Zoals ik in mijn vorige artikel al beschreef, hecht ik er grote waarde aan om een personage of typetje dat ik ga spelen helemaal op maat uit te werken voor mijn opdrachtgever. Ik neem jullie graag mee hoe dat in z'n werk gaat aan de hand van een nieuwe opdracht die ik heb gekregen; een prachtig historisch karakter.
Vanuit Erfgoed Gelderland werd ik benaderd om in augustus op het festival 'Het verhaal van Gelderland' de figuur van Constance Staring vorm te geven. Zij liet naast de rivier De Berkel op het Draafsel een idyllisch theehuis bouwen, waar zij samen met haar vriendinnen talloze zomermiddagen en -avonden doorbracht. Het theehuis is nog steeds te bezoeken en is in 2004 geheel gerenoveerd. Nu, in 2023, wordt het gebouwtje opnieuw opgeknapt en dat is des te meer reden om deze opvallende witte verschijning onder de aandacht te brengen bij een groter publiek. Maar wie was die Constance of Constancia Staring nu eigenlijk? En hoe kan ik haar op een historisch getrouwe manier die dagen portretteren? Een duik in de geschiedenis In het geval van een historisch personage is er natuurlijk informatie beschikbaar over onder andere wie diegene was, wat haar bezighield, wat haar status was en in welke kringen zij zich bewoog. Hopelijk is er ook voldoende fotomateriaal beschikbaar, wat ik later kan inzetten om zowel mijn haar als make-up tot in perfectie te kunnen aanbrengen en te bekijken wat die persoon zoal gedragen zou hebben. Maar helaas voor mij zijn er van Constance welgeteld drie foto's beschikbaar. Eentje van haar als baby (maar het is niet duidelijk welke van de kinderen zij was en genderneutraal aankleden voor babies was in die tijd helemaal hot), eentje van haar in de bloei van haar leven en eentje op middelbare leeftijd. Het geluk wil ook nog eens dat er aan het begin van de fotografie, net zoals nu bij pasfoto's, verwacht werd dat de geportretteerde een zo neutraal mogelijk gezicht trok. Dat betekent voor mij dat ik aan de foto's weinig over haar daadwerkelijke persoonlijkheid kan ontleden. Dat mag ik dus gaan invullen op basis van de weinige, resterende informatie over Constance. Zij was de jongste dochter van de bekende Antoni Christiaan Wynand Staring en leefde van 1819 tot 1893. Buiten deze informatie en het feit dat zij verantwoordelijk is voor de bouw van genoemde theekoepel is er online haast niets te vinden en ook een zoektocht in de bibliotheek leverde vrij weinig op. Gelukkig koppelde Erfgoed Gelderland mij aan Pien Pon, hoofdconservator en directrice van Museum STAAL, die mij op locatie op inspirerende wijze kon vertellen over de hele familie Staring en welke invloed zij onder andere hebben gehad op de landbouwontwikkeling van niet alleen de regio, maar ook op die van heel Nederland.
Met de drie foto's in mijn bezit en met een onderzoek naar wat dames uit de gegoede burgerij in die tijd droegen, heb ik kunnen bepalen wat Constance in de zomer gedragen zou kunnen heb-ben wanneer zij in haar theekoepel genoot van het uitzicht. Maar om aan zulke passende kleding te komen, loop je natuurlijk niet even de ZARA of de H&M binnen. Ik heb contact gelegd met een aantal historische genootschappen en mensen die al eerder soortgelijke kostuums maakten voor onder andere theater. Deze maand heb ik een aantal afspraken om te bekijken of zij mij kunnen helpen aan de jurk voor Constance. Finishing Touch Er zijn nog een paar puntjes op de i die ik wil zetten wat betreft de persoonlijkheid van Constance en hoe ik haar en de informatie die ik verworven heb het beste tijdens het festival kan overbrengen. Natuurlijk ligt het voordragen van werk van haar vader voor de hand, maar Pien gaf mij ook nogal wat leuke anekdotes mee waar ik zeker wat mee kan. En zo kan ik zorgen dat Constance op 26 en 27 augustus op het festival bij de Cannenburgh in Vaassen aanwezig zal zijn bij haar eigen vertrouwde theekoepel. In de juiste kledij en met genoeg te vertellen over haar leven, haar familie en haar prachtige hoeve. Kom jij haar ook ontmoeten?
Vendorcult Productions
| Inschrijven nieuwsbriefBlijf op de hoogte van alle nieuwtjes uit de branche
|