Jeroen van Ark nieuwe voorzitter MPI Netherlands Chapter: Stevige basis, internationale koers

Per 1 januari 2025 volgt Jeroen van Ark Tim Rosman op als voorzitter van MPI Nederland. Meeting Magazine sprak met beide heren over de ontwikkelingen die de vakvereniging de afgelopen twee jaar heeft doorgemaakt en de koers die MPI de komende twee jaar wil gaan varen.


Toen Tim Rosman twee jaar geleden voorzitter werd van MPI, had hij een flinke klus voor de boeg. “Na een periode van online events en beperkte contactmomenten, ging de sector met een enorme explosie van start. Maar bij MPI was het ondanks onze pogingen om contact te houden met de leden een slagveld. In onze hoogtijdagen hadden we tussen de 200 en 250 leden. Dat ledenaantal nam door bezuinigingen en leden die de sector verlieten een enorme duikvlucht. Kortom, ik kon niet op een lastiger punt beginnen. Ik heb toen met het bestuur een post-covid strategie opgezet om MPI weer relevant te maken en een duidelijke propositie als vakvereniging te geven. De oude containerbegrippen maakten plaats ‘prikkelen, ontwikkelen en verbinden’. Deze drie begrippen vormen nog altijd het raamwerk van de vereniging en de evenementen die we organiseren. Zelf ben ik een eventman in hart en nieren, dus ik besloot dat we snel weer live events met hoogwaardige content, goede sprekers en een breed scala aan onderwerpen moesten gaan organiseren.” 

Event Pass
Ook de focus op het binnenhalen van lidmaatschappen werd losgelaten. “De basis was een grote community van 1250 nieuwsbriefabonnees. Die werd veel gelezen en ook de interactie op social media was en is goed, maar mensen kwamen nog niet naar de evenementen toe. Daarbij komt dat MPI een internationale vakvereniging is, maar niet iedereen in Nederland doet zaken op internationaal niveau. Daarmee lieten we veel potentie liggen voor onze community. Daarom hebben we de Event Pass geïntroduceerd; een passe-partout waarmee je zelf of een collega naar alle events van MPI Nederland kan gaan. Ook kunnen geïnteresseerden een los evenement bezoeken. Op die manier kunnen potentiële leden zelf kiezen hoe zij kennis met ons willen maken.”

Uitdaging
Dat deze strategie werkt, blijkt uit het feit dat het aantal lidmaatschappen en eventpassen in de lift zit. De evenementen zelf worden goed bezocht, met ruim 2000 unieke bezoekers in twee jaar tijd. “Ik hoor van mensen terug dat MPI weer een relevant merk is”, zegt Tim. “Ook staat er een sterk bestuur met nieuwe VP’s en ik zie mensen groeien en schitteren in hun nieuwe rol. Daar ben ik heel trots op. Nu ligt er opnieuw een grote uitdaging voor de volgende voorzitter. Samen met de vereniging hebben we een momentum gecreëerd. Het is aan Jeroen en het bestuur om dit te stabiliseren en uit te bouwen. Dat kost tijd.”

Stevige basis
Jeroen maakte in de zomer van 2021 kennis met MPI tijdens het eerste Crossing Borders Event in Brabant. Hij had toen net zijn eigen bedrijf Next Level DMC opgericht. “In september werd ik lid en in december van dat jaar werd ik gevraagd voor de positie van VP Finance. Toen Tim mij vroeg voor het voorzitterschap heb ik daar wel even over na moeten denken, omdat ik ook mijn eigen bedrijf heb. Maar ik weet dat het me veel ervaring gaat brengen. Tim heeft in de afgelopen twee jaar een stevige basis neergezet waarop ik kan voortbouwen. Ik wil niet zonder meer de succesformule van de afgelopen twee jaar herhalen, maar juist kijken hoe we bepaalde dingen net iets anders kunnen aanpakken om zo succesvol te blijven en de vereniging relevant te houden. Een beetje experimenteren hoort erbij, dat houdt het leuk.” 

Internationale stap
Tim hoopt dat in de komende jaren het internationale aspect van MPI meer in de etalage wordt gezet. “De afgelopen twee jaar hebben we de focus gelegd op onze eigen chapter. Maar MPI Netherlands is wel de enige vakvereniging in Nederland die internationaal georiënteerd is. Leden hebben toegang tot het online MPI-platform met kennis zoals, whitepapers over wereldwijde trends en ontwikkelingen, én een database met 15.000 actieve MPI-leden die elkaar via het forum opzoeken. Er liggen veel kansen in het internationale speelveld en daarom willen we de samenwerking met andere Europese Chapters gaan opzoeken. We zouden bijvoorbeeld samen met de Belgische Chapter een evenement over de grens kunnen organiseren. Hierin speelt ook voormalig MPI-voorzitter Thijs Peters, die nu voorzitter is van de MPI European Advisory Council, een belangrijke rol.”

