Van papieren naamkaartjes in plastic hoezen tot geavanceerde en duurzame badges die branding en functionaliteit combineren; de evolutie van de eventbadge vertelt een verhaal van innovatie en verantwoordelijkheid.
De vroege jaren: functioneel en eenvoudig Als we terugkijken naar de eventbadges van decennia terug, dan zien we vaak niet meer dan een papieren kaartje in een plastic houder, of in luxe gevallen een plastic pasje. Vaak bevatten deze eventbadges niet meer dan een persoons- en wellicht een organisatienaam. Deze badges dienden uitsluitend om een bezoeker te identificeren. De informatie werd vaak handmatig, dus met een pen, toegevoegd of vooraf met een eenvoudige office printer aangemaakt. Er waren weinig mogelijkheden, laat staan aandacht voor design, duurzaamheid of functionaliteit. Digitalisering en personalisatie Met de opkomst van digitale printtechnologieën in de jaren '90 veranderde dit drastisch. Compacte zwart-wit labelprinters en laserprinters, die weliswaar log en zwaar waren maar wel kleur konden printen, maakten het mogelijk om badges te personaliseren met kleuren, logo's en functietitels. Dit gaf evenementenorganisatoren meer mogelijkheden om hun merkidentiteit te versterken via de badge. Al bleven er wel nadelen aan kleven doordat de kleurenprinters lastig te transporteren waren, terwijl de compacte thermische labelprinters alleen konden werken met een zwart-wit afdruk, veelal op een badge die door een drukker was voorgedrukt. Hierdoor was de flexibiliteit nog altijd relatief beperkt.
In 2017 heeft ExpoBadge, met de lancering van de ExpoBadge 260 butterfly badges, een ware revolutie teweeggebracht in het badge printen. Door speciale materialen te ontwikkelen welke optimaal samenwerken met de compacte kleurenlabel printers van Epson, was het live printen van hoogwaardige badges - volledig in kleur - ineens toegankelijk en relatief eenvoudig. De mogelijkheid om eventbadges live bij de entree in kleur te printen, bood evenementenorganisatoren ongekende flexibiliteit en efficiëntie. Bezoekersbadges konden ter plekke worden aangepast met de laatste gegevens, bijvoorbeeld bij wijzigingen in naam of functie, zonder voorafgaande batchproductie. Badges kregen hiermee ook een grotere rol in de bezoekerservaring. Kleurcodes of zelfs compleet andere badgedesigns werden gebruikt om verschillende groepen te onderscheiden, zoals sprekers, personeel, VIP's en algemeen publiek. Dit vergrootte niet alleen de functionaliteit, maar ook de esthetische waarde van de badge. Ecologisch verantwoord Sinds 2017 is er in de gehele industrie ook steeds meer aandacht voor andere aspecten. Als we op het gebied van ecologisch verantwoord werken kijken naar de verspillende manieren van bezoekersbadges maken, zijn er tal van aspecten om op te letten. Denk aan het gebruik van de plastic hoesjes waarin veel vooral traditionele badges gaan. Alle goede bedoelingen ten spijt eindigen deze plastic hoesjes toch vaak op ongewenste plekken. Ook een deel van de voorgedrukte badges eindigt vaak ongebruikt bij het afval. De voordelen die het live printen van bezoekersbadges biedt op ecologisch gebied zijn legio. Zo is er geen plastic hoesje nodig omdat de butterfly badges sterk genoeg zijn en de opdruk niet uitloopt bij aanraking met water. Bovendien gaan ze wit de printer in en de niet geprinte badges kunnen dus gewoon mee naar een volgend event. Dit zorgt voor een sterke reductie van afval. Daarnaast biedt ExpoBadge opties welke voorzien zijn van een FSC-certificering. Door producten met dit label te kopen, draag je bij aan de bescherming van de bossen in de wereld.
