Van productie-uitval en maalgoed maakte Waste-Craft voor Andrélon een stoel.
Een tweede impuls voor de produc-ten volgde na de aanmelding voor de Dutch Design Week. "Nog voordat we deze producten daadwerkelijk waren gemaakt, was de aanmelding voor dit event al rond. Binnen een paar weken hebben we een complete collectie in el-kaar gezet." Andrélon was bereid om mee te werken en stelde productie-uitval en maalgoed ter beschikking waarvan een stoel werd gemaakt. "Andrélon wil graag vertellen dat hun flessen worden gemaakt van 100% gerecycled materiaal, maar hun doelgroep is daar eigenlijk niet in geïnteresseerd. Met de stoel met als thema 'sit and listen' is het makkelijker om aandacht te vragen voor hun duurzaamheidsverhaal. Andrélon zet de stoel al een jaar lang in voor al hun communicatie-activiteiten rondom duurzaamheid, waaronder campagnes, stakeholdermanagement, salesgesprekken met retailers en om de interne organisatie te mobiliseren." Na de Dutch Design Week volgde de Salone del Mobile in Milaan, waar de stand van WasteCraft werd vereerd met een bezoek van koningin Máxima en de nodige pers. "Toen beseften we dat dit onze manier moest zijn: van afval designobjecten maken waarmee bedrijven hun duurzaamheidsverhalen kunnen vertellen."
Nog altijd houdt WasteCraft zich bezig met het ontwikkelen van producten gemaakt van dopjes, die via de KNGF worden aangekocht. Dit zijn de eerder genoemde WasteBoards, maar ook lichtobjecten en bijzettafels. Daarnaast maken de heren speciale platen. "Binnenhuisarchitecten, interieurstylisten, etaleurs en projectbouwers zijn vaak op zoek naar bijzonder materiaal. Wij maken platen van afval van maximaal 2,5 bij 1,5 meter die daarvoor gebruikt kunnen worden. Zo heeft het Utrechtse bedrijf Karma Kebab een bar van geperste dopjes van 21 meter." Naast het verwerken van dopjes gaat WasteCraft ook met ander afvalmateriaal aan de slag. "We maken bijzondere objecten voor en met klanten waarmee zij hun duurzaamheidsverhaal kunnen vertellen. Dit werkt net als bij Andrélon volgens het ijsbergprincipe. Het duurzaamheidsverhaal dat de klant zit onder water en de details zijn inhoudelijk minder interessant. Door er een iconisch topje in de vorm van een designobject uit afval bovenop te zetten, krijgt het toch de aandacht die het verdient. Het liefst kijken we of we iets van het afval dat een bedrijf of organisatie produceert, iets bijzonders kunnen maken dat past bij het imago van een bedrijf en bijvoorbeeld als een bijzonder relatiegeschenk kan worden ingezet. Daarbij kun je vertellen waarom het is gemaakt en wat jij als bedrijf belangrijk vindt. Meestal gebruiken we hiervoor verpakkingsmateriaal, productie-uitval en materiaal dat wordt gebruikt in productieprocessen. De ene keer maken we een enkel object dat als campagne-item wordt ingezet. Bij grotere oplages worden het al snel kleinere objecten die grappig in gebruik zijn zoals telefoonhouders, boekenstandaardjes of designvaasjes. Zo hebben we van oude kuubskratten appelboombakken gemaakt en een bistroset van incourante screenprotectors. Net als bij het gebruik van de doppen is het de truc om te laten zien van welk materiaal het is gemaakt. Het mooie is dat de objecten ook de bedrijven zelf aan het denken zet. Het bedrijf waarvoor we de bistroset maakte, is uiteindelijk opnieuw in gesprek gegaan met een aantal leveranciers over hun voorraden en het materiaalgebruik. Op basis van die gesprekken hebben zij zelfs afscheid genomen van een aantal leveranciers." Dat het concept achter WasteCraft ook bij meer organisaties aanslaat, bleek toen de heren in juni van dit jaar de NIMA Company of the Year Award wonnen.
Ook voor de evenementenbranche ziet Sven kans voor bedrijven om hun duurzaamheidsboodschap onder de aandacht te brengen. "We zouden graag het afval van een event of beurs ontvangen en daar een iconisch product van maken. Bij een volgend event kun je met dat object laten zien wat je met dat afval hebt gedaan, met als achterliggend doel om de hoeveelheid afval bij het volgende event te reduceren. Ik ben verheugd om te zien dat de branche stappen in die richting zet, maar merk ook dat zij dit proces nog niet sluitend hebben. Ik heb het idee dat met name locaties een beetje in de 'squeeze' zitten. Aan de ene kant wil je dat een event een zo laag mogelijke impact op het milieu heeft, maar je wil de opdrachtgever niet met dat doel belasten. Toch valt er veel te winnen, wanneer je een aanpak kunt bedenken waarin je alle stakeholders meeneemt in het doel om met je event zo min mogelijk afval te creëren."
WasteCraft noemt zichzelf expert op het gebied van plastic, maar afvalstromen bevatten natuurlijk ook andere materialen. "In de designwereld loopt veel jong talent rond dat producten ontwikkelt uit allerlei afvalstoffen zoals textiel en koffiedrab", vertelt Sven Noordhoek. "Samen met hen gaan we de komende maanden bij Huis ter Duin de afvalstromen analyseren en kijken hoe we het materiaal kunnen omzetten tot iets iconisch. Ik vind het geweldig dat de general manager van deze locatie de uitdaging aangaat, zeker in de huidige tijd waarin de cancelcultuur domineert en bedrijven bang zijn om beschuldigd te worden van greenwashing."
| Inschrijven nieuwsbriefBlijf op de hoogte van alle nieuwtjes uit de branche
|