Inclusieve events: Is iedereen echt tevreden na het event?



Als je zo betrokken bent bij het onderwerp inclusie en toegankelijkheid kun je het aspect niet meer 'ont-denken' en valt er meer te ontdekken. Gelukkig maar, want dat was een belangrijke reden om deze serie te starten: bewustwording creëren. Die bewustwording betekent ook dat wanneer je een locatie in loopt, je oog automatisch zoekt naar de route die eenvoudig door een rolstoelgebruiker gebruikt kan worden, dat je kijkt naar toegankelijkheid van toiletten, liften, hoe eten en drinken aangeboden wordt en of assistentiehonden welkom zijn.


Als eventplanner heb je na het event vaak een euforisch gevoel als het event geslaagd was en de opdrachtgever en de deelnemers tevreden waren. Toch blijven 'kleine' incidenten vaak hangen bij bezoekers, zo getuigt dit verhaal van een eventplanner: "Wij waren met meerdere planners op bezoek bij een eventlocatie. Beneden was de ontvangst en een kort welkomstpraatje. Daarna gingen we naar de eerste verdieping voor het vervolgprogramma. Toen bleek de dame in een rolstoel niet mee naar boven te kunnen want de locatie had geen lift. Na een lichte commotie werd zij naar boven getild door twee sterke mannen. Goed bedoeld natuurlijk, maar best ongemakkelijk leek mij als 'gezond en fit persoon'. Het voelde ongemakkelijk vanwege het feit dat zij getild moest worden en omdat ze nu ineens zo opviel en niet waardig naar boven kon zoals de rest. Ik denk nog vaak terug aan dit voorval want dit had invloed op mijn beleving. Je wilt immers ook als bezoeker dat iedereen dezelfde ervaring heeft en dat was voor de rolstoelgebruikende dame niet het geval."

Ingrid was onlangs op een geweldig event op een prachtige locatie. Zij was verrast hoe slecht het soms gesteld kan zijn met die toegankelijkheid. Deze locatie heeft een enkele (vrij smalle) bezoekerstrap en een lift die niet alle etages aandoet. Wanneer je op een tussenetage moest zijn, was je genoodzaakt toch weer een trap te nemen. Natuurlijk zal Ingrid er in de evaluatie van het event aandacht voor vragen omdat dit nu eenmaal een verbeterpunt kan zijn, maar dat is natuurlijk niet voldoende.

Meerdere momenten

Eigenlijk zijn er meerdere momenten waarmee je jouw voor-deel kunt doen als organisator en/of initiatiefnemer om de volgende keer een beter toegankelijk event te organiseren. Je kunt op het event zelf je ogen goed de kost geven om te kijken wat er beter kan (dat kan trouwens iedere stakeholder). Wellicht kun je je perspectief eens verleggen naar iemand die slecht ter been is. Je kunt mensen ook aanspreken en naar hun ervaringen vragen. Over het algemeen vinden mensen met een beperking dat fijn. Daarnaast kun je vanzelfsprekend de volgende keer op zoek gaan naar een locatie die meedenkt in toegankelijkheid. Tot slot kun je nadenken over een divers personeelsbestand. Denk aan cateraars die wer-ken met mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt, geluidstechnici met een beperking of hostessen met een vlekje.

Die eerder genoemde evaluatie is ook op het aspect inclusie belangrijk. Je leert er met je team van en het maakt iedereen bewuster. Nu kun je zeggen: in mijn deelnemersgroep is dat niet nodig want er zijn geen mensen met een fysieke beperking. Maar is dat echt zo? Komen mensen niet omdat ze er niet zijn of omdat het event de indruk geeft niet (voldoende) toegankelijk te zijn en de weg ernaartoe vol met drempels zit? Denk aan thuiszorg op tijd regelen, NS reisassistentie inroepen et cetera. Zeker met de huidige personeelstekor-ten zijn dit niet de meest makkelijke klussen en ga je dit pas doen als een event waardevol is en jou een ROI geeft.

Eén op de acht

Realiseer jij je dat één op de acht mensen een beperking heeft die dagelijks invloed heeft op het leven? Van diabetes tot een gehoorbeschadiging hebben en van een spastische dikke darm tot afhankelijk zijn van een rolstoel of een bril en alles wat daartussen zit! Aangezien ieders tijd schaars is, denken we wel twee keer na of we ergens aan deelnemen. Voor iemand met een beperking telt die overweging nog meer mee. Diegene moet er echt van overtuigd zijn dat het evenement een duidelijke toegevoegde waarde heeft. Reden te meer om goed na te denken over je event design!

