn Events om hun bijeenkomsten te promoten en deelnemers te trekken. Het is zelfs mogelijk om via LinkedIn Events online bijeenkomsten te streamen. In dit artikel vind je nuttige tips.


LinkedIn Events is sinds 2019 beschikbaar in Nederland. Waar je in het begin alleen evenementen kon publiceren op je persoonlijke profiel, kun je tegenwoordig ook vanuit je bedrijfspagina evenementen aanmaken. Voorwaarde voor de laatste optie is wel dat je de beheerder van de betreffende bedrijfspagina bent.

Het aanmaken van een LinkedIn Event is net als het plaatsen van een bericht heel eenvoudig. Wil je dit doen vanuit je persoonlijke pagina, dan ga je naar de homepage en klik je in de linker kolom bij Evenementen op de optie ‘Evenement aanmaken’. Ook kun je een nieuw bericht aanmaken en daarin op de button ‘Maak een event aan’ klikken. Wil je vanuit je bedrijfspagina een event aanmaken, dan kies je voor de laatstgenoemde optie. 

Met persoonlijk profiel meer bereik
De keuze voor een event vanuit de persoonlijke pagina of de bedrijfspagina is afhankelijk van je bedrijf en je event. Zelf is LinkedIn-expert Marjolein Bongers een voorstander van het gebruik van persoonlijke profielen. “Met een persoonlijke pagina heb je namelijk een bereik dat vele malen groter is dan dat van een bedrijfspagina. Wil je toch liever het event aanmaken vanuit je bedrijfspagina, dan kun je je collega’s vragen om het event alsnog via hun persoonlijke pagina te promoten. Laat ze dan wel een eigen bericht met een persoonlijke noot plaatsen waarin de eventpagina wordt getagt, aangezien reposts een kleiner bereik hebben. Natuurlijk kun je dit als organisator ook zelf doen vanuit je persoonlijke profiel.”  

Aandacht trekken
Net als voor je berichten geldt dat een LinkedIn-event de aandacht van je volgers moet trekken. Volgens Marjolein staat er bij veel events een te algemene omschrijving die niet goed duidelijk maakt waarom het event de moeite waard is om te bezoeken. “Zorg voor een goede, concrete omschrijving waarin je aangeeft wat de deelnemers precies gaan leren en aan kennis mee naar huis gaan nemen. Zeker wanneer je sprekers ondanks hun expertise wat minder bekend zijn, is dit belangrijk.” Ook beeldmateriaal is belangrijk. “Dat maakt je de eventpagina aantrekkelijker.”

Bereik vergroten
Is je event aangemaakt, dan is het zaak om een groot bereik te creëren. Dit doe je door berichten op de eventpagina te plaatsen en de volgers van je bedrijfspagina uit te nodigen om deel te nemen. Mensen die buiten je netwerk zitten, kun je helaas niet uitnodigen. Marjolein: “Organiseer je samen met een andere partij een event, dan heb je het voordeel dat je verschillende netwerken kunt combineren voor een groter bereik. En zoals eerder genoemd, kun je je collega’s inzetten om je event binnen hun eigen netwerk te promoten.” 

Ook het belang van visuals komt hier weer om de hoek kijken. “Je bereik wordt groter wanneer je je ambassadeurs zoals de sprekers of mensen die optreden het event gaan promoten. Het meeste effect creëer je wanneer je voor elke spreker of persoon die optreedt een eigen visual maakt waarin duidelijk wordt welke meerwaarde deze persoon levert.” Ten slotte kun je je event nog een extra boost geven door gebruik te maken van Event Ads.

Online events
Bij LinkedIn Events kun je zowel online als offline events aanmaken. Organiseer je een online event, dan kun je zelf kiezen welk streamingsplatform je wilt gebruiken. Hier kun je in de eventpagina naar verwijzen. LinkedIn biedt de optie om je event live te streamen vanuit het platform zelf. Marjolein: “Het voordeel is dat je meteen ziet hoeveel mensen aanwezig zijn, wie er aanwezig zijn en de deelnemers kunnen vragen stellen die je als organisator of spreker direct kunt beantwoorden.” 

Voor een LinkedIn livestream moest je voorheen eerst toegang vragen of de creatormodus aan hebben staan. De komende maanden gaat LinkedIn de creatormodus beschikbaar maken voor alle leden van LinkedIn. Dat betekent dat je de creatormodus niet meer aan hoeft te zetten om toegang te krijgen tot live streams. Bij leden die de creatormodus al aan hadden staan, is de button ‘connectie maken’ vervangen door de button ‘volgen’. Wanneer de aanpassingen zijn doorgevoerd, kunnen leden op hun profiel kiezen uit de opties ‘connectie maken’ of ‘volgen’. Zelf hecht Marjolein meer waarde aan connecties dan aan volgers. “Als je toch graag wil dat mensen jou volgen, dan kun je die leden die je ook aan je netwerk wilt toevoegen eventueel alsnog een connectieverzoek sturen.”

Welke keuzes je maakt voor je LinkedIn Events is uiteindelijk aan jezelf. Maar dat het een prima manier is om je bedrijf en je event te promoten, daarvan is Marjolein overtuigd. “Je zakelijke doelgroep is op het platform aanwezig. Met de juiste teksten en visuals kun je die bereiken.”

Afbeelding van Photo Mix via Pixabay

 
NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.


Auteur: Sofie Fest

Tags: LinkedIn LinkedIn Events Social media Online events
Algemene voorwaarden | privacy statement