Delft: De stad als congrescentrum



Het historische centrum van Delft kent bijzondere locaties en dat maakt de stad bij uitstek geschikt om zakelijke bijeenkomsten te organiseren. "Gebruik het compacte stadscentrum om inspiratie mee te geven en bijzondere netwerkmomenten te creëren. Dan maak je als opdrachtgever impact met de stad en blijft de herinnering - ook aan de inhoud - leven", aldus Ingrid Rip en Mireille van den dop van Delft Convention Bureau.

 

Voor de meeste congressen en zakelijke evenementen heb je als opdrachtgever meer dan twee zalen nodig. Op het congrescentrum van de TU Delft na vind je die in het centrum van Delft niet veel. "Mensen hebben dan de neiging om te denken dat hun event in Delft niet past, maar niets is minder waar!", vertelt Ingrid Rip. Zij is inmiddels alweer dertien jaar actief voor Delft Convention Bureau en onderhoudt contacten met (potentiële) opdrachtgevers. "Je vindt hier geen standaard locaties, maar wel bijzondere locaties met een verhaal en dat maakt het interessant. Bovendien zijn de afstanden tussen de locaties in het compacte stadscentrum prima te voet te overbruggen, ook per rondvaartboot of paardentram. Juist door meerdere locaties in te zetten, geef je inspiratie mee, haal je een frisse neus en creëer je netwerkmomenten. In combinatie met de sterke link met het verleden, heden en toekomst in de vorm van wetenschap, high-tech, innovatie en duurzaamheid zullen de deelnemers jouw event nog lang herinneren."


Delftse Selfie Wall bij de Supr

Beste van twee werelden

Eventarchitect Nicole Fontein kan dit beamen. Ze is verbon-den aan stichting BlueBox. "In de afgelopen jaren is Delft als congrescentrum steeds aantrekkelijker geworden. Je kunt er makkelijk 400 tot 450 deelnemers kwijt. Vanuit de TU Delft organiseren wij zo'n acht tot tien events per jaar, van cursuswe-ken voor 25 personen tot een vierdaags congres voor 600 tot 800 deelnemers. Natuurlijk kun je als uitvoerend congresorganisa-tor aan de inhoud van het congres niet veel veranderen, maar je kunt wel bijzondere locaties inzetten die impact maken zoals een plenaire sessie of een kick-off in de Oude Kerk, subsessies op de faculteit, een lunch in diverse restaurants en een activiteit in TU Delft Science Centre. Door op die manier de stad in te zetten, heb je het beste van twee werelden. Die mogelijkheden heb je niet in steden als Amsterdam of Den Haag."

Aanvragen

Dat steeds meer organisatoren daar achterkomen, merkt ook Mireille van den Dop. Samen met Ingrid runt zij het kantoor van Delft Convention Bureau en onderhoudt zij nauwe contac-ten met de partners. "Veel mensen kennen Delft als een sfeer-volle leisure bestemming, maar ook organisatoren van zakelijke bijeenkomsten weten steeds beter wat Delft te bieden heeft. Dat zien we onder andere terug in het stijgend aantal aanvragen. Tijdens de meest recente Delft MICE Challenge kwamen op de dag zelf al de eerste aanvragen van de deelnemers binnen! Steeds meer boekers beseffen dat je heel praktisch een grote hal kunt huren met alles erop en eraan, of juist een combinatie van locaties waarbij je onderweg van de ene naar de andere locatie ook nog wat van de geschiedenis van Delft meekrijgt. We merken ook dat boekers in eerste instantie voor kiezen voor de Delftse thema's zoals geschiedenis, high-tech en duurzaam-heid. De locaties komen eigenlijk pas op de tweede plaats en ook daarin hebben we een enorme diversiteit. Wel is Delft een stad voor mensen die verder durven te kijken. Het vraagt soms qua organisatie wat van je, maar wij denken en helpen graag mee."

Auditorium in de lobby van The Social Hub

Samenwerking

Dit succes is mede te danken aan de goede samenwerking met en tussen de partners onderling. "De kracht van Delft zit 'm in het kleinere, maar zeker unieke aanbod en de korte lijnen", knikt hotelmanager Matthijs Jansen van The Social Hub. Deze locatie is inmiddels twee jaar open en biedt naast tijdelijke woonruimte voor studenten ook zestig hotelkamers en long stay appartementen voor gasten, zalen voor vergaderingen, brainstormsessies en presentaties, een restaurant en een multi-inzetbare lobby. De locatie ligt tegenover Station Delft. "The Social Hub is sinds een jaar aangesloten bij Delft Convention Bureau. We hebben al meerdere aanvragen via deze organisatie ontvangen. Ook de partners weten elkaar goed te vinden. We hebben goede contacten met onder andere Nicole en haar collega's."