De evolutie van de eventbadges is zeer nauw verweven met de snelle ontwikkeling van tal van geavanceerde bezoekersregistratiesystemen, eventsoftware en -platformen. Deze systemen spelen een cruciale rol bij de correcte verwerking van de bezoekersdata en het efficiënt printen van de eventbadges. Van de eerste registratie tot de daadwerkelijke badge uitgifte zorgt een dergelijke oplossing in grote lijnen voor: - Gestroomlijnde registraties: Geautomatiseerde systemen versnellen de registratieprocessen en minimaliseren fouten. - Relevante data op badges: Bezoekers kunnen gepersonaliseerde badges ontvangen met hun naam, organisatie, functietitel en zelfs specifieke sessies waaraan ze deelnemen. - Integratie met andere systemen: Softwareplatformen koppelen registratiedata aan CRM-systemen, marketingtools en eventanalyse, waardoor badges een belangrijk instrument worden voor data-driven evenementen. - Snelle check-in: Bij binnenkomst draait het om snel en efficiënt werken, een goede software zorgt, bijvoorbeeld door de QR-codes van bezoekers te scannen, voor een snelle toegang en badge-uitgifte. Hoewel de badges van ExpoBadge niet zomaar zonder dergelijke softwareoplossingen bedrukt kunnen worden, is een belangrijk onderdeel van het succes de neutraliteit van ExpoBadge. ExpoBadge bindt zich niet aan bepaalde software-oplossingen maar opereert neutraal naar alle softwarepartijen en eventplatformen. Zelf biedt ExpoBadge bewust geen eigen software-oplossing en biedt het ook geen oplossingen aan van één van de partners. Dit betekent dat onze materialen en oplossingen niet afhankelijk zijn van specifieke software, maar met vrijwel elk eventregistratieplatform kunnen samenwerken. Dit maakt ExpoBadge veelzijdig inzetbaar voor zowel kleine bijeenkomsten als grootschalige evenementen. Groot merk binnen de eventindustrie ExpoBadge is een merk opgericht door Smart2B B.V., een familiebedrijf uit de Veluwe. ExpoBadge werd in 2017 snel een groot merk binnen de eventindustrie. Daags wordt het merk her-kend en gevraagd vanuit de hele wereld. De grote kennis van de Epson ColorWorks printers en de daarbij benodigde speciale inkjetmateri-alen zijn een goede basis voor een goed product.
Om de eventindustrie goed te bereiken, heb je echter marktkennis, netwerk en een goed verkoopkanaal nodig. Daarom sloegen Smart2B en Parthen Meeting Essentials de handen ineen om het merk ExpoBadge zowel nationaal als internationaal op de markt te brengen. Door het enorme bereik van Parthen, hun webshop in meerdere talen (shop.parthen.nl) en hun marktkennis kon ExpoBadge de markt in korte tijd kennis laten maken met de voordelen van het live printen van badges in kleur. De samenwerking van ExpoBadge met Parthen als belangrijkste verkoopkanaal is een sleutel tot succes gebleken. ExpoBadge als nieuwe standaard Inmiddels is het live printen van eventbadges in kleur en daarmee het gebruik van ExpoBadge snel de nieuwe standaard aan het worden. Met goede verkoopkanalen en tal van software-oplossingen staan er 'slechts' twee pijlers. ExpoBadge leunt echter op nog een derde pijler, namelijk de verhuur. Veel bedrijven die het badge printen verzorgen, hebben een leger aan eigen printers staan. Toch komen ook zij soms een printer te kort tijdens de pieken. Hier komt met een aantal verhuurpartijen zoals Holonevents de derde pijler om de hoek. Dergelijke IT-apparatuur bedrijven bieden de printers aan voor korttijdig gebruik zodat er ook ruimte is om de piekmomenten op te vangen. Succes tot ver over de grens ExpoBadge is een succes van Nederlandse bodem. Vanuit Nederland worden deze producten naar eventlocaties over de hele wereld verstuurd. Zo worden de badges veelvuldig in Dubai en Singapore gebruikt maar ook als je in Chili, New Zeeland, VS en Mexico een event bezoekt, loop je een goede kans een ExpoBadge uit Nederland als eventbadge te krijgen. Met ExpoBadge zet de eventindustrie niet alleen stappen richting innovatie, maar ook richting een duurzamere en meer verbonden toekomst. De eventbadge van morgen begint hier. Kijk voor meer informatie op www.smart2b.nl.
| Inschrijven nieuwsbriefBlijf op de hoogte van alle nieuwtjes uit de branche
|