Chefs at the Parc: De kleinste details zijn cruciaal


Jacob Jan Boerma tijdens Chefs at the Parc

Op Culinair Landgoed Parc Broekhuizen in Leersum vond medio mei de tweede editie plaats van het Internationale Gourmet Festival 'Chefs at the Parc'. Op uitnodiging van Jacob Jan Boerma deelden ruim dertig nationaal en internationaal bekroonde chefs samen goed voor 62 Michelinsterren drie dagen hun kookkunsten met de honderden gasten van dit unieke evenement.

Grote namen

Het evenement is een initiatief van Parc Broekhuizen en voormalig driesterrenchef Jacob Jan Boerma, sinds 2017 als Consulting Chef betrokken bij Parc Broekhuizen en restaurant Voltaire (1 ster). Boerma vertelt dat Parc Broekhuizen zelf en zijn eigen ervaringen als chef-kok de grote inspiratiebronnen waren voor Chefs at the Parc. "Ik heb bij veel internationale culinaire events mogen koken. Dit waren altijd fantastische en leerzame ervaringen om met andere culturen, andere gasten en met name andere collega's te werken. Je wisselt dan zoveel ideeën uit en doet inspiratie op. Deze ervaringen nam ik mee terug naar Parc Broekhuizen; een unieke Nederlandse locatie die perfect geschikt is voor een groot culinair event, omdat we op het landgoed beschikken over Restaurant Voltaire met een grote keuken, Bistro LOF met een mooie open keuken, het Koetshuis met een keuken waarbij we op een grote LED-wall alle handelingen in de keuken kunnen laten zien, maar ook de moestuin en alle terrassen geven zoveel ruimte voor een gevarieerd en mooi programma. Met 'Chefs at the Parc' kon ik heel snel al grote internationale 1-, 2- en dit jaar bijzonder veel 3-sterrenchefs enthousiasmeren om te komen."



Talent

Met het organiseren van het festival hoopt Boerma iets terug te doen voor de internationale chefs die hem steeds uitgenodigd hebben. "Het was fantastisch om ze hier aan het werk te zien. Maar het is ook indrukwekkend om te horen hoe alle chefs genoten hebben van de locatie en van elkaar. Zoveel talent en ervaring bij elkaar is om kippenvel van te krijgen en je voelt direct de verbondenheid en het vakmanschap. Natuurlijk ben ik ook erg trots op het feit dat de lunch en alle diners helemaal vol zaten en dat we van de gasten zoveel complimenten gekregen hebben. Zij hebben de bijzondere onderlinge sfeer gevoeld en geproefd in unieke settings. Echt zo mooi. Ten slotte wilde ik heel graag twee andere dingen bereiken: jong talent een podium geven en het vak promoten. Dat is hopelijk gelukt. En ik vind het heel belangrijk om Nederland culinair op de kaart te zetten. Dit probeer ik op diverse manieren te doen en daar was dit een uitgelezen gelegenheid voor. Kortom, veel doelstellingen maar we hebben samen ontzettend veel bereikt!"

Concepten

De trends die tijdens Chefs at the Parc te zien waren, zullen ook bij andere restaurants opduiken, daarvan is Boerma overtuigd. "Met name het feit dat zulke sterke concepten zo succesvol zijn, was heel duidelijk zichtbaar. Elke chef kiest bewust zijn eigen weg met producten, met topkwaliteit, met combinaties van ingrediënten, met zeer veel gevoel voor maatschappelijke dillema's zoals milieu, personeel en de veranderde wensen van gasten. Maar ook de creativiteit wordt zeer gezocht door gasten en beloond."


Anita Bos, general manager van Parc Broekhuizen

Marketing

Sijpelen deze trends uiteindelijk ook door in de hotelrestaurants? Volgens Boerma zijn het allang geen onderschoven kindjes meer. "Eigenlijk zie je hoe 1+1 samen veel meer dan 2 wordt bij een goed restaurant in een hotel. Ze versterken elkaar. Je kunt hiermee in de beste hotelgidsen en netwer-ken je verhaal vertellen maar ook in de restaurantnetwerken: kortom, dubbele marketing."

Anita Bos, general manager van Parc Broekhuizen, kan dit beamen. Volgens haar stelt de zakelijke gast steeds meer eisen aan een restaurant of catering. "Ook voor deze gast moet je onderscheidend durven zijn, steeds weer nieuwe dingen toevoegen, blijven inspelen op alle trends en zelfs af en toe vooruit proberen te lopen. Als je dit dan ook nog goed weet te communiceren en doet wat je belooft, dan kom je heel ver. De kleinste details zijn cruciaal. De druk is vaak enorm groot tijdens een event, er hangt voor de zakelijke boeker steeds meer vanaf waar hij/zij een product presenteert, een vernieuwend idee wil laten zien of een lastige board meeting moet beleggen. Als locatie wil je van elke aanvraag iets unieks maken en wil je altijd alles een stap voor zijn. Je voorbereidingen zijn cruciaal, waardoor je voor de gast rust creëert."

Unieke belevenissen

Maatwerk blijkt daarbij het toverwoord. "Het gaat om het neerzetten van unieke belevenissen", zegt Boerma. "Die worden verwacht of zelfs geëist. Als je dat aankunt, dat leuk vindt en je daarin kunt onderscheiden, dan kom je vandaag de dag heel ver. Bijzondere locaties zoals Parc Broekhuizen, zijn hierdoor zeer in trek. Ze worden door een steeds weer op maat gemaakte verpakking nog mooier en unieker gemaakt. Zeker als je daar met de keuken ook nog waarde aan toe kunt voegen en creatief in kunt zijn. Als je dan ook nog eens in kunt spelen op vega, vegan en unieke lokale producten kunt bieden, dan willen gasten daar ook echt geld voor neerleggen."



