Elevate Your Event groot succes: dit zijn de take-aways naar 2040



In 2040 organiseren we minder events. Als we bij elkaar komen, moet het perfect zijn. Opdrachtgevers kiezen daarbij niet automatisch voor duurzaam, dus het is aan locaties en eventbureaus om te inspireren en bewustzijn te creëren. En AI is pas een bedreiging, als je er niet mee experimenteert. 

Het zijn de belangrijkste ‘take-aways’ van Elevate Your Event, het gloednieuwe inspiratie-evenement voor eventprofessionals. Honderden eventprofessionals kwamen ervoor naar de Midden Nederland Hallen. Ze luisterden naar paneldiscussies, brachten zelf vragen in en maakten de connectie met elkaar.

Elevate Your Event beloofde een deep dive in de toekomst, maar hoe zou die eruit zien? Dagvoorzitters Gerrit Heijkoop en Suzan Vink vroegen het aan Midjourney. De AI-generator visualiseerde een wereld vol hologrammen van sprekers, gasten met VR-brillen en minimale menselijke interactie. 

Grootser en duurzamer
Zo’n vaart zal het niet lopen, is de conclusie tijdens de eerste paneldiscussie. Daarin sparren Sonja Schaefer (Beau & XR Events), Hans Janssen (Denkproducties), Simon Renes (Effectgroep) en Timo Kruft (Next Venue) met elkaar over de rol en waarde van events. Verspilling is een woord wat vaak terugkomt. Verspil de tijd van je gast niet, dus zorg dat je event écht inspireert. En als je samenkomt, kies dan een locatie die al perfect in je plaatje past en kijk naar slimme combi’s: evenementen die gebruikmaken van elkaars concepten en decors. Zo ga je verspilling van materiaal tegen. 

Het blijkt een naadloos bruggetje naar de keynote van Marius Smit, oprichter van Plastic Whale. Hij begon met het opvissen van plastic uit de Amsterdamse grachten en creëerde daarmee een brede, duurzame golf van activisme. Zijn boodschap: Stop met praten, begin te doen!

De experts in de tweede panelsessie? Die zijn al aan boord. Giselle Koning (The Groundbrakers), Bob Veerman (Xsaga) en Donna Steijn (Obsession) organiseren liever vandaag dan morgen duurzame events voor hun klanten. Maar opdrachtgevers maken in de praktijk vaak keuzes die indruisen tegen hun eigen duurzaamheidsambities. De conclusie? Het is aan eventbureaus om op te staan en zich te ontwikkelen tot kennishouders op dit terrein. En opdrachtgevers niet alleen te inspireren, maar ook af en toe een spiegel voor te houden. 

AI geen bedreiging, maar kans
Van duurzaamheid schakelen we door naar AI: welke impact gaat kunstmatige intelligentie hebben op de eventwereld en maakt AI ons uiteindelijk overbodig? Nils Roemen (Experience Experts), Xander Kranenburg, Rajjan El Alaoui (The Speakers) en Luc van Bussel (The Onemeeting Company) zien vooral kansen. 

Al snel vliegen best practices over het podium. Je kunt AI inzetten om alle vergunningseisen van een gemeente in kaart te brengen, om op basis van social content van je doelgroep een relevant eventprogramma te ontwerpen of sprekers en dagvoorzitters te selecteren die perfect passen bij je programma. Ga experimenteren, roepen ze op. Want alleen wie langs de zijlijn in het AI-tijdperk blijft staan, zit straks zonder werk. 

Inspiratietour MNH 2.0
Elevate Your Event werd afgesloten met een inspiratietour door twee nieuwe parels in eventland. Naast de bestaande Midden Nederland Hallen verrijst momenteel The Green House, de kas die fungeerde als eyecatcher tijdens de laatste Floriade. En in de splinternieuwe theaterhal, die onder meer gaat fungeren als decor voor de musical 40-45 van Studio 100, krijgen eventorganisatoren nieuwe mogelijkheden om immersive events te organiseren. 

Foto: Focus Photography
 
NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.


Tags: Elevate Your Event Midden Nederland Hallen next venue
Algemene voorwaarden | privacy statement