Nieuw jaar, nieuwe kansen, nieuwe skills!



We lazen het vorig jaar al vaker. Events zijn belangrijk voor kennisoverdracht en ervaringsuitwisseling. Ook relatiebeheer is van belang. Steeds vaker gebruiken we ze ook voor well-being. Bij deze laatste twee redenen is LIVE een must. Hoe je het went of keert, er is altijd een hoofdreden, voor iedere belanghebbende: gedragsverandering. 

Diverse gesprekken met professionals werkzaam bij (internationale) bedrijven en verenigingen bevestigen ook dat events als strategisch middel binnen de marketingcommunicatie aan belang heeft gewonnen.  Niet alleen het komende event maar ze willen ook kijken naar de ontwikkeling ervan op de lange termijn. Verder toonde onderzoek van PCMA aan je als eventprofessional een aantal belangrijke vaardigheden goed dient te ontwikkelen, wil je in de toekomst mee blijven doen. Dat gaat in eerste instantie om online kwalificaties omdat deze tot voor kort nog voor velen onbekende wereld, niet meer weg te denken zal zijn uit ons werk.


Bron: PCMA 2020

Op de 1ste en 2e plaats staat design als nieuw te leren vaardigheid. Op dit moment is dit vooral gericht op online. Maar ook in de toekomst zal de rol van design groeien omdat we veel beter zullen nadenken over vragen als “wat organiseren we waarom? Hoe gaan we dat bereiken? Live of online?”. En ook in dit onderzoek zien we de meer strategische kant van events terug.

Redenen om je eigen aanpak eens kritisch te bekijken. Wat organiseer je en waarom? Wie wil je bereiken? Waarom doen die verschillende belanghebbenden mee als deelnemer, exposant, sponsor, spreker? Waar willen jullie als organisatie staan in 2030 en hoe kunnen events hieraan bijdragen? Het zijn allemaal vragen waar eenvoudig overheen wordt gestapt en die tegelijk cruciaal zijn in het ontwerpen van een succesvol event dan wel een succesvolle reeks van events. 

Een ander interessant model, dat ik iedereen van harte aan kan bevelen, is de Deense design ladder. Als je erop googelt, krijg je vooral veel keuken- en schilderhulpjes, die bedoel ik natuurlijk niet. Ik bedoel de vier niveaus binnen design als strategie. Bij stap één organiseer je gewoon je event (gewoon gaan met die banaan). Bij stap 2 organiseer je er leuk decor en aantrekkelijk entertainment bij. Bij de derde stap organiseren vakgenoten bewust, met de deelnemers van een event in gedachte. De top van deze ladder is het samen met je stakeholder(s) ontwerpen van je event. Oprechte co-creatie, vanuit de gedachte 1 +1 = 3! Precies datgene waar ik voor sta. Bijna standaard krijg ik reacties na een #EventCanvas sessie als "verbijsterend misschien, maar ik had nog nooit zo goed nagedacht over wat mijn stakeholders bezighoudt." 

Als je op deze wijze werkt, kun je in korte tijd veel informatie vergaren. Informatie die je helpt om impactvolle events te ontwerpen: live en online. Dit doe je in samenwerking en door heel bewust stil te staan bij wensen, dromen, angsten en uitdagingen van belanghebbenden. Een bijkomend voordeel is dat je op deze manier betrokkenheid creëert. Het is dus efficiënt, effectief en vooral ook heel leuk! 

Interesse?
Heb je interesse in het strategisch design en wil je dit leren toepassen op de events van jouw organisatie? Bel ons eens om de mogelijkheden van de #EventCanvas methode te bespreken. Of schrijf je in voor de eerstvolgende Level 1 én Level 2 trainingen in maart van dit jaar. Ze zullen online plaats vinden, want: “practice what you preach.” 


Ingrid Rip is Certified Event Designer. Met haar passie voor menselijke ontwikkeling en de eventbranche inspireert en ondersteunt zij organisaties bij het (her)ontwerpen van impactvolle events. Zij helpt hen vanuit ander perspectief naar bijeenkomsten te kijken zodat die een grotere bijdrage leveren aan (strategische) doelen.
 

Auteur: Ingrid Rip

Tags: Online training training EventCanvas Methode event design organiseren Online events
Algemene voorwaarden | privacy statement