Column Wouter Olland: 'Power Partner Team' Groningen Conventions



 

'Hoe zet je een stad en een regio in de spotlights?' 'Wat is ervoor nodig om meetingplanners, congresorganisatoren en corporate planners te verleiden om naar jouw event te komen?' Deze vragen stelden we onszelf in mei van dit jaar. Het doel was om een goed inhoudelijk en vooral inspirerend event neer te zetten om Groningen te promoten als de perfecte congresstad en -regio. En dat is gelukt! Maar liefst 175 meeting- en eventplanners, PCO's en officemanagers werkzaam bij bedrijven, overheden en universiteiten waren bij ons in Groningen te gast.

Wat een mooi gezelschap was dat op 10 oktober! Deze gasten werden ontvangen door vijftig Groningse bedrijven. Hotels, congres- en vergaderlocaties en allerlei andere aanbieders uit de meetingbranche. De ontvangst, de keynote en de workshops in het bijzondere Forum en de 'playground' en beursvloer in de historische Martinikerk. En afsluitend een culinair Gronings Preuvenement 'gehost' door een groep van enthousiaste exposanten en cateraars. Bijpraten, netwerken en nieuwe kennis opdoen! Wat een geweldige middag.

En hoe zit dat met dat 'Power partner team' van Groningen Conventions? We zijn een kleine organisatie, dus zoeken we de kracht van samenwerking met ondernemers en professionals in de stad en de provincie. Wat we hebben gedaan? Eerst een event georganiseerd om 'kwartier te maken' en daar staken maar liefst vijftien van de tachtig deelnemers de hand op toen ik de vraag stelde: "Wie wil er samen met mij aan de slag om Groningen te promoten om meer congressen en events te realiseren?" Met deze mensen (veelal sales- en marketingmanagers van hotels, venues, cateraars en AV-bedrijven) zijn we een aantal keren samen gaan zitten om onze plannen te smeden. En toen ging het snel en inmiddels kun je spreken over mooie eerste successen. Ondernemerschap en een beetje lef tonen door het 'gewoon te doen'. Niet altijd makkelijk en genoeg hobbels, maar met de Groningse, nuchtere mentaliteit en een praktische aanpak lukt het. Inmiddels is er een mooie samenwerking en intens partnernetwerk ontstaan.

Er zijn allerlei aanvragen voor meetings en events uit voortgekomen. Ook hebben we mooie stappen gemaakt als het gaat om media-aandacht en een schare van fans op bijvoorbeeld LinkedIn weten te realiseren. Maar nog veel belangrijker vind ik dat onze gasten een topmiddag hebben gehad. Veel opdrachtgevers vanuit de universiteit, het UMCG (ons academisch ziekenhuis), intermediairs en vele 'corporates' hebben ons positieve feedback gegeven. Met veel energie, enthousiasme en vertrouwen kijk ik uit naar 2024!


Wouter Olland

Manager Groningen Conventions
Trainer Sales & DISC Team Building Events

 

NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.


Auteur: Wouter Olland

Tags: Column Wouter Olland Groningen Conventions
Algemene voorwaarden | privacy statement