Op elk evenement zijn dus mensen met een beperking aanwezig. Soms zie je dat niet direct. Zo werd Marianne als congresbezoeker van een stoel met hoge rugleuning gejaagd, omdat deze stoel bedoeld was voor iemand met hevige rugpijn. Omdat één op de acht personen een beperking heeft en daardoor toegankelijkheid wensen, is het hierop anticiperen geen overbodige luxe.

De wensen zijn vaak simpel zoals een goede stoel of het uitserveren van een kopje koffie. Vaak zijn we er ons niet van bewust omdat wij hier niet naar vragen. In aanmeldformulieren staat zelden de optie opgenomen; wat heb je nodig aan toegankelijkheidsfaciliteiten. Dit kan een drop down menu zijn met opties of op z'n minst een open opmerkingenveld. Bespreek het eens met een expert! Er zijn veel relatief eenvoudige verbeterpunten en/of hulpmiddelen te bedenken en toch maken we daar nog nauwelijks gebruik van.

Ontoegankelijk ingericht

Nederland is een rijk land waar veel goed geregeld lijkt. Toch is Nederland best ontoegankelijk ingericht en binnen onze branche is maar een fractie van de beschikbare locaties echt toegankelijk te noemen. Je zou toch anders verwachten! Een voorbeeld dat boekdelen spreekt: een toegankelijke locatie moet minimaal twee rolstoeltoegankelijke toiletten hebben voordat het echt toegankelijk is. Andere zaken zoals Tekst on Top (ondertiteling van de spreker op het presentatiescherm) en audiodescriptie (beeldbeschrijving voor mensen met een visuele beperking) zijn op elke locatie in te regelen. Een tweede rolstoeltoegankelijk toilet is nodig omdat rolstoelgebruikers langer gebruik maken van het toilet door de noodzakelijke transfer uit de rolstoel naar het toilet. Bij een koffiepauze van 20 minuten en één toilet kun je gemiddeld twee rolstoelgebruikers van het toilet gebruik laten maken. Ook mensen met een assistentiehond, krukken of rollator maken graag gebruik van het betreffende toilet i.v.m. de ruimte en de aanwezige toiletbeugels. Waarom hebben de meest locaties dan maar één toilet, vraag jij je ongetwijfeld af?

Dat komt doordat de maatschappij erg op zichzelf gericht is met nog te vaak een houding van "zoveel mensen met een beperking zijn er niet" en "jij hebt behoefte aan toegankelijkheid of koosjer eten; dan is dat jouw probleem". Bij events draait het om gastvrijheid en service. Waarom zijn wij ons niet bewust van de behoeften van anderen en waarom durven wij niet de simpele vraag te stellen "Kan ik je ergens mee helpen?" Dan horen wij vanzelf: nee of ja en hoe. Zo wordt het leven voor iedereen een stuk aangenamer en onze events inclusief.


Tips en tricks

-Begin vandaag met de vraag te stellen: "Kan ik je ergens mee helpen?"

-Houd je oren en ogen open tijdens het event, wees alert en vraag uit naar ervaringen van de bezoekers met een speciale behoefte.

-Zorg voor een goede evaluatie waarin ook het onderdeel 'Toegankelijkheid en inclusie' wordt uitgevraagd.

-Lees nu eindelijk eens het boek 'Maak je event toegankelijk voor iedereen.' Je gaat er echt dingen uithalen en van leren, aldus Ingrid.

-Ga bewust op zoek naar een divers personeelsbestand hebt waardoor iedereen zich vertegenwoordigd voelt. Die diversiteit gaat geheid leiden tot meer inzichten en verbetering.

-Word je bewuster van de aanwezigheid van mensen met een verschillend type beperking voor, tijdens en na jouw event.

Deze zuil voor het opladen van je smartphone heeft hoge en lage kluisjes en is geschikt voor mensen met en zonder beperking.

 

Over de schrijvers:

Ingrid Rip adviseert als event desig-ner organisaties over bewust event design zodat de diverse stakeholders gewenste veranderingen kunnen realiseren met het oog op de korte termijn én de langetermijnstrategie. De methode neemt diverse wensen, benodigdheden, obstakels en pijnen in acht in de drie te doorlopen fases: Change, Frame, Prototype!

Marianne Dijkshoorn is adviseur op het gebied van toegankelijkheid voor mensen met een verschillend type beperking. Haar specialiteit ligt op het gebied van toegankelijkheid bij evenementen en evenementenlocaties. In 2008 maakte zij het eerste festival van Nederland toegankelijk en een van haar bekendste projecten is de toegankelijkheid van het Eurovisie Songfestival in Rotterdam. Ook is zij de schrijver van het zeer praktische boek 'Maak je event toegankelijk voor iedereen'. Als adviseur certificeert zij locaties, begeleidt ze organisatoren in het proces om (zakelijke) evenementen toegankelijk te maken en geeft ze lezingen en trainingen op het gebied van toegankelijkheid en/of gastvrijheid.

