De oude bloemenveiling in Venlo wordt getransformeerd tot Daily Trade Fair Venlo, een showroom van 15.000 m2 voor inkopers en eigenaren van bedrijven in de hospitality-, home-, gift- en gardenbranche. Ook voor de meeting- en eventplanner heeft deze locatie vanaf dit jaar iets bijzonders te bieden: twee grote hallen voor (Euregionale) evenementen, beurzen en congressen. Fotografie: Anneloes van der Ende
Evenementenlocatie Naast de showroom op de eerste verdieping zijn er nog eens duizenden vierkante meters aan oude veilinghallen in het pand aanwezig, waar vroeger de bloemen stonden opgesteld. Op termijn kunnen er twee grote hallen van elk 7.500 m2 worden ingezet voor zakelijke bijeenkomsten zoals evenementen, congressen en vakbeurzen. "Het grote voordeel is dat je gebruik kunt maken van de faciliteiten van de voormalige bloemenveiling, zoals de vele dockstations en het hoge plafond", vertelt commercieel manager Harm van Raaij. "Ook hebben we de bloemenkarren en de rails nog waarin de bloemen door de afmijnzaal werden gereden." De afmijnzaal zelf kreeg twee jaar voordat de bloemenveiling het pand verliet (2010) een gloednieuwe inrichting. In de zaal zijn nog steeds 312 zogenoemde kopersbankjes aanwezig waar de inkopers plaatsnamen voor de veiling. Ook de glazen ruimtes aan weerszijden van de zaal waar de veilingmeester zat, zijn er nog. Via het kastje bij het kopersbankje kun je als deelnemer tijdens een evenement op polls reageren of biedingen doen tijdens een benefietgala. De afmijnzaal biedt ruimte voor 312 personen (normale opstelling). Diverse bedrijven, brancheverenigingen, scholen en semi- overheidsinstellingen hebben al gebruik gemaakt van deze ruimte. In combinatie met de beide hallen biedt Daily Trade Fair Venlo de mogelijkheid om beurzen te combineren met kennisprogramma's, of een congres te combineren met een rondleiding door het pand. Om de aanwezigheid en de bekendheid van Daily Trade Fair Venlo als evenementenlocatie te promoten, is de locatie aangesloten bij Venlo Convention Bureau.
Succesvolle open dagen Daily Trade Fair Venlo organiseerde eind januari twee Preview Days die zeer goed werden bezocht. Bér: "In combinatie met de vakbeurs 'TreeVention' voor Euregionale boomkwekers hebben we alvast laten zien wat Daily Trade Fair Venlo kan bieden. Zeker als je bedenkt dat hier in een straal van twee uur autorijden om Venlo 30 miljoen consumenten wonen." Harm: "Met de open dagen hebben we een vliegende start gemaakt, nu is het een kwestie van door-pakken zodat we na de zomervakantie de deuren kunnen openen." Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen van Daily Trade Fair Venlo? Houd dan de website www.dailytradefairvenlo.com in de gaten.
Daily Trade Fair Venlo is een mooi voorbeeld van een project door en voor ondernemers. Bij dit project zijn ondernemers van de naastgelegen groothandel FloraZON en diverse interieurbedrijven betrokken. De ondernemers zijn zelfs letterlijk met elkaar verbonden: vanuit de oude bloemenveiling loop je via een tunnel naar het cash & carry inkoopcentrum FloraZON. Naast het cash & carry centrum liggen nog eens diverse interieurgroothandels op bedrijventerrein Flora Trade Parc Venlo. Samen trekken zij jaarlijks maar liefst 35.000 klanten uit 44 verschillende landen naar hun groothandels. Zowel deze interieurgroothandels als de ondernemers van FloraZON zullen als exposant in de showroom te vinden zijn. Zeven ondernemers zijn bovendien aandeelhouder van Daily Trade Fair Venlo. De unieke samenwerking zie je ook terug bij de inrichting van het pand. Zo worden de algemene inrichting, de restaurantgedeeltes en zelfs de toiletgroepen ingericht door een aantal exposanten. "Voor hen is dat de ideale manier om de meerwaarde van hun producten te laten zien", zegt commercieel manager Harm van Raaij. "We gaan echt partnerships aan; onze exposanten zijn belangrijke ambassadeurs voor Daily Trade Fair Venlo." Showroom vol beleving Op de beursvloer van Daily Trade Fair Venlo staat beleving centraal. "Dat merk je al op het moment dat je met de auto het parkeerdak oprijdt en met de lift naar de beurshal gaat", vertelt commercieel manager Harm van Raaij. "In de lift zie je diverse special effects, van boekenkast, hotellobby tot een vloer die open lijkt te gaan. Eenmaal aangekomen bij de entree (op de eerste verdieping), word je via een driedimensionale rode loper naar de welcome area geleid, waar een hostess je welkom heet en je een goede kop koffie krijgt aangeboden. We doen er alles voor om de bezoekers op hun gemak te stellen en quality time te creëren. De beurshal zelf is 300 meter lang. De route is gebaseerd op zorgvuldig uitgestippelde zichtlijnen met Stop- & Go-momenten, waardoor alle exposanten ook echt in het oog springen. Iedere expo-sant heeft straks eigen barcodes, die door middel van de Daily Trade Fair App scanbaar zijn. Daarin vind je meer informatie over de producten, de bestelvoorwaarden en kun je de producten bestellen. Het is in feite een fysieke webshop." In het hospitalitygedeelte komen bovendien drie restaurants en een keuken met aan weerszijden tribunes voor kook- en productpresentaties en lezingen. | Inschrijven nieuwsbriefBlijf op de hoogte van alle nieuwtjes uit de branche
|