Van Rotterdam Ahoy naar gemeente Rotterdam: Kees de Jong



Veel bekende gezichten zetten als gevolg van de coronacrisis hun carrière in een andere branche voort. Meeting Magazine sprak met een aantal van hen en vroeg naar hun motivatie. Aan het woord is Kees de Jong. Hij was marketing- en communicatiemanager bij Rotterdam Ahoy en zet zijn kennis en ervaring nu in als communicatie-adviseur bij de gemeente Rotterdam.

Fotografie: Charles Batenburg

Ontslag en nieuwe functie
In oktober 2020 kondigde Rotterdam Ahoy aan dat maar liefst 40% van het personeelsbestand werd ontslagen. Helaas zat marketing- en communicatiemanager Kees de Jong hierbij. "Ik heb vijftien jaar lang bij Ahoy gewerkt en heb de organisatie van hele bijzondere projecten zoals de MTV Awards en diverse WK's mee mogen maken. Maar toen vorig jaar de coronacrisis losbrak, viel er voor mij nog maar weinig aan te kondigen. Ook de promotie van het nieuwe congrescentrum werd on hold gezet. Het voelde alsof de handrem erop werd gezet terwijl ik juist gas wilde geven. Vervolgens kwam ik thuis te zitten en had ik echt even de tijd nodig om dit te verwerken. Ik ben een geboren en getogen Rotterdammer en Ahoy was echt onderdeel van mijn systeem. Omdat ik een vrij groot netwerk heb, begon het wel al snel te gonzen. Ik kreeg een bericht van de Gemeente Rotterdam. Zij hadden een vacature voor communicatie-adviseur voor het Eurovisie Songfestival. Sinds 23 november ben ik actief in deze functie."

Van een locatie naar een hele stad
Bij Rotterdam Ahoy was Kees vanaf dag 1 nauw betrokken bij de organisatie van het jaarlijkse evenement. Ook nu zet hij zijn kennis, ervaring en connecties in voor zijn nieuwe functie. "Ik weet precies wat er in het bidbook staat, welke stakeholders erbij betrokken zijn en welke belangen zij hebben. Bij Ahoy lag de focus op de show. De Gemeente Rotterdam is met name betrokken bij het randprogramma en heeft een regierol. In plaats van één locatie promoot ik nu de hele stad. Ik houd namens de gemeente contact met partners zoals Ahoy en Rotterdam Partners. Deze contacten had ik al en dat maakt het thuiswerken een stuk makkelijker."

Evenementenhart
De communicatie-uitingen rondom het Eurovisie Songfestival vormen een flinke klus volgens Kees. "Het is vanwege de coronacrisis een bijzondere editie en je kunt niet in de nabije toekomst kijken. Er zijn vier verschillende scenario's dus je bent in feite vier events aan het organiseren. Maar het is een mooie uitdaging. Bij Ahoy beschouwde ik de organisatie van het Songfestival als de kers op de taart. Ik ben ontzettend blij dat ik deze taak nu alsnog kan volbrengen. Het voordeel van de Gemeente Rotterdam is dat je onderdeel bent van een groot team met heel veel specialismes. Daar kan ik heel veel van leren. Daarnaast hoop ik mijn opgedane ervaring in de evenementenbranche veelvuldig in te kunnen zetten. Mijn evenementenhart klopt namelijk nog steeds!"


Ben jij ook weg uit de branche en wil je je verhaal delen? Stuur een mail naar sofie@vanmunstermedia.nl.
 

Auteur: Sofie Fest

Tags: Kees de Jong Rotterdam Rotterdam Ahoy interview
Algemene voorwaarden | privacy statement