 

Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes uit de branche


Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes uit de branche

Meeting Magazine nr4 2022

» Zurich en Davos: Events en incentives op hoog niveau
» Inclusieve events: Is iedereen echt tevreden na het event?
» Evenementenopleiding Nova College: De eventindustrie vraagt om mensenkennis
» Hotelrecensie bij de zuiderburen: Gentse geschiedenis en grandeur
» Toegankelijkheidscertificering World Forum The Hague: "Toegankelijkheid moet in het dna van een locatie zitten"
» Greenport Center Sevenum: Sevenum is een mooie, stijlvolle vergaderlocatie rijker
» Today is Amazing: Hoe jij je hybride collega's naar je teamdag krijgt
» Event Planner Academy: Waarom we online events weer links laten liggen en dat eigenlijk niet moeten doen
» Column Wouter Olland: Siciliaans temperament
» Column Daniel Seesink - Bewust Zoo: Je liegt, ja jij
» Van Munster Media Factory: One-stop contentfabriek
» Op zoek naar een congreslocatie in Midden-Nederland? Van der Valk Amersfoort-A1 heeft alles onder een dak!
» WestCord WTC Hotel Leeuwarden: It giet oan; je zakelijke event van a tot z geregeld
» Postillion Hotel Amersfoort Veluwemeer: De ideale locatie voor een heisessie, hier moet je op letten
» Belgian Coast Hotels: Jouw partner aan de Belgische Kust voor teambuildings, projectmatige overnachtingen of residentiele seminaries
» Visit Brussels: Let's meet in Brussels
» Videoschermen als eyecatcher bij CFO Day: VRF en de Analog Way Aquilon RS4
Lees volledige uitgave online
Abonneren op Meeting Magazine
Meeting Magazine nr1 2024
 
Meeting Magazine nr6 2023
 
Meeting Magazine nr5 2023
 
Meeting Magazine nr4 2023
Meeting Magazine nr3 2023
 
Meeting Magazine nr2 2023
 
Meeting Magazine nr1 2023
 
Meeting Magazine nr6 2022
Meeting Magazine nr5 2022
 
Meeting Magazine nr4 2022
 
Meeting Magazine nr3 2022
 
Meeting Magazine nr2 2022
Meeting Magazine nr1 2022
 
Meeting Magazine nr4 2021
 
Meeting Magazine nr3 2021
 
Meeting Magazine nr2 2021
Meeting Magazine nr1 2021
 
Meeting Magazine nr4 2020
 
Meeting Magazine nr3 2020
 
Meeting Magazine nr2 2020
Meeting Magazine nr1 2020
 
Meeting Magazine nr6 2019
 
Meeting Magazine nr5 2019
 
Meeting Magazine nr4 2019
Meeting Magazine nr3 2019
 
MeetingReview Provincie Special
 
Meeting Magazine nr2 2019
 
Meeting Magazine nr1 2019
Meeting Magazine nr6 2018
 
Meeting Magazine nr5 2018
 
Meeting International nr2 2018
 
Meeting Magazine nr4 2018
Meeting Magazine nr3 2018
 
Meeting Magazine nr2 2018
 
Meeting Magazine nr1 2018
 
Meeting International nr1 2018
Meeting Magazine nr6 2017
 
Meeting International nr2 2017
 
Meeting Magazine nr5 2017
 
Meeting Magazine nr4 2017
Meeting Magazine nr3 2017
 
Meeting Magazine nr2 2017
 
Meeting International nr1 2017
 
Meeting Magazine nr1 2017
Meeting Magazine nr6 2016
 
Meeting Magazine nr5 2016
 
Meeting International nr2 2016
 
Meeting Magazine nr4 2016
Meeting Magazine nr3 2016
 
Meeting Magazine nr2 2016
 
Meeting Magazine nr1 2016
 
Meeting International nr1 2016
Meeting Magazine nr6 2015
 
Meeting Magazine nr5 2015
 
Meeting International nr2 2015
 
Meeting Magazine nr4 2015
Meeting Magazine nr3 2015
 
Meeting Magazine nr2 2015
 
Meeting International nr1 2015
 
Meeting Magazine nr1 2015
Meeting Magazine nr6 2014
 
Meeting Magazine nr5 2014
 
Meeting Magazine nr4 2014
 
Meeting Magazine nr3 2014
Meeting Magazine nr2 2014
 
Meeting Magazine nr1 2014
 
Meeting Magazine nr6 2013
 
Meeting Magazine nr5 2013
Meeting Magazine nr4 2013
 
Meeting Magazine nr3 2013
 
Meeting Magazine nr2 2013
 
Meeting Magazine nr1 2013
Algemene voorwaarden | privacy statement