Column Wouter Olland - OMS

Bom dia! Heb ik dit gedroomd?


Hoe komt het dat we ons in bepaalde gevallen direct aangetrokken voelen tot een bepaalde locatie, organisatie en de medewerkers? Waar voel je je meteen welkom en op je gemak en waar niet? Je hebt vast zelf een scala aan voorbeelden nu we de zomervakantie weer achter de rug hebben. Wat een verschillen en wat een voorbeelden van 'hoe het niet moet'.
 
Eens in de zoveel tijd komt er zo'n 'wauw moment' voorbij, zoals tijdens onze vakantie. Diep in het Portugese binnenland, tegen de Spaanse grens aan, ligt een volgens mij niet ontdekt gebied. Toerisme is er nauwelijks in de regio ten oosten van Castelo Branco en als je met je mountainbike heuvel op en heuvel af de mooie omgeving gaat verkennen, kom je door dromerige dorpjes waar de tijd lijkt stil te staan. Vlak bij ons vakantieadres, een geweldig huis voor een prijs waarvoor je in de rest van Europa nauwelijks kan kamperen, ligt ook zo'n dorpje. En uiteraard kent iedereen elkaar in São Miguel de Acha. Ikzelf was me er nog niet zo van bewust dat ik nogal een attractie was met mijn lange verschijning en grote fiets. Toen ik de eerste de beste kroeg binnenliep en nonchalant in m'n beste Portugees een espresso bestelde, werd ik vriendelijk begroet door een aantal andere gasten. 'Bom dia!' klonk van alle kanten. Ook de twee eigenaren, een stel van rond de 75 dat besloten had om vooral nog niet met vervroegd pensioen te gaan, waren buitengewoon aardig en maakten een praatje met me. Eerst met handen en voeten en in het Portugees, daarna in het Duits omdat ze daar een tijdje gewoond hadden. Na een half uur besefte ik dat het 'even brood halen in het dorp' uit de hand te begon lopen. Toen ik mijn espresso wilde afrekenen, werd mijn geld resoluut geretourneerd. Dat had ik nog nooit meegemaakt.

De volgende dag ging ik natuurlijk met mijn vrouw naar dit leuke Portugese café. Het tafereel herhaalde zich. Weer de beleving, de gezelligheid en weer niet betalen. De derde dag, het begint op een mop te lijken, gingen we met de kinderen. Voor dag en dauw werden drie opstandige maar ook best wel lieve pubers uit bed gehaald om dit even mee te maken. Met zijn vijven genoten we van de Portugese gastvrijheid en het halve dorp. Opa's, oma's, neefjes en nichtjes liepen er rond en genoten van de zon en de voortuin van het café. Trots liepen de eigenaren rond en maakten met veel mensen een praatje. Het leek wel een familiereünie. Uiteraard werd er door ons betaald en zijn we nog vele malen teruggekeerd.

En daar zit hem misschien wel de kracht. Eerst leuk kennis maken, mensen een beetje verwennen en gastvrij ontvangen. Gewoon omdat we dat al jaren zo doen en normaal vinden. Daarna zien we wel verder. Ze geven vast weleens een kop koffie weg waarvoor ze niets terugkrijgen. Maar is dat erg? Ik denk het niet. En wat kost nu een kop koffie? Veel uitdagender is het om oprecht aardig en attent te zijn. Zodat je gasten iets bijzonders meemaken en positief over je bedrijf gaan praten en terug blijven komen. Omdat je je daar thuis voelt, ze je direct herkennen en je nog een tweede rondje bestelt. Heb ik dit allemaal gedroomd? Nee, het is waargebeurd in São Miguel de Acha. Heerlijk!

Wouter Olland 
Eigenaar van Olland Marketing Solutions. Met zijn bureau OMS geeft hij advies en trainingen op het gebied van (online) marketing | sales | revenue management | hospitality
 

Meeting Magazine nr4 2017

» Iconische Groene Toren wordt trendy hotel
» Maak kennis met de andere kant van Den Haag
» Waarom een enquête altijd bij een event hoort
» Maastricht: kennisregio met internationale allure
» Exposities in plaats van explosies
» IDEA-case: ultieme kennismaking met de Mazda CX-5
» Bilderberg Europa Hotel Scheveningen wil beste conferentiehotel van Den Haag worden
» AccorHotels Den Haag
» Fokker Terminal
» The Penthouse
» Omniversum
» Hampshire Babylon Hotel
» Hotel Des Indes
» Grand Hotel Amrâth Kurhaus
» De Pier
» Jorplace
» De Vergaderstoel: Erik Werners
» AccorHotels: Jeroen van Gils
» Toegevoegde waarde voor je meetings
» Amrâth Grand Hotel de l'Empereur
» Chateau St. Gerlach
» Kasteel TerWorm
» De Maaspoort
» Efficient Hotel Partner: Jennifer Hohepa-Lam
» Het Sprekershuys
» Vergaderhamers: Ton Soons
» ibtm world
» Ambius kerstversieringen
» Column Wouter Olland - OMS
» Gadgetpagina - Samira Salman
» Column Marianne Kuiper - Efficient Hotel Partner
» Column Ingrid Rip - RREM
» Column Pieter Aalbers - The Attention Group
» Hotelrecensie: Zoku
» Column Ton Soons - Vergaderhamers
» Column Rob Martens - MPI
» CLC-VECTA
Lees volledige uitgave online
Meeting Magazine nr1 2020
 
Meeting Magazine nr6 2019
 
Meeting Magazine nr5 2019
 
Meeting Magazine nr4 2019
Meeting Magazine nr3 2019
 
MeetingReview Provincie Special
 
Meeting Magazine nr2 2019
 
Meeting Magazine nr1 2019
Meeting Magazine nr6 2018
 
Meeting Magazine nr5 2018
 
Meeting International nr2 2018
 
Meeting Magazine nr4 2018
Meeting Magazine nr3 2018
 
Meeting Magazine nr2 2018
 
Meeting Magazine nr1 2018
 
Meeting International nr1 2018
Meeting Magazine nr6 2017
 
Meeting International nr2 2017
 
Meeting Magazine nr5 2017
 
Meeting Magazine nr4 2017
Meeting Magazine nr3 2017
 
Meeting Magazine nr2 2017
 
Meeting International nr1 2017
 
Meeting Magazine nr1 2017
Meeting Magazine nr6 2016
 
Meeting Magazine nr5 2016
 
Meeting International nr2 2016
 
Meeting Magazine nr4 2016
Meeting Magazine nr3 2016
 
Meeting Magazine nr2 2016
 
Meeting Magazine nr1 2016
 
Meeting International nr1 2016
Meeting Magazine nr6 2015
 
Meeting Magazine nr5 2015
 
Meeting International nr2 2015
 
Meeting Magazine nr4 2015
Meeting Magazine nr3 2015
 
Meeting Magazine nr2 2015
 
Meeting International nr1 2015
 
Meeting Magazine nr1 2015
Meeting Magazine nr6 2014
 
Meeting Magazine nr5 2014
 
Meeting Magazine nr4 2014
 
Meeting Magazine nr3 2014
Meeting Magazine nr2 2014
 
Meeting Magazine nr1 2014
 
Meeting Magazine nr6 2013
 
Meeting Magazine nr5 2013
Meeting Magazine nr4 2013
 
Meeting Magazine nr3 2013
 
Meeting Magazine nr2 2013
 
Meeting Magazine nr1 2013
Algemene voorwaarden | privacy statement