Het perspectief van next gen buiten de branche

Jeroen, Tijmen, Maaike en Willem (midden voor)


De nieuwe generatie activeren en beter betrekken bij (kennis)evenementen is uitdagend. In deze serie artikelen duik ik dieper in de behoeften van de next generation binnen de evenementbranche. Mijn doel is jong en oud te inspireren, hun perspectief eens te veranderen en mogelijk zelfs de aanpak te heroverwegen. Door verandering te omarmen, kunnen we een dynamische en inclusieve evenementenindustrie creëren die relevant blijft voor de toekomst.

Tekst: Ingrid Rip

 

Ik koos in deze serie artikelen steeds voor mensen in de evenementenbranche, maar nu niet. Ik zit met mijn oudste zoon en drie vrienden om de keukentafel en bespreek zakelijke evenementen vanuit hun perspectief: jonge professionals die studies aan het afronden zijn of net gestart met werken. Meet Maaike Horsting, Willem Adang, Tijmen Fuchs en Jeroen Rip. Ook hen leg ik een aantal vragen voor over onze branche.

Wat is een zakelijk event?

Bij navraag blijkt dat drie van de vier ervaring hebben met congressen of andere zakelijke bijeenkomsten. Maaike stelt dat er sprake is van een zakelijk doel en dat er contacten gelegd worden. Willem geeft aan dat kennisuitwisseling ook een rol speelt en vult meteen aan dat het leuk is om eerst te luisteren naar een spreker en daarna te discussiëren.

Als ik vraag hoe het is om een uur te luisteren, geeft hij aan dat dit prima is, als het onderwerp interessant is. Afsluiten met een interactief deel vindt hij wel belangrijk, om de nieuwe kennis voor jezelf te kunnen vertalen. Hij verwacht namelijk wel dat de deelnemer er meerwaarde uithaalt, de inhoud moet goed aansluiten bij behoeftes.

Ook Tijmen krijgt er meer mee te maken. Hij had onlangs de kans om zelf te presenteren. Ook hij vindt een uur luisteren geen probleem, maar dat dit wel het maximum is mits het onderwerp hem interesseert.

Jeroen geeft aan dat hij in een klein vakgebied werkt en dat je elkaar al snel tegenkomt. Hij kan zich vooral erg verheugen op discussies tussen diverse stakeholders over een nieuw product of een nieuwe bevinding. Allen geven aan dat praktische toepasbaarheid fijn is, maar niet perse noodzakelijk. Soms is het kennen van de theorie gewoon interessant maar "wetenschappelijk ruzie maken" - spanning en sensatie - is net zo belangrijk. Als ik vraag waarom, geeft Jeroen aan: "Een perspectiefwisseling over bepaalde onderwerpen, politiek of wat dan ook, kan verhelderend werken."

Vermoeiend, intensief en saai!?

Maaike, Willem, Tijmen en Jeroen zijn het erover eens dat twee volle dagen congresseren wel vermoeiend, intensief en soms saai is. Dit ligt ook aan de grootte van de groep. Als je met een klein groepje over een onderwerp een workshop volgt, is er veel interac-tie wat 'saai' voorkomt. Maaike vult aan dat je met interactie ook meer kennis kunt uitwisselen, wat veel effectiever is dan zenden. Ook met afwisseling in het programma voorkom je 'saai'.

Of een sessie saai wordt, ligt ook aan de spreker, aldus Jeroen. "Naar sommige mensen kun je uren luisteren en anderen ben je na vijf minuten al zat." Afwisseling is belangrijk, omdat je zo minder interessante maar wel relevante onderwerpen af kunt wisselen met andere, wel inspirerende sessies. Ze geven aan dat hun generatie vermoedelijk welwillender is om naar een congres of ander event te gaan als er iets te beleven valt, maar ze trekken wel een grens.

