Daily Trade Fair Venlo: Een gloednieuwe locatie in het noorden van Limburg

De oude bloemenveiling in Venlo wordt getransformeerd tot Daily Trade Fair Venlo, een showroom van 15.000 m2 voor inkopers en eigenaren van bedrijven in de hospitality-, home-, gift- en gardenbranche. Ook voor de meeting- en eventplanner heeft deze locatie vanaf dit jaar iets bijzonders te bieden: twee grote hallen voor (Euregionale) evenementen, beurzen en congressen.

Fotografie: Anneloes van der Ende


Het pand waarin Daily Trade Fair Venlo wordt gerealiseerd, is onlosmakelijk verbonden met de bloemenveilingbranche. Tot 2010 was hier Flora Holland gevestigd, daarna werd het een belangrijk distributiecentrum voor Intratuin. Toen het pand in 2020 leeg kwam te staan, greep een aantal ondernemers hun kans. "Het idee voor de Daily Trade Fair Venlo komt voort uit marktonderzoeken, uitgevoerd in opdracht van de bedrijven achter Flora Trade Parc Venlo, vertelt marketing manager Bér Kerren. "Aan inkoopboulevard Flora Trade Parc Venlo zijn twaalf ondernemingen verbonden, die samen een assortiment aan woonaccessoires, interieur, trend- en sfeerproducten, bloemen, planten en aanverwante artikelen aanbieden. Deze producten, die direct kunnen worden meegenomen, zijn echter alleen in kleine oplages verkrijgbaar. Lex Ebus, directeur FloraZON, kreeg samen met de ondernemers van Flora Trade Parc Venlo het idee voor een groothandel waar middelgrote en grote inkopers in hogere volumes kunnen aanschaffen. Toen het distributiecentrum van Intratuin in 2020 het oude Flora Holland-pand verliet, ging hij samen met zes andere initiatiefnemers aan de slag."

Wanneer de deuren van Daily Trade Fair Venlo zijn geopend, kunnen branchegerichte inkopers en professionele eindgebruikers die actief zijn in de hospitality-, home-, gift- en gardenbranche zeven dagen per week terecht op 15.000 m2 aan permanente showrooms.

Evenementenlocatie

Naast de showroom op de eerste verdieping zijn er nog eens duizenden vierkante meters aan oude veilinghallen in het pand aanwezig, waar vroeger de bloemen stonden opgesteld. Op termijn kunnen er twee grote hallen van elk 7.500 m2 worden ingezet voor zakelijke bijeenkomsten zoals evenementen, congressen en vakbeurzen. "Het grote voordeel is dat je gebruik kunt maken van de faciliteiten van de voormalige bloemenveiling, zoals de vele dockstations en het hoge plafond", vertelt commercieel manager Harm van Raaij. "Ook hebben we de bloemenkarren en de rails nog waarin de bloemen door de afmijnzaal werden gereden." De afmijnzaal zelf kreeg twee jaar voordat de bloemenveiling het pand verliet (2010) een gloednieuwe inrichting. In de zaal zijn nog steeds 312 zogenoemde kopersbankjes aanwezig waar de inkopers plaatsnamen voor de veiling. Ook de glazen ruimtes aan weerszijden van de zaal waar de veilingmeester zat, zijn er nog. Via het kastje bij het kopersbankje kun je als deelnemer tijdens een evenement op polls reageren of biedingen doen tijdens een benefietgala. De afmijnzaal biedt ruimte voor 312 personen (normale opstelling). Diverse bedrijven, brancheverenigingen, scholen en semi- overheidsinstellingen hebben al gebruik gemaakt van deze ruimte. In combinatie met de beide hallen biedt Daily Trade Fair Venlo de mogelijkheid om beurzen te combineren met kennisprogramma's, of een congres te combineren met een rondleiding door het pand. Om de aanwezigheid en de bekendheid van Daily Trade Fair Venlo als evenementenlocatie te promoten, is de locatie aangesloten bij Venlo Convention Bureau.


