Sociale impact maken met zwerfafval


Foto: Juri Hiensch


Twintig sigarettenpeuken in ruil voor een hapje of een drankje: dat is het principe achter de WasteBar van ondernemers Noreen van Holstein en Lalita van Lamsweerde. “We willen mensen het besef meegeven dat ze onderdeel zijn van het probleem én de oplossing omtrent zwerfafval.”


Het idee voor de WasteBar ontstond in India, waar initiatiefnemers Noreen van Holstein en Lalita van Lamsweerde jarenlang woonden en werkten. “Ik heb er zeventien jaar gewoond en me al die jaren bezig gehouden met maatschappelijk verantwoord ondernemen”, vertelt Noreen. “We werkten veel op de stranden waar veel toeristen kwamen, maar helaas ook veel zwerfafval lag. We wilden de bezoekers van de stranden op een leuke manier bewustmaken van de gevolgen van het op straat gooien van afval. De opzet was heel simpel. We openden een barretje op het strand waar mensen hun zwerfafval konden ruilen tegen een drankje. De drankjes lieten we sponsoren. Dankzij de simpele opzet was deze WasteBar een enorm succes. Mensen kwamen met doppen, rietjes en sigarettenpeuken aanzetten. Het bereikte zelfs de landelijke- en Russische media. Toen besefte ik dat mensen dit leuk vonden.”

Eenmaal terug in Nederland zag Noreen veel zwerfafval op straat liggen. Ze besloot samen met Lalita de LaLa Foundation op te zetten en een nieuwe WasteBar te beginnen. Met dit concept willen de dames ook in Nederland het besef meegeven dat mensen onderdeel zijn van het probleem én de oplossing omtrent zwerfafval. Mensen moeten eerst in beweging komen en het afval inzamelen, voordat ze er iets voor terug krijgen. Noreen: “We maken met de WasteBar gebruik van het principe ‘Once seen cannot be unseen’. En als je eenmaal rondkijkt en sigarettenpeuken opraapt, blijf je ze zien.” “Met de WastBar benaderen we mensen op een positieve manier met dit probleem”, voegt Lalita toe.


Foto: VanSelfie

Wisselkoers
Om hun concept uit te kunnen rollen, bouwden Noreen en Lalita een caravan om tot foodtruck van waaruit zij alcoholische en non-alcoholische drankjes serveren, waaronder veganistische chocolademelk, biologische wijn en lokaal gebrouwen biertjes. De catering is vegetarisch - waar mogelijk veganistisch - en wordt afgestemd op het event, het seizoen en de wensen van de eventorganisatoren en opdrachtgevers. Ook wordt per event gekeken wat de ‘wisselkoers’ van het zwerfafval is. “Staan we op een plek waar veel sigarettenpeuken liggen, dan gaat de prijs omhoog en moeten mensen in plaats van tien juist twintig sigarettenpeuken inleveren voor een drankje. Zien we in de loop van de dag dat het terrein schoner wordt, dan kunnen bezoekers bij wijze van aanbieding een drankje ruilen tegen vijf peuken.”

Testjaar
Vorig jaar deden Noreen en Lalita met de WasteBar mee aan vijftien events. “2022 was voor ons een mooi testjaar”, blikt Noreen terug. “We hebben op diverse events gestaan, waaronder kinderfestival Rondje Singel Utrecht en Catching Cultures Festival. We merkten dat ons concept zowel bij kinderen als volwassenen goed aansloeg.” Ook bedrijfsevents stonden op de agenda. “Tijdens een event van de Green Business Club Utrecht gingen de leden eerst samen ploggen (een combinatie van joggen en zwerfvuil opruimen, red) waarna zij het afval bij de WasteBar inleverden.” “Bijten in de omzet van andere horeca op een evenement doen we niet”, zegt Lalita. “Het gaat ons niet om geld verdienen, maar om kennis delen en bewustwording creëren. Bij een publieksevent hebben we echter een klein aandeel in het totale aanbod van food and beverage en dan kun je dat prima op elkaar afstemmen. De andere foodtrucks tijdens de events die we gedraaid hebben, waren juist heel enthousiast over de WasteBar.”

Bij bedrijfsevents met een open bar kan de WasteBar mensen in ruil voor het ingezamelde zwerfafval iets speciaals bieden. Lalita: “Denk aan een prijs voor het team of de persoon die het meeste zwerfafval inzamelt, informatie over de impact van zwerfafval of een workshop waarbij deelnemers van hun afval iets gaan maken. Ook kunnen we mensen een aantal vragen laten invullen in ruil voor een drankje.”


