Toegankelijkheid en inclusie: Communicatie is het begin van toegankelijkheid




Fotografie: Katinka Tromp

De meeste locaties hebben een rolstoeltoegankelijk toilet en een drempelloze zone. Zoals eerder aangegeven is dat nog geen reden om de locatie te bezoeken. Mensen met een beperking willen immers de podiumbeleving volgen en die beleving begint bij gastvrijheid en communicatie.


De communicatie vooraf is essentieel. Als mensen met een beperking niet weten of er iets niet (mogelijk) is, komt men ook niet. Veel mensen kijken voorafgaand aan hun bezoek op de website van de locatie en zoeken uit waar zij kunnen parkeren, wat het advies is voor de dichtstbijzijnde bus- of tramhalte, etc. Niet iedere organisator vermeldt dit namelijk in de uitnodiging. Mensen met een beperking zijn in deze fase dus vooral op zoek naar informatie over toegankelijkheid. Is mijn hulphond welkom? Is er een rolstoeltoegankelijk toilet? Bij wie kan ik aanvullende vragen stellen over toegankelijkheid? (Tip voor locatie-websites: lees het boek 'Maak je event toegankelijk voor iedereen'!)

Bovenal geldt: wees eerlijk. Is de gehele locatie of een bepaalde faciliteit niet toegankelijk, vermeld dit dan duidelijk op de website. Zo kom je minder snel in vervelende situaties wanneer mensen met een beperking alsnog de ontoegankelijke locatie bezoeken. Besef je ook dat er meer mensen met een beperking zijn dan enkel rolstoelgebruikers. Wanneer een faciliteit niet rolstoeltoegankelijk is, kunnen mensen met een andere beperking de locatie wel bezoeken. Vermeld bijvoorbeeld: 'Zaal X is enkel met een trap toegankelijk. De trap heeft wel een trapleuning'. Hiermee kunnen bezoekers zelf een afweging maken of het voor hen toegankelijk is.

Bejegening

Voor veel mensen met een beperking zijn woorden als gehandicapte, mindervalide en invalide kleinerend, stigmatiserend en beledigend. Noem faciliteiten zoals het toilet of de parkeerplaats ook niet miva. Deze afkorting staat voor mindervalide en het woord minder geeft mensen met een beperking het gevoel dat zij minder zijn dan anderen. De juiste termen zijn mensen met een beperking of handicap. Houd de daarom communi-catie algemeen, net zoals je vanwege de LHBTI- community vaak communiceert met beste lezer, in plaats van geachte heer/mevrouw.

Open communicatie

In communicatie zitten weinig kosten. Het enige waarop je uitkomt, zijn enkele uurtjes werk voor een communicatiemedewerker en het aanschaffen van een boek. Met open communicatie bereik je meer en als je gerichte toegankelijkheidsvragen krijgt, kun je daarnaar regelen en organiseren.

In het volgende artikel ga ik in op deel 2 van deze vraag; toegankelijkheid vanuit gastvrijheid.

 

Marianne Dijkshoorn is zelf slecht ter been, organiseert events en maakte onbewust het eerste festival van Nederland toegankelijk (2008). Inmiddels houdt zij zich bezig met toetsen en certificeren van evenementenlocaties en spreekt over inclusie, diversiteit en toegankelijkheid. Tot slot schreef zij het boek 'Maak je event toegankelijk voor iedereen'.

 

NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.


Auteur: Marianne Dijkshoorn

Tags: Toegankelijkheid inclusie inclusieve events
Algemene voorwaarden | privacy statement