Harm van Raaij en Bér Kerren

Succesvolle open dagen

Daily Trade Fair Venlo organiseerde eind januari twee Preview Days die zeer goed werden bezocht. Bér: "In combinatie met de vakbeurs 'TreeVention' voor Euregionale boomkwekers hebben we alvast laten zien wat Daily Trade Fair Venlo kan bieden. Zeker als je bedenkt dat hier in een straal van twee uur autorijden om Venlo 30 miljoen consumenten wonen." Harm: "Met de open dagen hebben we een vliegende start gemaakt, nu is het een kwestie van door-pakken zodat we na de zomervakantie de deuren kunnen openen."

Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen van Daily Trade Fair Venlo? Houd dan de website www.dailytradefairvenlo.com in de gaten.


Unieke samenwerking

Daily Trade Fair Venlo is een mooi voorbeeld van een project door en voor ondernemers. Bij dit project zijn ondernemers van de naastgelegen groothandel FloraZON en diverse interieurbedrijven betrokken. De ondernemers zijn zelfs letterlijk met elkaar verbonden: vanuit de oude bloemenveiling loop je via een tunnel naar het cash & carry inkoopcentrum FloraZON. Naast het cash & carry centrum liggen nog eens diverse interieurgroothandels op bedrijventerrein Flora Trade Parc Venlo. Samen trekken zij jaarlijks maar liefst 35.000 klanten uit 44 verschillende landen naar hun groothandels. Zowel deze interieurgroothandels als de ondernemers van FloraZON zullen als exposant in de showroom te vinden zijn. Zeven ondernemers zijn bovendien aandeelhouder van Daily Trade Fair Venlo.

De unieke samenwerking zie je ook terug bij de inrichting van het pand. Zo worden de algemene inrichting, de restaurantgedeeltes en zelfs de toiletgroepen ingericht door een aantal exposanten. "Voor hen is dat de ideale manier om de meerwaarde van hun producten te laten zien", zegt commercieel manager Harm van Raaij. "We gaan echt partnerships aan; onze exposanten zijn belangrijke ambassadeurs voor Daily Trade Fair Venlo."

 

Showroom vol beleving

Op de beursvloer van Daily Trade Fair Venlo staat beleving centraal. "Dat merk je al op het moment dat je met de auto het parkeerdak oprijdt en met de lift naar de beurshal gaat", vertelt commercieel manager Harm van Raaij. "In de lift zie je diverse special effects, van boekenkast, hotellobby tot een vloer die open lijkt te gaan. Eenmaal aangekomen bij de entree (op de eerste verdieping), word je via een driedimensionale rode loper naar de welcome area geleid, waar een hostess je welkom heet en je een goede kop koffie krijgt aangeboden. We doen er alles voor om de bezoekers op hun gemak te stellen en quality time te creëren. De beurshal zelf is 300 meter lang. De route is gebaseerd op zorgvuldig uitgestippelde zichtlijnen met Stop- & Go-momenten, waardoor alle exposanten ook echt in het oog springen. Iedere expo-sant heeft straks eigen barcodes, die door middel van de Daily Trade Fair App scanbaar zijn. Daarin vind je meer informatie over de producten, de bestelvoorwaarden en kun je de producten bestellen. Het is in feite een fysieke webshop." In het hospitalitygedeelte komen bovendien drie restaurants en een keuken met aan weerszijden tribunes voor kook- en productpresentaties en lezingen.

Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes uit de branche


Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes uit de branche

Meeting Magazine nr1 2022

» Interview IMEX CEO Carina Bauer: Een heldere toekomst voor de meetingindustrie
» Inclusieve events: Is iedereen welkom op jouw event?
» Floriade 2022: Inspirerende omgeving voor duurzame stedenbouw
» Zestien tips voor het organiseren van een hybride event
» Daily Trade Fair Venlo: Een gloednieuwe locatie in het noorden van Limburg
» Zo maak je een bijeenkomst leuker en effectiever
» True Price cafe: Dit ga je over twintig jaar veel vaker zien
» Column Marianne Kuiper - Efficient Hotel Partner: Droeftoeters
» Event Planner Academy: Tevreden bezoekers en je doelstelling behalen met de sweet-spot
» Today is Amazing: Waarom ontmoeten nu een klein beetje awkward is
» Column Daniel Seesink - Bewust Zoo
» Column Wouter Olland - Groningen Conventions: Kon minder
» Zakelijk flirten met Live Community en MPI
» Vooruitblik EMEC23
» Eventopleidingen MBO College Poort: "Onze studenten zijn straks hard nodig"
» Recensie Parc Broekhuizen, Leersum: Historische locatie met ultramoderne faciliteiten
» Interview DEJONG AV en Roland Professional AV: Betrouwbaarheid als fundament
» Interview Thijs Peters, Postillion Hotels
» Marketing voor events: "Je moet je boodschap blijven overbrengen"
» Meet in Hasselt: Maak kennis met Hasselt
» EventSummit 2022
» Uitnodiging studiereis: Oog in oog met Brussel
Lees volledige uitgave online
Abonneren op Meeting Magazine
Meeting Magazine nr4 2022
 
Meeting Magazine nr3 2022
 
Meeting Magazine nr2 2022
 
Meeting Magazine nr1 2022
Meeting Magazine nr4 2021
 
Meeting Magazine nr3 2021
 
Meeting Magazine nr2 2021
 
Meeting Magazine nr1 2021
Meeting Magazine nr4 2020
 
Meeting Magazine nr3 2020
 
Meeting Magazine nr2 2020
 
Meeting Magazine nr1 2020
Meeting Magazine nr6 2019
 
Meeting Magazine nr5 2019
 
Meeting Magazine nr4 2019
 
Meeting Magazine nr3 2019
MeetingReview Provincie Special
 
Meeting Magazine nr2 2019
 
Meeting Magazine nr1 2019
 
Meeting Magazine nr6 2018
Meeting Magazine nr5 2018
 
Meeting International nr2 2018
 
Meeting Magazine nr4 2018
 
Meeting Magazine nr3 2018
Meeting Magazine nr2 2018
 
Meeting Magazine nr1 2018
 
Meeting International nr1 2018
 
Meeting Magazine nr6 2017
Meeting International nr2 2017
 
Meeting Magazine nr5 2017
 
Meeting Magazine nr4 2017
 
Meeting Magazine nr3 2017
Meeting Magazine nr2 2017
 
Meeting International nr1 2017
 
Meeting Magazine nr1 2017
 
Meeting Magazine nr6 2016
Meeting Magazine nr5 2016
 
Meeting International nr2 2016
 
Meeting Magazine nr4 2016
 
Meeting Magazine nr3 2016
Meeting Magazine nr2 2016
 
Meeting Magazine nr1 2016
 
Meeting International nr1 2016
 
Meeting Magazine nr6 2015
Meeting Magazine nr5 2015
 
Meeting International nr2 2015
 
Meeting Magazine nr4 2015
 
Meeting Magazine nr3 2015
Meeting Magazine nr2 2015
 
Meeting International nr1 2015
 
Meeting Magazine nr1 2015
 
Meeting Magazine nr6 2014
Meeting Magazine nr5 2014
 
Meeting Magazine nr4 2014
 
Meeting Magazine nr3 2014
 
Meeting Magazine nr2 2014
Meeting Magazine nr1 2014
 
Meeting Magazine nr6 2013
 
Meeting Magazine nr5 2013
 
Meeting Magazine nr4 2013
Meeting Magazine nr3 2013
 
Meeting Magazine nr2 2013
 
Meeting Magazine nr1 2013
 
Algemene voorwaarden | privacy statement