Inhoud is het allerbelangrijkst

Een grote naam op een podium is niet per definitie waardevol. "Als je het aantrekkelijker maakt, meer experiential en drempels weg haalt, zul je onze generatie sneller aantreffen", aldus Maaike. "Soms zijn er events waarover je minder positieve verhalen hoort. Dat nodigt niet per definitie uit om deel te nemen. Toch is het belangrijk om wel te gaan omdat er bijvoorbeeld wordt gesproken over het oplossen van een bepaald probleem. In zo'n geval helpt het als er iets aantrekkelijks in het programma zit", aldus Jeroen. Ze vullen elkaar in rap tempo aan. Het aantrekkelijker maken kan op veel manieren, bijvoorbeeld al bij hoe je ontvangen wordt, hoe je wegwijs gemaakt wordt in de locatie maar ook binnen het programma door middel van afwisseling. Ook je eigen programma samenstellen, vindt Tijmen belangrijk. "Dan zit je met like-minded mensen, dat prikkelt enorm om te gaan." Ze zijn unaniem, inhoud is het allerbelangrijkst.

Hoe trekken we de Next Gen?

Jeroen geeft aan dat een gave locatie heel aantrek-kelijk kan zijn; een waar je niet zo snel binnenkomt, maar wel te maken heeft met je vakgebied. Ook de bestemming kan hierbij helpen. "Als je ergens heel graag heen wilt, kan dit als drijfveer werken", aldus Tijmen die refereert aan collega's die naar een congres in Canada willen. Om daarvoor in aanmerking te komen, moeten ze zelf een presentatie verzorgen en dus doen ze extra moeite om gekozen te worden.

Ze geven allen aan dat het helpt als je met bekenden gaat. Ze zouden niet zo heel snel alleen gaan. "We komen net kijken binnen onze vakgebieden en dan is het spannend. Je kent nog niet zo veel mensen, je weet nog niet zo erg hoe het werkt." Willem geeft aan dat, als hij een specifiek doel nastreeft, hij ook wel alleen zou gaan. "Bijvoorbeeld als je meer wilt leren over een onderwerp of een bepaald persoon wilt ontmoeten."

Dit al dan niet alleen gaan, raakt ook het onderwerp 'druk'. Sociale skills zijn veranderd en dit speelt een rol, constateerde ik al in eerdere interviews. In hoeverre beïnvloedt dit de beslissing om deel te nemen aan een event? Het hangt van de persoon af, maar beïnvloeding is wel reëel. De jonge professionals geven aan dat als je sterk in je schoenen staat, peer pressure minder groot is. "Maar", zegt Jeroen, "als iedereen naar een congres gaat, wil ik ook! Het sociale com-ponent is voor mij zeer belangrijk."

Het leven van de next gen heeft een hoog tempo, onder andere onder invloed van sociale media. Dit zorgt er voor dat ook bijeenkomsten moeten veranderen. De concentratieboog is vaak kort, dat stelden we al eerder vast en wordt nu weer beaamd: veel afwisseling, niet te veel sprekers die een uur praten, beleven etc.

De toekomst van evenementen?

Online als event wordt niet groots verwachten ze. Online netwerken is namelijk lastig. Voor enkel kennisoverdracht is het wel interessant als aanvulling. Kosten blijven lager, dat zal in deze fase van ons leven ook helpen. Online zal nooit een evenement kunnen vervangen maar een soort wekelijks abonnement voor video's op een vaste plek, op een vast tijdstip, zou wel hepen. Zo blijven ze op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen in hun desbetreffende vakgebieden.

Deze informatie tussen bijeenkomsten is belangrijk. "Zo blijf je bij", geeft Jeroen aan. "Er wordt zo veel nieuws gepubliceerd, dat is lastig om zelf in de gaten houden." Als je goed op de hoogte bent, zorgt dat er ook voor dat je meer voorbereid bent waardoor een event ook interessanter wordt en je meer inhoudelijk mee kunt praten.

Kortom, goed voorbereid op een event kun je doelen realiseren, persoonlijk of professioneel.

