Zulayka met Michelle Obama bij de lezing in de Ziggo Dome
Sommige mensen lijken gewoon meer in hun leven te stoppen, alsof hun uren twee keer zo lang duren. Zulayka Martis is zo iemand. Al sinds 2010 organiseert ze virtuele evenementen, lang voordat die technologie door de pandemie de nieuwe werkelijkheid werd in de MICE-wereld. Nadat ze ruim twee decennia als marketing- en eventmanager werkzaam was voor grote IT-bedrijven, nam ze in juni 2020 de sprong in het diepe en werd ze zelfstandig eventmanager. Diezelfde bedrijven zijn nu haar klant.
Tekst: Monica Rijpma
Tijdens de week van het interview voor Meeting Magazine is het moeilijk een gaatje te vinden in de drukke agenda van Zulayka. Voor haar eigen bedrijf ZEM is ze bezig met de logistiek van een groot evenement. Daarnaast is ze een hele dag in Den Haag als gast van Den Haag & Partners en het recent opgestarte initiatief MICE-Impact. Deze dag gaat over duurzame evenementen en in het kader van de Ocean Race is er een bezoek achter de coulissen. Dat wil ze niet missen. De overige twee dagen staan volgepland met deelname aan de TNW-conferentie waar ze zich wil informeren over de nieuwste ontwikkelingen op IT-gebied. Om van de nood een deugd te maken, wordt besloten het interview tijdens TNW te doen. Zulayka is zichtbaar helemaal in haar element. Ze voelt zich als een vis in water in de IT-wereld. Het is niet alleen vanwege haar grote nieuwsgierigheid naar vernieuwende technologie maar ook vanwege de diversiteit die in de cultuur van de IT-branche te vinden is. Met haar ervaring als Global Events Marketing Manager heeft ze ook oog voor het event design van de conferentie. Ze was al in 2018 een Certified Event Designers (CED) met certificaat van het Event Design Collective Gmbh.
Zulayka is enerzijds verrast met het verzoek voor een interview, maar tegelijkertijd kijkt ze met trots naar haar verworvenheden. "Bij de lezing van Michelle Obama in Nederland wilde ik er absoluut bij zijn. Haar advies aan alle vrouwen spreekt mij aan. 'There is power in allowing yourself to be known and heard, in owning your unique story'. Kortom, omarm je kwaliteiten en vaardigheden. Dat vind ik ook een goed voorbeeld voor de generatie die nu binnenkomt in de industrie."
Zulayka bij ICU2
Van bedrijfsleven naar zelfstandig ondernemer
Zulayka is geboren in Curaçao en kwam als kind naar Nederland nadat de familie eerst vier jaar in New York woonde. Haar carrière begon in woonplaats Den Haag, eerst als PA bij een afdeling van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Vrij snel daarna kwam de eerste baan op de marketingafdeling van een softwarebedrijf. Een studie NIMA A volgde, met daarna de stap naar Marketing Manager Benelux voor een volgend softwarebedrijf. Daarna begon bij Compuware het beklimmen van de ladder. Ze werd verantwoordelijk voor alle evenementen voor de EMEA-markt en verdiepte zichzelf in het organiseren van het hele scala van zakelijke evenementen voor zo'n groot bedrijf. Haar creativiteit in design en haar organisatorische talenten resulteerde in seminars, kick-off, corporate retreats en executive summits waarover haar collega's nu nog spreken. Ze sloot haar loopbaan in het bedrijfsleven af als Global Events Marketing Manager.
Deze lange en gedegen ervaring in evenementenorganisatie was een goede leergang om de sprong naar zelfstandig ondernemer te wagen. Natuurlijk was dat een uitdaging, maar met name de ervaring in het organiseren van virtuele trainingen en conferenties kwam van pas toen ze in het eerste Corona-jaar haar bedrijf ZEM startte. "Voor de productlijn UNIFACE organiseerde ik in 2010 een Global Event waarbij in dertig landen, verdeeld over drie tijdzones, de jaarlijkse usersconference voor het eerst werd getransformeerd tot een virtual event. Bovendien was het aantal deelnemers verdubbeld en het budget gehalveerd. Denk maar aan reis- en verblijfskosten. Ik werkte bijna de klok rond." De grootste uitdaging voor de organisatoren is het werken in de verschillende tijdszones. "Het blad Event Marketer besteedde er een heel artikel aan: 'Compuware twaalf tips voor een global virtual event programma'. We begonnen in Australië met een sessie die vier uur duurde, daarna gingen we over naar Europa en we eindigden in de Amerikaanse tijdszone. Ik zorgde er ook voor dat er op het hoofdkantoor in Amsterdam een 'live evenement' was. Er was ontbijt, lunch en avondeten en zelfs massages voor de medewerkers. Dat vond iedereen eerst ongewoon, maar nu zie je die aandacht voor wellbeing terug, bijvoorbeeld bij IMEX die een yogalounge heeft."