Foto: Vivian Erdtsieck

50.000 sigarettenpeuken
Bij elk event wordt er bij de WasteBar een flinke hoeveelheid zwerfafval ingezameld. “Blik en kleine plastic flesjes scheiden we van het restafval”, vertelt Noreen. “Voor de verdere verwerking brengen we het afval gescheiden naar de reguliere afvalverwerkingsbedrijven.” Voor de ingezamelde sigarettenpeuken is echter een speciale rol weggelegd. Lalita: “Afgelopen jaar zagen we dat dit afval verhoudingsgewijs het grootste aandeel had binnen de hoeveelheid zwerfafval die wij hebben ingezameld. Het is ook iets dat mensen makkelijk op straat gooien, terwijl juist die peuken ontzettend vervuilend zijn vanwege de giftige stoffen.” Noreen: “Samen met diverse partijen waaronder het lab van de HKU (Hogeschool voor de Kunsten Utrecht) zijn we twee onderzoeken gestart. Bij het eerste onderzoek hebben we gekeken hoe we mycelium kunnen laten groeien op sigarettenpeuken. Een mycelium is een netwerk van schimmeldraden, zoals bij paddenstoelen. Dit mycelium wordt steeds vaker toegepast als bouwstof in de design- en bouwsector. Zo worden er onder andere op kleine schaal doodskisten van dit materiaal gemaakt. Wanneer je in een incubator een kickstarter aan het mycelium toevoegt, gaat dit levende organisme groeien en zich voeden met het cellulose-acetaat uit de peuken. De vorm van het mycelium kun je sturen door het in-, om- of door een mal te laten groeien. Van dit papier-maché-achtige materiaal gaan we asbakken maken. Bij het tweede onderzoek hebben we gekeken hoe we van mycelium textiel kunnen maken, maar dat staat nog in de kinderschoenen.”

Lalita: “Daarnaast willen we van mycelium een hard materiaal maken voor een kunstwerk. Dat doen we in samenwerking met de Indiase kunstenares Angelina Kumar. Uiteindelijk willen we het ‘peukenbos’ - een kunstinstallatie van twintig levensgrote sigaretten van verschillende hoogtes - op publieke plaatsen tentoonstellen om zo het verhaal over zwerfafval te vertellen. De 50.000 sigarettenpeuken die we in 2022 hebben verzameld vormen een mooie start, maar we hebben minimaal een half miljoen peuken nodig om een kunstwerk van een beetje formaat te kunnen maken.”


Foto: LaLa Foundation

Belangstelling
In 2022 kreeg de WasteBar een subsidie van de gemeente Utrecht. “Als de WasteBar dit jaar voor veertig tot vijftig events wordt ingehuurd, dan zijn we financieel zelfstandig”, zegt Noreen. Lalita: “Diverse partijen zoals gemeenten, bedrijven, business clubs, scholen en organisatoren van events en symposia hebben al belangstelling getoond. We zijn ontzettend blij dat mensen de WasteBar als mooie toevoeging aan hun bijeenkomst zien. Wij maken echt een sociale impact op de deelnemers en het is bovendien een mooie stap om je event te verduurzamen.”
 

De WasteBar is onderdeel van de LaLa Foundation die Noreen en Lalita samen hebben opgezet. Naast de WasteBar organiseert de stichting ook LaLaLand - The Magic of India op 8 en 9 juli op Ruigoord. Tijdens dit festival staat het hedendaagse India centraal. Noreen en Lalita willen dit evenement zo duurzaam mogelijk organiseren. Lalita: “We willen kijken hoe we bij elke stap in het organisatieproces de CO2-impact zo laag mogelijk kunnen houden. Uiteraard kijken we daarbij naar aspecten zoals waterverbruik en de herkomst van het eten en drinken én zetten we onze eigen WasteBar in.” Noreen: “Artiesten die uit India komen overgevlogen, willen we graag meerdere workshops en optredens laten verzorgen en indien mogelijk ook op andere events laten optreden. De CO2-uitstoot compenseren we door een deel van de ticketverkoop te doneren aan projecten die bomen planten.”


Dit artikel is een sneak preview van onze nieuwste editie die volgende week naar de drukker gaat. Wil je deze editie ontvangen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke editie gratis en online in je inbox. Daarnaast ontvang je om de week onze nieuwsbrief met nieuws en artikelen.

Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes uit de branche


Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes uit de branche

Meeting Magazine nr1 2023

» Zwolle: Hippe hotspot voor zakelijke bijeenkomsten
» Sociale impact maken met zwerfafval
» Interview Désirée Baltussen: Ik ga voor uitdagingen die me motiveren
» Echo23: Wat we kunnen leren van onze zuiderburen
» Alle records gebroken: Integrated Systems Europe 2023
» Column Marianne Kuiper: Hospitaal
» Today is Amazing: Hoe verbeter je de relatie tussen medewerkers en een bedrijf?
» Toegankelijkheid en inclusie: Hoe weet je of een evenementenlocatie toegankelijk is?
» Column Daniel Seesink: Lentekriebels
» MPI Nederland: Human Capital & Event Talent 2.0
» Hotelrecensie Botanic Sanctuary Antwerp: Toevluchtsoord op het allerhoogste niveau
» Column Wouter Olland: 'Kon Minder' Team Groningen!
» Van der Valk Hotel Venlo: Organiseer je meerdaagse evenementen in Noord-Limburg
» Strategische congres- en eventontwikkeling: Events als middel naar resultaat en impact
» de HALL & Mr Black and the White Ox: Sfeervolle locaties met smaakvolle gerechten
» Next Venue: Een unieke locatie voor jouw relatiebijeenkomst, heisessie, vergadering of bedrijfspresentatie
» Het Nut geeft gasten een vleugje magie: "Kom los en maak het verschil"
» Interview Voorfinancierings- & Garantiefonds
» Zakelijke bijeenkomsten in het groen: Kies voor de Veluwe!
» Van der Valk Hotel Eindhoven: In Hotel Eindhoven zijn de mogelijkheden oneindig
Lees volledige uitgave online
Abonneren op Meeting Magazine
Meeting Magazine nr1 2024
 
Meeting Magazine nr6 2023
 
Meeting Magazine nr5 2023
 
Meeting Magazine nr4 2023
Meeting Magazine nr3 2023
 
Meeting Magazine nr2 2023
 
Meeting Magazine nr1 2023
 
Meeting Magazine nr6 2022
Meeting Magazine nr5 2022
 
Meeting Magazine nr4 2022
 
Meeting Magazine nr3 2022
 
Meeting Magazine nr2 2022
Meeting Magazine nr1 2022
 
Meeting Magazine nr4 2021
 
Meeting Magazine nr3 2021
 
Meeting Magazine nr2 2021
Meeting Magazine nr1 2021
 
Meeting Magazine nr4 2020
 
Meeting Magazine nr3 2020
 
Meeting Magazine nr2 2020
Meeting Magazine nr1 2020
 
Meeting Magazine nr6 2019
 
Meeting Magazine nr5 2019
 
Meeting Magazine nr4 2019
Meeting Magazine nr3 2019
 
MeetingReview Provincie Special
 
Meeting Magazine nr2 2019
 
Meeting Magazine nr1 2019
Meeting Magazine nr6 2018
 
Meeting Magazine nr5 2018
 
Meeting International nr2 2018
 
Meeting Magazine nr4 2018
Meeting Magazine nr3 2018
 
Meeting Magazine nr2 2018
 
Meeting Magazine nr1 2018
 
Meeting International nr1 2018
Meeting Magazine nr6 2017
 
Meeting International nr2 2017
 
Meeting Magazine nr5 2017
 
Meeting Magazine nr4 2017
Meeting Magazine nr3 2017
 
Meeting Magazine nr2 2017
 
Meeting International nr1 2017
 
Meeting Magazine nr1 2017
Meeting Magazine nr6 2016
 
Meeting Magazine nr5 2016
 
Meeting International nr2 2016
 
Meeting Magazine nr4 2016
Meeting Magazine nr3 2016
 
Meeting Magazine nr2 2016
 
Meeting Magazine nr1 2016
 
Meeting International nr1 2016
Meeting Magazine nr6 2015
 
Meeting Magazine nr5 2015
 
Meeting International nr2 2015
 
Meeting Magazine nr4 2015
Meeting Magazine nr3 2015
 
Meeting Magazine nr2 2015
 
Meeting International nr1 2015
 
Meeting Magazine nr1 2015
Meeting Magazine nr6 2014
 
Meeting Magazine nr5 2014
 
Meeting Magazine nr4 2014
 
Meeting Magazine nr3 2014
Meeting Magazine nr2 2014
 
Meeting Magazine nr1 2014
 
Meeting Magazine nr6 2013
 
Meeting Magazine nr5 2013
Meeting Magazine nr4 2013
 
Meeting Magazine nr3 2013
 
Meeting Magazine nr2 2013
 
Meeting Magazine nr1 2013
Algemene voorwaarden | privacy statement