Ingrid was onlangs op een geweldig event op een prachtige locatie. Zij was verrast hoe slecht het soms gesteld kan zijn met die toegankelijkheid. Deze locatie heeft een enkele (vrij smalle) bezoekerstrap en een lift die niet alle etages aandoet. Wanneer je op een tussenetage moest zijn, was je genoodzaakt toch weer een trap te nemen. Natuurlijk zal Ingrid er in de evaluatie van het event aandacht voor vragen omdat dit nu eenmaal een verbeterpunt kan zijn, maar dat is natuurlijk niet voldoende. Meerdere momenten Eigenlijk zijn er meerdere momenten waarmee je jouw voor-deel kunt doen als organisator en/of initiatiefnemer om de volgende keer een beter toegankelijk event te organiseren. Je kunt op het event zelf je ogen goed de kost geven om te kijken wat er beter kan (dat kan trouwens iedere stakeholder). Wellicht kun je je perspectief eens verleggen naar iemand die slecht ter been is. Je kunt mensen ook aanspreken en naar hun ervaringen vragen. Over het algemeen vinden mensen met een beperking dat fijn. Daarnaast kun je vanzelfsprekend de volgende keer op zoek gaan naar een locatie die meedenkt in toegankelijkheid. Tot slot kun je nadenken over een divers personeelsbestand. Denk aan cateraars die wer-ken met mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt, geluidstechnici met een beperking of hostessen met een vlekje. Die eerder genoemde evaluatie is ook op het aspect inclusie belangrijk. Je leert er met je team van en het maakt iedereen bewuster. Nu kun je zeggen: in mijn deelnemersgroep is dat niet nodig want er zijn geen mensen met een fysieke beperking. Maar is dat echt zo? Komen mensen niet omdat ze er niet zijn of omdat het event de indruk geeft niet (voldoende) toegankelijk te zijn en de weg ernaartoe vol met drempels zit? Denk aan thuiszorg op tijd regelen, NS reisassistentie inroepen et cetera. Zeker met de huidige personeelstekor-ten zijn dit niet de meest makkelijke klussen en ga je dit pas doen als een event waardevol is en jou een ROI geeft. Eén op de acht Realiseer jij je dat één op de acht mensen een beperking heeft die dagelijks invloed heeft op het leven? Van diabetes tot een gehoorbeschadiging hebben en van een spastische dikke darm tot afhankelijk zijn van een rolstoel of een bril en alles wat daartussen zit! Aangezien ieders tijd schaars is, denken we wel twee keer na of we ergens aan deelnemen. Voor iemand met een beperking telt die overweging nog meer mee. Diegene moet er echt van overtuigd zijn dat het evenement een duidelijke toegevoegde waarde heeft. Reden te meer om goed na te denken over je event design! Op elk evenement zijn dus mensen met een beperking aanwezig. Soms zie je dat niet direct. Zo werd Marianne als congresbezoeker van een stoel met hoge rugleuning gejaagd, omdat deze stoel bedoeld was voor iemand met hevige rugpijn. Omdat één op de acht personen een beperking heeft en daardoor toegankelijkheid wensen, is het hierop anticiperen geen overbodige luxe. De wensen zijn vaak simpel zoals een goede stoel of het uitserveren van een kopje koffie. Vaak zijn we er ons niet van bewust omdat wij hier niet naar vragen. In aanmeldformulieren staat zelden de optie opgenomen; wat heb je nodig aan toegankelijkheidsfaciliteiten. Dit kan een drop down menu zijn met opties of op z'n minst een open opmerkingenveld. Bespreek het eens met een expert! Er zijn veel relatief eenvoudige verbeterpunten en/of hulpmiddelen te bedenken en toch maken we daar nog nauwelijks gebruik van. Ontoegankelijk ingericht Nederland is een rijk land waar veel goed geregeld lijkt. Toch is Nederland best ontoegankelijk