Hoe kies je de juiste techniekleverancier?

Eventtechniek; voor veel eventmanagers en andere opdrachtgevers is het soms een hoofdpijndossier. Hoewel techniek een belangrijk deel van het event en het budget uitmaakt, lijkt het soms of mensen zich neerleggen bij een enorme kostenpost of bedenkelijke kwaliteit. En dat is opmerkelijk anno 2024. Want kwaliteit en budget spelen altijd een grote rol in events.


Techniek is onlosmakelijk verbonden met events. Maar wat nu als je daar geen affiniteit mee hebt? Als je niet voldoende kennis van zaken hebt, waar moet je dan op vertrouwen? Of waar moet je op letten bij de keuze van je technisch leverancier?

Inschatten of inventariseren

Afhankelijk van je evenement wil je eigenlijk eerst inventariseren wat je nodig hebt. Als je voldoende weet of ervaring hebt, is dat bij de wat kleinere evenementen prima te doen. Beamer, laptop, switcher en wat microfoons en licht. Je kunt op basis van je ervaring ook best een inschatting maken van de kosten. Maar dan nog is de vraag: 'Is het voldoende en werkt het zoals het moet?' Dat blijkt namelijk niet altijd het geval. En ga dan maar eens zoeken naar de oorzaak. Of de discussie aan over budget, te weinig tijd of andere 'externe factoren'.

Communicatie en 'gut feeling'

Bij de wat grotere en complexere events moet je al snel in gesprek met je technische leverancier of partner. Gewoon omdat het ingewikkelde materie en specialistisch werk is. En in dat laatste zit eigenlijk de crux. Je bent afhankelijk van de kennis en expertise van je techniekpartij. Maar is jouw technisch leverancier ook jouw partner? Dat wil zeggen, stelt hij zich zo op? Heb je het gevoel dat je leverancier jou wil helpen om - binnen de mogelijkheden - het beste resultaat te bereiken? Dan heb je de juiste te pakken!

Of merk je dat je met ingewikkelde termen wordt bestookt die stuk voor stuk leiden tot apparaten die je niks zeggen en een offerte die hoog, maar bijna onleesbaar is? Dan is het zaak om je wensen en verwachtingen te herijken en een keuze voor een andere leverancier te overwegen. En er zijn er echt voldoende.

Maar hoe maak je de keuze? Welke afwegingen maak je daarbij? Hieronder wat aandachtspunten en tips.


-Werk je met een vaste partner, dan zit je meestal goed. Er is onderling begrip en vertrouwen. Want de relatie speelt ook een rol. Dus wordt doorgaans gekeken naar de beste mogelijkheden binnen een budget. En werk je vaker met elkaar, dan is er de ene keer wat meer ruimte dan de andere. Zolang die balans goed blijft, is iedereen blij.

-Een nieuwe leverancier kan spannend, maar ook heel interessant zijn. Er is moti-vatie om jou als klant te krijgen. Deze nog onbekende partij kan ook een hele andere invalshoek of manier van werken hebben. En heeft misschien bijzondere apparatuur of creatieve oplossin-gen die je nog niet kent.

-Bij een groot evenement is het opvragen van meerdere offertes heel legitiem. Het gaat vaak om veel geld, dus sta je daar langer bij stil. Zie het als een second opinion en kijk naar de verschillen, niet alleen budgettair. Is de omschrijving van de diensten logischer, creatiever, praktischer of wordt er meer met je meegedacht? Houd het bij maximaal drie verschillende offertes, want dat geeft genoeg variatie en inzicht.

-Vraag een externe partij om een onafhankelijke mening; iemand die niet bij een leverancier werkt, wel de materie kent en je adviseert. Dat is niet gratis, maar geeft wel meer zekerheid. Het kan ook goedkoper uitpakken als er door iemand met kennis van zaken op een andere manier naar wordt gekeken.

-Kijk of de leverancier veel opdrachten heeft die lijken op de jouwe. Dan is er veel ervaring en waarschijnlijk een kort en helder voortraject. Mogelijk nadeel kan zijn, dat je weinig (persoonlijke) aandacht krijgt door het aantal opdrachten. Dat is een kwestie van aanvoelen.

-Vraag collega's of andere mensen die je kent en vertrouwt naar hun ervaring. En gebruik dat bij de intake als referentie. Het zal de techniekpartij op scherp zetten, omdat er al een relatie is met die persoon.

Transparantie is key

In alle gevallen is open en transparante communicatie het belangrijkste. Bepaal je verwachting en breng die zo helder mogelijk over. Wees transparant over het beschikbare budget. Kijk en voel aan of en hoe men jou helpt en ondersteunt en maak dan een keuze. En vertrouw er dan op dat jouw technische partner er alles aan zal doen om de verwachting waar te maken of te overtreffen. Ook als er misschien dingen tegenzitten of anders lopen. Want ook zij zijn eventprofessionals.