Haar LinkedIn-profiel sluit af met opmerkingen van klanten en collega's. Ze noemen haar aandacht voor detail, creativiteit, positieve energie, betrouwbaarheid en doorzetten tot het werk klaar is. Voor Zulayka zelf is de rode draad voor haar aanpak de wens om van elk evenement een onvergetelijke belevenis te maken. Haar focus ligt bij de eindgebruiker. Wie neemt er deel aan het evenement? Sprekers, bezoekers, medewerkers, management; iedereen moet geïnspireerd en met nieuwe energie naar huis gaan.
Zulayka met chef Massimo Bottura van Osteria Francescana
Gastronomie als voorbeeld
Met haar man deelt ze een passie voor reizen en gastronomie. Als ze samen naar een bestemming gaan waar een sterrenrestaurant is, zoekt ze ruim van tevoren uit of ze er kan reserveren. Het liefst gaat ze met de chef-kok en het team in gesprek over de details van de belevenis. Ze vergelijkt zo'n ervaring met de evenementen die ze organiseert. "Bij het driesterren-restaurant van Massimo Bottura genoten we van een shared dining-experience. Zoals met je familie zit je aan lange tafels. De souschef komt bij elke gang iets vertellen over het gerecht. Ik vond het mooi om te zien hoe ook hier storytelling kan worden gebruikt om de gasten mee te nemen in het verhaal achter de culinaire beleving. Ik kreeg een kijkje in de keuken met uitleg over hoe de borden werden voorbereid en opgediend. Deze super persoonlijke benadering zal ik nooit vergeten. Dat probeer ik bij mijn evenementen ook te bereiken. Van de eerste blauwdruk tot de uiteindelijke uitvoering; ik plan en coördineer elk aspect en kan daarbij een beroep doen op mijn uitgebreide netwerk van leveranciers, agentschappen en locatie-eigenaren. Ik hou ook van een multi-sensorische benadering. Gebruik de kracht van het aanspreken van alle zintuigen om emotionele verbindingen te smeden. Door deze elementen te integreren, creëer ik meeslepende ervaringen die deelnemers boeien en die de evenementen onvergetelijk maken. Mede daarom werd event design een echte passie. Daarom besloot ik de stap te wagen en voor mezelf te beginnen. Toen ben ik ook voor het Event Designer Certificaat gegaan. Als ik iets doe, ga ik ervoor! Voor 100%."
Inclusie
Ten slotte komt het thema inclusie ter sprake. "Er is nog ruimte voor verbetering", zegt ze zonder sarcasme of bitterheid. "In de IT-wereld zie je mensen van alle leeftijden en etnische afkomst. Juist door IT is de wereld een 'global village' geworden. Dat zag je ook bij de Compuware virtuele usersconference, waar nieuwe deelnemers uit Sri Lanka, India, Mexico en Mauritius aanhaakten. Ook binnen de hospitalitybranche is er al veel verbeterd. Vrouwen bekleden leidinggevende functies en zetten hun eigen bedrijf op. Maar als je kijkt naar de diversiteit aan de top is het toch nog erg 'bleek', zullen we maar zeggen. Michelle Obama zei het heel mooi: 'Becoming, is never giving up on the idea that there's more growing to be done'."
Vrijwilligerswerk
Ondanks de volle agenda hecht Zulayka waarde aan vrijwilligerswerk. "Ik ben bestuurslid van Women in Business in Oudewater. Daarnaast ben ik benaderd door de burgermeester om mee te helpen met de organisatie van de tentoonstelling 'ANDERS' in de Heksenwaag in Oudewater. Deze tentoonstelling die vanaf het najaar loopt, gaat dieper in op thema's als diversiteit en inclusie (DEI). Het verbindt de heksenjacht uit het verleden met het heden en maakt bezoekers bewust van het mechanisme van uitsluiting. Om af te sluiten noem ik nog een wijze uitspraak van Michelle Obama: 'Om impact te hebben is het belangrijk de issues te kiezen die je aan het hart gaan en je dan 100% te geven'. Voor mij zijn dat thema's als vrouwenempowerment en inclusie en diversiteit."