Flinke klus

Volgens Anita Bos, general manager van Parc Broekhuizen, was de organisatie van het evenement een flinke klus. Brands Love People werd door Parc Broekhuizen gevraagd te ondersteunen in de organisatie, van marketingstrategie tot logistieke afstemming met de chefs, sponsoring, styling en entertainment. "De hele organisatie van alle chefs, in totaal meer dan tachtig, met hun transporten, recepturen, de samenstelling van de menu's en wijncombinaties, de ingrediënten (vaak ook meegebracht), de juiste borden: er kwam ontzettend veel bij kijken. Het was voor het hele team een ervaring om nooit te vergeten. Niet alleen voor alle leerlingen, stagiaires en mensen in de keuken, maar in alle afdelingen van service en sales tot marketing, de tuinmannen en de collega's in de moestuin. We hebben zo'n mooi vak; dat stond volledig centraal tijdens deze dagen en probeerden we optimaal te promoten. Het bijzondere is dat iedereen hielp, meedacht en samenwerkte. Heel gaaf!"
 

Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes uit de branche


Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes uit de branche

Meeting Magazine nr3 2023

» ECC Leiden: Locatie met WOW-factor
» Afval gebruiken om je duurzaamheidsverhaal te vertellen
» Powervrouw Zulayka Martis: Beleving is de rode draad in het leven
» The Groundbreakers: Blij met de aandacht voor duurzame events
» Chefs at the Parc: De kleinste details zijn cruciaal
» Column Marianne Kuiper: De kater komt later
» Toegankelijkheid en inclusie: Communicatie is het begin van toegankelijkheid
» Column Daniel Seesink: Wederzijds afhankelijk?
» MPI Nederland: De eventagenda van MPI
» Hotelrecensie: Relais & Chateaux Weeshuis Gouda
» Column Wouter Olland: Team Meltdown
» Wat doe je waarom met welke gedragsverandering tot gevolg: Het design van een event
» Sneak preview Meeting Trophy: Speelse kennismaking met Zurich en St. Moritz
» Postillion Hotel & Convention Centre Utrecht Bunnik: Re-Designed for Live!
» Beleving: De ontwikkeling van een (historisch) personage
» Hospitality Pact zet in op duurzame instroom en werkgelegenheid
» Zo pas je artificial intelligence toe
» Graaf ter Horst: Geniet als een graaf
» De impact van IMEX
Lees volledige uitgave online
Abonneren op Meeting Magazine
Meeting Magazine nr1 2024
 
Meeting Magazine nr6 2023
 
Meeting Magazine nr5 2023
 
Meeting Magazine nr4 2023
Meeting Magazine nr3 2023
 
Meeting Magazine nr2 2023
 
Meeting Magazine nr1 2023
 
Meeting Magazine nr6 2022
Meeting Magazine nr5 2022
 
Meeting Magazine nr4 2022
 
Meeting Magazine nr3 2022
 
Meeting Magazine nr2 2022
Meeting Magazine nr1 2022
 
Meeting Magazine nr4 2021
 
Meeting Magazine nr3 2021
 
Meeting Magazine nr2 2021
Meeting Magazine nr1 2021
 
Meeting Magazine nr4 2020
 
Meeting Magazine nr3 2020
 
Meeting Magazine nr2 2020
Meeting Magazine nr1 2020
 
Meeting Magazine nr6 2019
 
Meeting Magazine nr5 2019
 
Meeting Magazine nr4 2019
Meeting Magazine nr3 2019
 
MeetingReview Provincie Special
 
Meeting Magazine nr2 2019
 
Meeting Magazine nr1 2019
Meeting Magazine nr6 2018
 
Meeting Magazine nr5 2018
 
Meeting International nr2 2018
 
Meeting Magazine nr4 2018
Meeting Magazine nr3 2018
 
Meeting Magazine nr2 2018
 
Meeting Magazine nr1 2018
 
Meeting International nr1 2018
Meeting Magazine nr6 2017
 
Meeting International nr2 2017
 
Meeting Magazine nr5 2017
 
Meeting Magazine nr4 2017
Meeting Magazine nr3 2017
 
Meeting Magazine nr2 2017
 
Meeting International nr1 2017
 
Meeting Magazine nr1 2017
Meeting Magazine nr6 2016
 
Meeting Magazine nr5 2016
 
Meeting International nr2 2016
 
Meeting Magazine nr4 2016
Meeting Magazine nr3 2016
 
Meeting Magazine nr2 2016
 
Meeting Magazine nr1 2016
 
Meeting International nr1 2016
Meeting Magazine nr6 2015
 
Meeting Magazine nr5 2015
 
Meeting International nr2 2015
 
Meeting Magazine nr4 2015
Meeting Magazine nr3 2015
 
Meeting Magazine nr2 2015
 
Meeting International nr1 2015
 
Meeting Magazine nr1 2015
Meeting Magazine nr6 2014
 
Meeting Magazine nr5 2014
 
Meeting Magazine nr4 2014
 
Meeting Magazine nr3 2014
Meeting Magazine nr2 2014
 
Meeting Magazine nr1 2014
 
Meeting Magazine nr6 2013
 
Meeting Magazine nr5 2013
Meeting Magazine nr4 2013
 
Meeting Magazine nr3 2013
 
Meeting Magazine nr2 2013
 
Meeting Magazine nr1 2013
Algemene voorwaarden | privacy statement