Trots uitdragen
De internationale ervaring van Jeroen komt hierbij uitstekend van pas. “De afgelopen jaren is het community gevoel in Nederland opnieuw op de kaart gezet”, zegt Jeroen. “Ik wil kijken hoe we dit kunnen vertalen naar internationale events. Zelf heb ik in oktober IMEX Las Vegas bezocht en heb daar ook veel Nederlandse MPI-leden gezien. Juist tijdens tradeshows en beurzen moet je het gevoel krijgen dat je trots mag zijn op het feit dat je onderdeel bent van MPI en de Nederlandse Chapter. Ik wil leden die naar dergelijke buitenlandse events van tevoren in kaart brengen en hen met elkaar in contact laten treden, bijvoorbeeld in een WhatsApp-groep. Zij kunnen vervolgens ter plekke even afspreken, even bijpraten en aan hun deelnemersbadge een MPI-label hangen. Op die manier communiceer je dat je aanwezig bent namens je eigen bedrijf en draag je met trots uit dat je lid bent van MPI.”

Gen Z
“Dat community gevoel is heel belangrijk, zeker als je kijkt naar de nieuwe generatie eventprofessionals”, voegt Tim toe. “Zij willen geen lid worden van een vereniging, maar plukken uit verschillende kanalen. In hun ogen heeft een vereniging een ouderwets, stoffig imago. Maar de transitie van een vereniging naar een community die de aandacht van Gen Z weet te pakken en vast te houden, is een lang en ingewikkeld proces waar middelen en materialen voor nodig zijn. Ook spelen er bij deze generatie thema’s die wij als eventsector serieus hebben te nemen zoals duurzaamheid, toegankelijkheid en diversiteit.” Jeroen: “Daarom geven we mensen de keuze op welke manier zij met ons in contact kunnen treden; via onze nieuwsbrief en onze social media kanalen, een keer deelnemen aan een event, toegang tot alle events met de MPI Event Pass of een volledig lidmaatschap.”

Wat betreft het aantrekken van Gen Z, geeft Tim aan dat er sector breed een belangrijke taak is weggelegd om te laten zien welke kansen er liggen. “Je hebt deze generatie gewoon nodig, zeker na de leegloop van de sector tijdens en na covid. Dat betekent dat we als branche opnieuw naar onszelf moeten kijken. Zijn wij een prettige sector om voor te werken? Trekken we genoeg jong talent aan? Zo niet, waar gaan ze dan wel heen? En ook daar ligt een rol weggelegd voor MPI.”


Zes events per jaar

In 2023 introduceerde MPI een eventskalender met zes events per jaar; twee laagdrempelige netwerkevenementen in de vorm van een zomer- en een winterborrel, drie contentgestuurde evenementen en het vlaggenschip Crossing Borders. 

Tijdens de contentgestuurde events komen relevante thema’s aan bod. De afgelopen twee jaar waren dat onder andere AI, inclusie en diversiteit en persuasive communication. Bij de Crossing Borders events maken de deelnemers kennis met andere sectoren die dezelfde processen en uitdagingen hebben als de eventsector, zoals de energietransitie, gezondheid en voeding en vitaliteit. Dit doet MPI altijd in samenwerking met een regiopartner waarbij deze betreffende stad of regio kan laten zien welke (kennis)thema’s daar spelen en wat diens mogelijkheden voor zakelijke events zijn.

Jeroen van Ark: “De eventscommissie van MPI is met leden in verschillende functies en met veel diversiteit in achtergrond een mooie afspiegeling van de sector. Wat betreft het bepalen van de onderwerpen kijken we wat actueel is en wat voor de leden de moeite waard is om tijd voor vrij te maken. Zeker wanneer leden deelnemen aan Crossing Borders, vragen we van hen om een hele dag vrij te maken, met als gevolg dat zij de gemiste werkuren later toch moeten inhalen. Dan moet je echt met een goed event komen.”

Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes uit de branche


Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes uit de branche

Meeting Magazine nr5 2024

» Grape Escape: zakelijk genieten tussen de wijnranken
» ICP organiseert jubileumevent voor Dutch Flower Group: Bloemen, persoonlijke accenten en een feestelijke sfeer
» Waarom loopt mijn evenement niet op tijd?
» Brainport Eindhoven: Waar onconventioneel denken tot grootse resultaten leidt
» Jeroen van Ark nieuwe voorzitter MPI Netherlands Chapter: Stevige basis, internationale koers
» Trends bij AI Production Workflows en hyperpersonalisatie
» Column: Klantbeheer(s)
» Column: Zoo-meeting
» Column: De resultaten van AI
» Hotelrecensie The Church, Arnhem: Hemels genieten
» Hoe te plannen voor de Next Generation
» Venlo Convention Bureau: Venlo op de kaart als verrassende bestemming
» people@places opent inspirerende locatie in Amsterdam
» Belgian Coast Hotels breidt uit met Belgian City Hotels: Zakelijk genieten aan de kust en in het centrum
» The Hall van ECC Leiden
» Hotel-Congrescentrum de Zeeuwse Stromen: Drie stappen vooruitdenken
» Zo overtuig je je klanten op LinkedIn
» Leiden Convention Bureau lanceert Leiden Booking Service
Lees volledige uitgave online
Abonneren op Meeting Magazine
Meeting Magazine nr1 2025
 
Meeting Magazine nr6 2024
 
Meeting Magazine nr5 2024
 
Meeting Magazine nr4 2024
Meeting Magazine nr3 2024
 
Meeting Magazine nr2 2024
 
Meeting Magazine nr1 2024
 
Meeting Magazine nr6 2023
Meeting Magazine nr5 2023
 
Meeting Magazine nr4 2023
 
Meeting Magazine nr3 2023
 
Meeting Magazine nr2 2023
Meeting Magazine nr1 2023
 
Meeting Magazine nr6 2022
 
Meeting Magazine nr5 2022
 
Meeting Magazine nr4 2022
Meeting Magazine nr3 2022
 
Meeting Magazine nr2 2022
 
Meeting Magazine nr1 2022
 
Meeting Magazine nr4 2021
Meeting Magazine nr3 2021
 
Meeting Magazine nr2 2021
 
Meeting Magazine nr1 2021
 
Meeting Magazine nr4 2020
Meeting Magazine nr3 2020
 
Meeting Magazine nr2 2020
 
Meeting Magazine nr1 2020
 
Meeting Magazine nr6 2019
Meeting Magazine nr5 2019
 
Meeting Magazine nr4 2019
 
Meeting Magazine nr3 2019
 
MeetingReview Provincie Special
Meeting Magazine nr2 2019
 
Meeting Magazine nr1 2019
 
Meeting Magazine nr6 2018
 
Meeting Magazine nr5 2018
Meeting International nr2 2018
 
Meeting Magazine nr4 2018
 
Meeting Magazine nr3 2018
 
Meeting Magazine nr2 2018
Meeting Magazine nr1 2018
 
Meeting International nr1 2018
 
Meeting Magazine nr6 2017
 
Meeting International nr2 2017
Meeting Magazine nr5 2017
 
Meeting Magazine nr4 2017
 
Meeting Magazine nr3 2017
 
Meeting Magazine nr2 2017
Meeting International nr1 2017
 
Meeting Magazine nr1 2017
 
Meeting Magazine nr6 2016
 
Meeting Magazine nr5 2016
Meeting International nr2 2016
 
Meeting Magazine nr4 2016
 
Meeting Magazine nr3 2016
 
Meeting Magazine nr2 2016
Meeting Magazine nr1 2016
 
Meeting International nr1 2016
 
Meeting Magazine nr6 2015
 
Meeting Magazine nr5 2015
Meeting International nr2 2015
 
Meeting Magazine nr4 2015
 
Meeting Magazine nr3 2015
 
Meeting Magazine nr2 2015
Meeting International nr1 2015
 
Meeting Magazine nr1 2015
 
Meeting Magazine nr6 2014
 
Meeting Magazine nr5 2014
Meeting Magazine nr4 2014
 
Meeting Magazine nr3 2014
 
Meeting Magazine nr2 2014
 
Meeting Magazine nr1 2014
Meeting Magazine nr6 2013
 
Meeting Magazine nr5 2013
 
Meeting Magazine nr4 2013
 
Meeting Magazine nr3 2013
Meeting Magazine nr2 2013
 
Meeting Magazine nr1 2013
 
Algemene voorwaarden | privacy statement