Ook Nick Keizer, die als cluster sales manager Rotterdam en Delft bij WestCord Hotels actief is, gelooft sterk in de meerwaarde van een partnership met Delft Convention Bureau. "Juist door dit soort partnerships groei je als stad en als bedrijf. Door eerst samen Delft op de kaart te zetten en de zakelijke boeker te informeren en inspireren, komen de aanvragen voor de individuele locaties vanzelf. Via Ingrid en Mireille ontvangen we regelmatig mooie leads van partijen die een zaal en/of hotelkamers zoeken. Kunnen we de partij zelf niet kwijt, dan spelen we deze leads door naar een andere DCB-partner. Ook met de TU Delft, een belangrijke speler in de stad, werken we al jaren samen." In Delft is WestCord Hotels vertegenwoordigd met maar liefst twee hotels. WestCord Hotel Delft ligt aan de A13. Het hotel heeft een unieke samenwerking met de naastgelegen meubelgigant IKEA. "Ons hotel is ingericht met IKEA-meubilair, dat om de twee tot drie jaar wordt vervangen. Zelf bieden we 140 kamers, 9 zalen van verschillende capaciteit en een groot atrium. Sinds mei 2022 is in het centrum Hotel Arsenaal Delft by WestCord geopend. Dit viersterren upscale hotel is gevestigd in een VOC-pand uit 1692 en biedt 63 hotelkamers en twee zalen. Met deze beide hotels bedienen we een brede, zakelijke markt."

Hotel Arsenaal in het voormalige VOC-pand

Kennisthema's

Delft promoot zich als stad waar verleden, heden en toe-komst samenkomen, met iconen zoals Vermeer, Antoni van Leeuwenhoek en de baanbrekende kennisontwikkeling en innovatieve productontwikkeling die aan de universiteit plaatsvinden. Deze kennisthema's worden ook veelvuldig ingezet bij zakelijke evenementen. Nicole: "Als congresorga-nisator aan de TU Delft werk ik met bepaalde thema's. Op basis van die thema's en eerdere congreservaringen van de organisatoren ga ik op zoek naar wat de locaties en de stad zelf op dat gebied aan de bezoekers mee kunnen geven. Ook kijk ik samen met de hotels of de gasten bijvoorbeeld een dag langer kunnen blijven en gedurende die dag met een bepaald thema kunnen kennismaken. Zeker bij de partner-programma's is er altijd wel ruimte om een stukje beleving vanuit de stad mee te geven, zoals een rondwandeling met een stadsgids. Zelf kan ik enorm genieten wanneer we een congresdiner in de prachtig verlichte Nieuwe Kerk organi-seren. De deelnemers worden dan aan de deur verwelkomd door een figurant gekleed als Antoni van Leeuwenhoek die vertelt over zijn rol in de wetenschap en de stad. Juist dan kun je laten zien dat het hier gebeurde en nog steeds hier gebeurt. Dat wil ik de deelnemers graag meegeven. Ik ben ook heel blij dat ik de ruimte krijg om deze 'gekke' dingen te doen."

Ook Nick kijkt bij de beide WestCord Hotels graag mee hoe opdrachtgevers hun deelnemers iets van de stad kunnen meegeven. "Wij organiseren vooral wat kleinere corporate events zoals workshops, trainingen en vergaderingen. Maar ook bij deze bijeenkomsten denken we graag mee. Zeker als het om bedrijven en organisaties gaat die van wat verder weg komen en de stad wellicht niet zo goed kennen."

"Bedrijven kiezen voor The Social Hub omdat het duurzame aspect hen aanspreekt", geeft Matthijs aan. "Onze locatie is één van de weinige nieuwe panden in het centrum van Delft. Bovendien opereren we gasloos en hebben we een BREAAM-certificaat met een hoge beoordeling. De mix van verschillende lokale, regionale en internationale doelgroepen die in de lobby samenkomt, biedt een unieke sfeer. Samen met het nabijgelegen historische centrum heb je een combinatie die veel mensen aanspreekt." Duurzaamheid wordt ook bij de TU Delft steeds belangrijker. Nicole: "Als universiteit nodig je voor een congres al snel 400 mensen uit die allemaal een ecologische voetafdruk achterlaten. Dan moet je wel nadenken hoe je daarmee omgaat. Daarom hebben we sinds 1 januari een samenwerking met Justdiggit. Deelnemers aan een event krijgen de optie om een stuk grond van 24 vierkante meter grond in Afrika te kopen dat dan wordt vergroend. We zijn de eerste universiteit ter wereld die deze samenwerking is aangegaan."

"Met behulp van deze thema's en de inspirerende locaties willen we opdrachtgevers prikkelen om eens met een andere blik naar events te kijken en voor een ander event design te kiezen. De wereld is wel klaar met de ouderwetse manier van congresseren waarbij de professior op het podium staat en alleen maar zendt. Bereik je daar je doel nog wel mee? Zeker de nieuwe generatie deelnemers is op zoek naar nieuwe manieren van kennisoverdracht. Op dat gebied biedt Delft alleen maar mooie kansen", aldus Ingrid.

Meer weten over de mogelijkheden in Delft? Kijk op www.delftconventionbureau.com of informeer vrijblijvend bij Ingrid via 06-22998861.


Nieuwe bookingtool

Ben je als opdrachtgever op zoek naar een hotelkamer in Delft? Dan kun je vanaf nu ook gebruikmaken van Moonback. Dit boekingsplatform is een start-up en heeft als doel om een eerlijk en transparant overzicht te bieden van het beschikbare accommodatie-aanbod. Voor je event krijg je een unieke url die naar de website leidt. Daar zie je direct hoeveel kamers in welke hotels beschikbaar zijn. De grotere Delftse partners die hotelkamers bieden voor de zakelijke markt zijn aangesloten bij dit platform.

 

 

NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.


Auteur: Sofie Fest

Tags: Delft Delft Convention Bureau WestCord Hotels WestCord Hotel Delft Hotel Arsenaal by WestCord Hotels The Social Hub Delft TU Delft
Delft Marketing

Algemene voorwaarden | privacy statement