 

Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes uit de branche


Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes uit de branche

Meeting Magazine nr4 2024

» Midden Nederland Hallen: Magische metamorfose
» We Are Live verzorgt live registratie voor herdenkingsceremonie tachtig jaar D-Day in Normandie
» Hoe kies je de juiste techniekleverancier?
» VGF levert mooie indirecte bijdrage aan de congresmarkt
» AI: Is het nodig, nuttig of zinnig?
» Evenementen op heilige grond bij Het Dikke Torentje in Eemnes
» Van Munster Media neemt RAN Media over
» Column Marianne Kuiper: IN DE BAK - BONUS (deel 2)
» Column Daniel Seesink: Promotie?
» Column Wouter Olland: De line-up
» Hotelrecensie: Thuiskomen bij Hotel de Schelde
» Golfbaan Het Rijk van Nijmegen als ideale eventlocatie
» people@places opent unieke locatie voor meeting en events in Enschede
» nhow Rotterdam: De enige afleiding is het prachtige uitzicht op de Rotterdamse skyline
» MICE Operations: ECC Leiden heeft een streepje voor met gepersonaliseerde offertes
» Golden Tulip Zoetermeer-Den Haag: Een business hotel gerund als familiezaak met hart voor de maatschappij
» Het nut van netwerken
» Postillion Hotel & Convention Centre Utrecht Bunnik: Zakelijke bijeenkomsten met comfort en flexibiliteit
» Hof van Gelre: Je krijgt hier vanzelf een vakantiegevoel
» ReeHorst Zalencentrum in Ede lanceert baanbrekend concept
» Het perspectief van next gen buiten de branche
Lees volledige uitgave online
Abonneren op Meeting Magazine
Meeting Magazine nr4 2024
 
Meeting Magazine nr3 2024
 
Meeting Magazine nr2 2024
 
Meeting Magazine nr1 2024
Meeting Magazine nr6 2023
 
Meeting Magazine nr5 2023
 
Meeting Magazine nr4 2023
 
Meeting Magazine nr3 2023
Meeting Magazine nr2 2023
 
Meeting Magazine nr1 2023
 
Meeting Magazine nr6 2022
 
Meeting Magazine nr5 2022
Meeting Magazine nr4 2022
 
Meeting Magazine nr3 2022
 
Meeting Magazine nr2 2022
 
Meeting Magazine nr1 2022
Meeting Magazine nr4 2021
 
Meeting Magazine nr3 2021
 
Meeting Magazine nr2 2021
 
Meeting Magazine nr1 2021
Meeting Magazine nr4 2020
 
Meeting Magazine nr3 2020
 
Meeting Magazine nr2 2020
 
Meeting Magazine nr1 2020
Meeting Magazine nr6 2019
 
Meeting Magazine nr5 2019
 
Meeting Magazine nr4 2019
 
Meeting Magazine nr3 2019
MeetingReview Provincie Special
 
Meeting Magazine nr2 2019
 
Meeting Magazine nr1 2019
 
Meeting Magazine nr6 2018
Meeting Magazine nr5 2018
 
Meeting International nr2 2018
 
Meeting Magazine nr4 2018
 
Meeting Magazine nr3 2018
Meeting Magazine nr2 2018
 
Meeting Magazine nr1 2018
 
Meeting International nr1 2018
 
Meeting Magazine nr6 2017
Meeting International nr2 2017
 
Meeting Magazine nr5 2017
 
Meeting Magazine nr4 2017
 
Meeting Magazine nr3 2017
Meeting Magazine nr2 2017
 
Meeting International nr1 2017
 
Meeting Magazine nr1 2017
 
Meeting Magazine nr6 2016
Meeting Magazine nr5 2016
 
Meeting International nr2 2016
 
Meeting Magazine nr4 2016
 
Meeting Magazine nr3 2016
Meeting Magazine nr2 2016
 
Meeting Magazine nr1 2016
 
Meeting International nr1 2016
 
Meeting Magazine nr6 2015
Meeting Magazine nr5 2015
 
Meeting International nr2 2015
 
Meeting Magazine nr4 2015
 
Meeting Magazine nr3 2015
Meeting Magazine nr2 2015
 
Meeting International nr1 2015
 
Meeting Magazine nr1 2015
 
Meeting Magazine nr6 2014
Meeting Magazine nr5 2014
 
Meeting Magazine nr4 2014
 
Meeting Magazine nr3 2014
 
Meeting Magazine nr2 2014
Meeting Magazine nr1 2014
 
Meeting Magazine nr6 2013
 
Meeting Magazine nr5 2013
 
Meeting Magazine nr4 2013
Meeting Magazine nr3 2013
 
Meeting Magazine nr2 2013
 
Meeting Magazine nr1 2013
 
Algemene voorwaarden | privacy statement