Credits: Roelton Thode Photography
Focus op positieve aspecten De campagne 'Positive Parenting' legt de focus op de positieve aspecten van het ouderschap. "De campagnes geven eigenlijk een gezicht aan positief opvoeden", vertelt Annemiek Waters. "Met concrete voorbeelden laten we zien hoe je kinderen op een positieve manier kunt opvoeden. En dat het dus ook anders kan. Door alle positieve kanten te belichten en er met elkaar over in gesprek te gaan, inspireren ouders en verzorgers elkaar. In de eerste campagne namen we het meest laagdrempelige onderwerp uit het thema, namelijk quality time. Door te starten met het meest aansprekende thema, konden we later doorpakken op wat gevoeligere thema's zoals conversatievoering en disciplineren. Dat deden we onder de paraplu van 'Raising Our Future - Together we nurture the children of the next generation'. Hierin stimuleren we dat ouders en verzorgers openlijk de opvoeding met elkaar bespreken. Want als je zelf als kind geslagen bent, dan is het voor de hand liggend om in diezelfde patronen te verzanden. Door er in de community over te praten, doorbreek je samen met elkaar die cirkel." Storytelling Om deze thema's zichtbaar te maken en inwoners van de BES-eilanden te laten aanhaken, zette iqagency_ onder andere een social media campagne op waarin ouders delen wat zij onder positief opvoeden verstaan. Onderdeel daarvan is de serie minidocumentaires waarin ouders, verzorgers en kinderen hun kijk en ervaring op positief opvoeden delen. Mariëlle: "Storytelling is een belangrijk onderdeel. Samen met theatermaker en ervaringsdeskundige Archell Thompson hebben we bijeenkomsten georgani-seerd waarbij hij in gesprek ging met inwoners die zich hiervoor hadden ingeschreven. Archell hielp hen om hun eigen verhaal ontdekken en hoe ze dit op een aangrijpende manier kunnen overbrengen op publiek. Het mooie is dat inwoners van de BES-eilanden deze manier van communiceren hebben omarmd. Zij willen door middel van storytelling aan elkaar laten zien dat praten over bepaalde onderwerpen goed is. Het creëren van dit soort ambassadeurs was één van de doelen van de campagne."
Voor het slagen van een campagne op de BES-eilanden is het essentieel om samen te werken met de lokale organisaties. Mariëlle: "Inwoners op de eilanden hebben vaak het beeld dat de medewerkers van de ministeries en UNICEF Nederland komen en gaan en bepalen wat zij moeten doen zonder hen erbij te betrekken. Voor elk project werken we nauw samen met betrokken mensen van het Openbaar Lichaam (gemeente-instantie), professionals en zorgorganisaties. Zij zitten in de klankbordgroep en denken en helpen mee met het breder uitzetten van de campagnes." Annemiek: "Samen met hen kijken we naar issues die spelen, hoe de eilandbewoners daarover denken en welke vorm en boodschap het beste aanslaat. Vervolgens toetsen we onze ideeën, kijken welke aanpak het beste werkt en helpen de leden van de klankbordgroep met het uitrollen en benaderen van de mensen en organisaties die mee kunnen werken." Investeren in contacten Ook regelmatig zelf aanwezig zijn op de eilanden is belangrijk. Mariëlle: "Al vanaf het eerste jaar beseften we dat we zichtbaar moeten zijn, anders word je gezien als een Nederlander die komt en gaat. In het begin betekende dit veel op en neer vliegen om te investeren in het aangaan van relaties en je netwerken uitbreiden. Daarbij kregen en krijgen we veel hulp van Dirkje de Jong van UNICEF Nederland die zelf op Sint Maarten woont. Het wordt ook gewaardeerd wanneer je live aanwezig bent bij vergaderingen en iedereen die je kent even persoonlijk gedag komt zeggen. Kom je een jaar niet, dan ben je alles kwijt. Inmiddels hebben we veel kennis over de eilanden opgedaan en hebben we een stevig netwerk met diverse contactpersonen bij diverse instanties en bedrijven. Dat helpt enorm bij het van de grond krijgen van projecten en activiteiten. Ook met de inwoners die we hebben gesproken en die hun verhaal hebben gedeeld, houden we goed contact en we blijven hen informeren over wat we op de eilanden doen. Inmiddels hoeven we niet altijd op en neer te vliegen en kunnen ook veel via de mail communiceren, maar met name via WhatsApp." Micha: "Het gaat niet om naam van het bedrijf maar om de mensen erachter. Je kunt deze campagnes op de eilanden niet voeren zonder passie of begeestering. Als je niet oprecht en niet persoonlijk betrokken bent bij het maatschappelijke doel van dit soort campagnes, dan prikken mensen dwars door je heen. Kennismaken, maar ook het vertrouwen van de mensen winnen, lukt alleen als de thema's je raken en je zelf op de eilanden bent en het beleeft. Dan laat je zien dat je intentie en interesse oprecht zijn en dat raakt mensen." Impact Inmiddels zit de huidige campagne in de afrondende fase. Annemiek: "We brengen onder andere in kaart in hoeverre de campagnethema's leven en wat we aan sentiment zien veranderen. Van de leden van de klankbordgroep krijgen we terug hoe de inwoners op de campagne reageren en of ze erover praten. In een van de eerste minidocumentaires deelde een alleenstaande moeder met twee zoons die zelf in de maatschappelijke zorg werkt haar verhaal. Later gaf ze aan dat deze video's haar cliënten motiveren om zich open te stellen bij haar. Deze resultaten kun je niet meten in exacte cijfers, maar de impact is des te belangrijker. Het aantal views en de betrokkenheid op social media kunnen we wel bijhouden. Ook bij de fysieke events weten we wie er meedoen en of zij van plan zijn om zelf activiteiten te ondernemen. Wanneer je een Storytelling Academy opzet, is het zonde als er daarna niks mee gebeurt. We zijn dit gestart met als doel dat de deelnemers het zelf verder oppakken en storytelling inzetten om gevoelige onderwerpen bespreekbaar te maken. Het is ons doel om de beweging die we gestart zijn over te dragen aan de bewoners. Zodat het uiteindelijk vanuit de eilanden zelf verder groeit en er vanuit ons en UNICEF Nederland steeds minder ondersteuning nodig is."
| Inschrijven nieuwsbriefBlijf op de hoogte van alle nieuwtjes uit de branche
|