Event Planner Academy: Tevreden bezoekers en je doelstelling behalen met de sweet-spot

Een evenement is niet alleen geslaagd als uit de evaluatieformulieren blijkt dat de bezoeker een fijne dag heeft gehad. Een evenement moet echt waarde opleveren, zowel voor de bezoeker als voor jou als organisator. Daarom is het belangrijk om de sweet-spot te vinden, oftwel: win-win!
 

Bij veel evenementen zijn we te veel gefocust op de mening van de bezoeker. We hopen maar dat ze tevreden zijn en dat het evaluatieformulier over het algemeen positief is ingevuld. Vaak gaan die evaluatieformulieren over de locatie, de sprekers en het eten. Natuurlijk zijn deze punten ontzettend belangrijk, maar dat is niet waarom je het event organiseert. Dit zijn de randvoorwaarden.


Wat wil je precies bereiken?

We weten allemaal hoeveel geld en tijd het kost om een event te organiseren. Dat doe je niet zomaar, je wil er iets mee bereiken. Dat je 500 aanwezigen op je event wil hebben is niet concreet genoeg. Welke mensen moeten er zijn? En zelfs als je dat helder benoemt, is je doelstelling niet compleet. Want waarom wil je dat die mensen er zijn? Wat hoop je dat er vervolgens gebeurt of ontstaat?

Een voorbeeld van een goede doelstelling is: "We willen dat binnen drie maanden na ons event minstens 50 HR-managers zich aanmelden voor opleiding x."

Je subdoelstelling kan zijn dat je daarom 500 HR-managers aanwezig wil hebben op je evenement, als je verwacht dat het haalbaar is dat vervolgens 10% daarvan zich aanmeldt.


Wat bereikt je bezoeker op jouw evenement?

We blijven nog even bij de bezoeker en het voorbeeld van de HR-managers. Nodig je ze uit omdat je graag wil dat ze de locatie mooi en goed bereikbaar vinden? Of omdat de sprekers interessant zijn en ze het eten lekker vinden? Waarschijnlijk niet. Waarom gaat een HR-manager een dag vrij plannen van z'n werk en eventueel geld betalen om naar jouw event te komen? Wat is hun belang?

Om hierachter te komen, moet je precies weten wat er bij de doelgroep speelt, zonder te veel aannames te doen. Je kunt op verschillende manieren een beter beeld krijgen van de doelgroep, bijvoorbeeld door interviews af te nemen. Met circa 10 à 15 interviews van zo'n 45 minuten krijg je al een goed beeld. Tip: lees het boek De Mom Test om te zorgen dat je goede vragen stelt.

Een andere manier die goed werkt, is brainstormen met een team. Het liefst met mensen die de doelgroep kennen. Zoek bijvoorbeeld eens naar de Empathy Map. Dit is een handige tool om inzicht te krijgen in je doelgroep. Toets eventueel de uitkomsten bij een aantal mensen uit de doelgroep. Je hebt dan ook meteen een mooie basis voor een persona.


De sweet-spot

Als je de doelgroep beter begrijpt en weet wat hun uitdagingen en doelen zijn, weet je ook beter hoe je je event moet invullen. Maar je hoeft natuurlijk niet al hun problemen op te lossen. Wat je wilt bereiken, is het vinden van de sweet-spot: de overlap tussen jouw belangen als organisator en die van de doelgroep.

Bijvoorbeeld: uit het onderzoek blijkt dat HR-managers het lastig vinden om te polsen hoe het met medewerkers gaat. Ze werken veel thuis en ze stoeien met het updaten van het HR-beleid vanwege corona. Jij geeft trainingen over juridische zaken. Dan hoef je dus geen programma samen te stellen dat HR-managers iets leert over mensen managen op afstand. Logischerwijs focus je op vooral op kennisdelen over het juridische gedeelte.

We hopen dat dit artikel je inspireert om voortaan te zoeken naar de sweet-spot. Zodat je een geslaagd event hebt voor de bezoeker en jezelf!

 

Samira Salman en Melanie Westdijk zijn de oprichters van de Event Planner Academy. Via dit platform blijven organisatoren van zakelijke evenementen up-to-date van alle ontwikkelingen in de branche, kunnen zij werken aan hun skills en hun netwerk en innovatiekracht vergroten voor die succesvolle offline, online of hybride events. Kijk voor meer informatie op eventplanneracademy.nl.
 

Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes uit de branche


Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes uit de branche

Meeting Magazine nr1 2022

» Interview IMEX CEO Carina Bauer: Een heldere toekomst voor de meetingindustrie
» Inclusieve events: Is iedereen welkom op jouw event?
» Floriade 2022: Inspirerende omgeving voor duurzame stedenbouw
» Zestien tips voor het organiseren van een hybride event
» Daily Trade Fair Venlo: Een gloednieuwe locatie in het noorden van Limburg
» Zo maak je een bijeenkomst leuker en effectiever
» True Price cafe: Dit ga je over twintig jaar veel vaker zien
» Column Marianne Kuiper - Efficient Hotel Partner: Droeftoeters
» Event Planner Academy: Tevreden bezoekers en je doelstelling behalen met de sweet-spot
» Today is Amazing: Waarom ontmoeten nu een klein beetje awkward is
» Column Daniel Seesink - Bewust Zoo
» Column Wouter Olland - Groningen Conventions: Kon minder
» Zakelijk flirten met Live Community en MPI
» Vooruitblik EMEC23
» Eventopleidingen MBO College Poort: "Onze studenten zijn straks hard nodig"
» Recensie Parc Broekhuizen, Leersum: Historische locatie met ultramoderne faciliteiten
» Interview DEJONG AV en Roland Professional AV: Betrouwbaarheid als fundament
» Interview Thijs Peters, Postillion Hotels
» Marketing voor events: "Je moet je boodschap blijven overbrengen"
» Meet in Hasselt: Maak kennis met Hasselt
» EventSummit 2022
» Uitnodiging studiereis: Oog in oog met Brussel
Lees volledige uitgave online
Abonneren op Meeting Magazine
Meeting Magazine nr1 2024
 
Meeting Magazine nr6 2023
 
Meeting Magazine nr5 2023
 
Meeting Magazine nr4 2023
Meeting Magazine nr3 2023
 
Meeting Magazine nr2 2023
 
Meeting Magazine nr1 2023
 
Meeting Magazine nr6 2022
Meeting Magazine nr5 2022
 
Meeting Magazine nr4 2022
 
Meeting Magazine nr3 2022
 
Meeting Magazine nr2 2022
Meeting Magazine nr1 2022
 
Meeting Magazine nr4 2021
 
Meeting Magazine nr3 2021
 
Meeting Magazine nr2 2021
Meeting Magazine nr1 2021
 
Meeting Magazine nr4 2020
 
Meeting Magazine nr3 2020
 
Meeting Magazine nr2 2020
Meeting Magazine nr1 2020
 
Meeting Magazine nr6 2019
 
Meeting Magazine nr5 2019
 
Meeting Magazine nr4 2019
Meeting Magazine nr3 2019
 
MeetingReview Provincie Special
 
Meeting Magazine nr2 2019
 
Meeting Magazine nr1 2019
Meeting Magazine nr6 2018
 
Meeting Magazine nr5 2018
 
Meeting International nr2 2018
 
Meeting Magazine nr4 2018
Meeting Magazine nr3 2018
 
Meeting Magazine nr2 2018
 
Meeting Magazine nr1 2018
 
Meeting International nr1 2018
Meeting Magazine nr6 2017
 
Meeting International nr2 2017
 
Meeting Magazine nr5 2017
 
Meeting Magazine nr4 2017
Meeting Magazine nr3 2017
 
Meeting Magazine nr2 2017
 
Meeting International nr1 2017
 
Meeting Magazine nr1 2017
Meeting Magazine nr6 2016
 
Meeting Magazine nr5 2016
 
Meeting International nr2 2016
 
Meeting Magazine nr4 2016
Meeting Magazine nr3 2016
 
Meeting Magazine nr2 2016
 
Meeting Magazine nr1 2016
 
Meeting International nr1 2016
Meeting Magazine nr6 2015
 
Meeting Magazine nr5 2015
 
Meeting International nr2 2015
 
Meeting Magazine nr4 2015
Meeting Magazine nr3 2015
 
Meeting Magazine nr2 2015
 
Meeting International nr1 2015
 
Meeting Magazine nr1 2015
Meeting Magazine nr6 2014
 
Meeting Magazine nr5 2014
 
Meeting Magazine nr4 2014
 
Meeting Magazine nr3 2014
Meeting Magazine nr2 2014
 
Meeting Magazine nr1 2014
 
Meeting Magazine nr6 2013
 
Meeting Magazine nr5 2013
Meeting Magazine nr4 2013
 
Meeting Magazine nr3 2013
 
Meeting Magazine nr2 2013
 
Meeting Magazine nr1 2013
Algemene voorwaarden | privacy statement