René Pouwelse is eventregisseur, al meer dan vijftien jaar docent eventtechniek bij MIEM/Eventacademy en gastdocent op verschillende hoge scholen. In die hoedanigheid heeft hij honderden eventmanagers opgeleid en getraind in de basisbegrippen van eventtechniek. Zelf is hij zijn loopbaan begonnen als geluidstechnicus en is hij nu, naast eventregisseur, ook nog videoproducent.
 

Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes uit de branche


Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes uit de branche

Meeting Magazine nr4 2024

» Midden Nederland Hallen: Magische metamorfose
» We Are Live verzorgt live registratie voor herdenkingsceremonie tachtig jaar D-Day in Normandie
» Hoe kies je de juiste techniekleverancier?
» VGF levert mooie indirecte bijdrage aan de congresmarkt
» AI: Is het nodig, nuttig of zinnig?
» Evenementen op heilige grond bij Het Dikke Torentje in Eemnes
» Van Munster Media neemt RAN Media over
» Column Marianne Kuiper: IN DE BAK - BONUS (deel 2)
» Column Daniel Seesink: Promotie?
» Column Wouter Olland: De line-up
» Hotelrecensie: Thuiskomen bij Hotel de Schelde
» Golfbaan Het Rijk van Nijmegen als ideale eventlocatie
» people@places opent unieke locatie voor meeting en events in Enschede
» nhow Rotterdam: De enige afleiding is het prachtige uitzicht op de Rotterdamse skyline
» MICE Operations: ECC Leiden heeft een streepje voor met gepersonaliseerde offertes
» Golden Tulip Zoetermeer-Den Haag: Een business hotel gerund als familiezaak met hart voor de maatschappij
» Het nut van netwerken
» Postillion Hotel & Convention Centre Utrecht Bunnik: Zakelijke bijeenkomsten met comfort en flexibiliteit
» Hof van Gelre: Je krijgt hier vanzelf een vakantiegevoel
» ReeHorst Zalencentrum in Ede lanceert baanbrekend concept
» Het perspectief van next gen buiten de branche
Lees volledige uitgave online
Abonneren op Meeting Magazine
Meeting Magazine nr4 2024
 
Meeting Magazine nr3 2024
 
Meeting Magazine nr2 2024
 
Meeting Magazine nr1 2024
Meeting Magazine nr6 2023
 
Meeting Magazine nr5 2023
 
Meeting Magazine nr4 2023
 
Meeting Magazine nr3 2023
Meeting Magazine nr2 2023
 
Meeting Magazine nr1 2023
 
Meeting Magazine nr6 2022
 
Meeting Magazine nr5 2022
Meeting Magazine nr4 2022
 
Meeting Magazine nr3 2022
 
Meeting Magazine nr2 2022
 
Meeting Magazine nr1 2022
Meeting Magazine nr4 2021
 
Meeting Magazine nr3 2021
 
Meeting Magazine nr2 2021
 
Meeting Magazine nr1 2021
Meeting Magazine nr4 2020
 
Meeting Magazine nr3 2020
 
Meeting Magazine nr2 2020
 
Meeting Magazine nr1 2020
Meeting Magazine nr6 2019
 
Meeting Magazine nr5 2019
 
Meeting Magazine nr4 2019
 
Meeting Magazine nr3 2019
MeetingReview Provincie Special
 
Meeting Magazine nr2 2019
 
Meeting Magazine nr1 2019
 
Meeting Magazine nr6 2018
Meeting Magazine nr5 2018
 
Meeting International nr2 2018
 
Meeting Magazine nr4 2018
 
Meeting Magazine nr3 2018
Meeting Magazine nr2 2018
 
Meeting Magazine nr1 2018
 
Meeting International nr1 2018
 
Meeting Magazine nr6 2017
Meeting International nr2 2017
 
Meeting Magazine nr5 2017
 
Meeting Magazine nr4 2017
 
Meeting Magazine nr3 2017
Meeting Magazine nr2 2017
 
Meeting International nr1 2017
 
Meeting Magazine nr1 2017
 
Meeting Magazine nr6 2016
Meeting Magazine nr5 2016
 
Meeting International nr2 2016
 
Meeting Magazine nr4 2016
 
Meeting Magazine nr3 2016
Meeting Magazine nr2 2016
 
Meeting Magazine nr1 2016
 
Meeting International nr1 2016
 
Meeting Magazine nr6 2015
Meeting Magazine nr5 2015
 
Meeting International nr2 2015
 
Meeting Magazine nr4 2015
 
Meeting Magazine nr3 2015
Meeting Magazine nr2 2015
 
Meeting International nr1 2015
 
Meeting Magazine nr1 2015
 
Meeting Magazine nr6 2014
Meeting Magazine nr5 2014
 
Meeting Magazine nr4 2014
 
Meeting Magazine nr3 2014
 
Meeting Magazine nr2 2014
Meeting Magazine nr1 2014
 
Meeting Magazine nr6 2013
 
Meeting Magazine nr5 2013
 
Meeting Magazine nr4 2013
Meeting Magazine nr3 2013
 
Meeting Magazine nr2 2013
 
Meeting Magazine nr1 2013
 
Algemene voorwaarden | privacy statement