ingericht en binnen onze branche is maar een fractie van de beschikbare locaties echt toegankelijk te noemen. Je zou toch anders verwachten! Een voorbeeld dat boekdelen spreekt: een toegankelijke locatie moet minimaal twee rolstoeltoegankelijke toiletten hebben voordat het echt toegankelijk is. Andere zaken zoals Tekst on Top (ondertiteling van de spreker op het presentatiescherm) en audiodescriptie (beeldbeschrijving voor mensen met een visuele beperking) zijn op elke locatie in te regelen. Een tweede rolstoeltoegankelijk toilet is nodig omdat rolstoelgebruikers langer gebruik maken van het toilet door de noodzakelijke transfer uit de rolstoel naar het toilet. Bij een koffiepauze van 20 minuten en één toilet kun je gemiddeld twee rolstoelgebruikers van het toilet gebruik laten maken. Ook mensen met een assistentiehond, krukken of rollator maken graag gebruik van het betreffende toilet i.v.m. de ruimte en de aanwezige toiletbeugels. Waarom hebben de meest locaties dan maar één toilet, vraag jij je ongetwijfeld af? Dat komt doordat de maatschappij erg op zichzelf gericht is met nog te vaak een houding van "zoveel mensen met een beperking zijn er niet" en "jij hebt behoefte aan toegankelijkheid of koosjer eten; dan is dat jouw probleem". Bij events draait het om gastvrijheid en service. Waarom zijn wij ons niet bewust van de behoeften van anderen en waarom durven wij niet de simpele vraag te stellen "Kan ik je ergens mee helpen?" Dan horen wij vanzelf: nee of ja en hoe. Zo wordt het leven voor iedereen een stuk aangenamer en onze events inclusief.
-Begin vandaag met de vraag te stellen: "Kan ik je ergens mee helpen?" -Houd je oren en ogen open tijdens het event, wees alert en vraag uit naar ervaringen van de bezoekers met een speciale behoefte. -Zorg voor een goede evaluatie waarin ook het onderdeel 'Toegankelijkheid en inclusie' wordt uitgevraagd. -Lees nu eindelijk eens het boek 'Maak je event toegankelijk voor iedereen.' Je gaat er echt dingen uithalen en van leren, aldus Ingrid. -Ga bewust op zoek naar een divers personeelsbestand hebt waardoor iedereen zich vertegenwoordigd voelt. Die diversiteit gaat geheid leiden tot meer inzichten en verbetering. -Word je bewuster van de aanwezigheid van mensen met een verschillend type beperking voor, tijdens en na jouw event. Deze zuil voor het opladen van je smartphone heeft hoge en lage kluisjes en is geschikt voor mensen met en zonder beperking. Over de schrijvers: Ingrid Rip adviseert als event desig-ner organisaties over bewust event design zodat de diverse stakeholders gewenste veranderingen kunnen realiseren met het oog op de korte termijn én de langetermijnstrategie. De methode neemt diverse wensen, benodigdheden, obstakels en pijnen in acht in de drie te doorlopen fases: Change, Frame, Prototype! Marianne Dijkshoorn is adviseur op het gebied van toegankelijkheid voor mensen met een verschillend type beperking. Haar specialiteit ligt op het gebied van toegankelijkheid bij evenementen en evenementenlocaties. In 2008 maakte zij het eerste festival van Nederland toegankelijk en een van haar bekendste projecten is de toegankelijkheid van het Eurovisie Songfestival in Rotterdam. Ook is zij de schrijver van het zeer praktische boek 'Maak je event toegankelijk voor iedereen'. Als adviseur certificeert zij locaties, begeleidt ze organisatoren in het proces om (zakelijke) evenementen toegankelijk te maken en geeft ze lezingen en trainingen op het gebied van toegankelijkheid en/of gastvrijheid.
| Inschrijven nieuwsbriefBlijf op de hoogte van alle nieuwtjes uit de branche
|