Inclusieve events: Is iedereen welkom op jouw event?

Nieuw jaar, nieuwe kansen en dus een nieuw onderwerp. In deze serie verdiep ik me verder in inclusieve events. Diversiteit, inclusiviteit, toegankelijkheid; is het een trend of meer dan dat? Wat is een inclusief event, wat zijn voordelen, wat houdt ons tegen en hoe kunnen we hierin stappen zetten voor, tijdens en na het event? Gelukkig doe ik dat niet alleen. Dit jaar pak ik de pen op samen met expert Marianne Dijkshoorn.

Tekst: Ingrid Rip


Inclusiviteit is een onderwerp dat onze branche al langer bezighoudt. Het lijkt zo vanzelfsprekend; iedereen mag meedoen ongeacht etnische achtergrond, geloof, gender, beperking of wat dan ook. Toch betrap ook ik mezelf erop dat ik wel wil, maar dat er soms gewoon bewustzijn en kennis ontbreekt om het goed te doen. Het onderwerp raakte mij jaren geleden toen ik als intervisor van tolken en gebarentaal in de wereld van mensen met een auditieve beperking stapte. Er ging een wereld voor me open. Ook tijdens mijn deelname aan de World Education Conferences in de VS stond het onderwerp in de spotlights. Mijn indruk was toen dat ze daar al een stuk verder zijn met diversiteit en inclusie dan hier.

Negatieve publiciteit

Tijdens EMEC19 stond in de leadershiptrack het onderwerp op de agenda en dit leverde interessante uitkomsten op. Na het event schreef ik samen met collega-bestuurder Babs Nijdam van MPI Nederland en IMEX nog een whitepaper over dit onderwerp. En toen bleef het stil, terwijl het onderwerp vaak in de publiciteit is. Deze publiciteit is in mijn ogen veel te vaak negatief. Men discussieert over de verschillen in plaats van 'wat ons verbindt'. Ook met elkaar de dialoog aangaan om te onderzoeken wat we kunnen leren van elkaar, zie ik niet vaak terug. Terwijl die empathische houding zo belangrijk is om echt te begrijpen wat mensen nodig hebben.

Van de EMEC-discussies herinner ik me dat mensen terughoudend zijn omdat ze vaak ook bang zijn. "Aanpassingen kosten moeite, tijd en geld", is een vaak gehoorde reactie. Mensen vergeten echter dat:

-Diversiteit in een team leidt tot andere oplossingen vanuit verschillende unieke perspectieven;

-mensen hun werkomgeving als prettiger ervaren als deze divers is en zich daarom minder ziekmelden, zeker als zij zien dat verschillende mensen vaak zo blij zijn met hun werk;

-een hoge betrouwbaarheid ook een feit is. Als voorbeeld geven we een rolstoelgebruiker die regelt dat zijn/haar zorg op tijd is en ook gelijk regelt om met NS-reisassistentie de trein in te komen. Verslapen kan voor dergelijke mensen gewoon niet, net als zonder nadenken in kleding schieten en de auto instappen;

-onderzoek ook aantoonde dat mensen liever werken voor een bedrijf waar diversiteit in de cultuur zit en niet slechts een visie op papier is;

-een universal design leidt tot unique selling points. Veel groepen zoeken bewust naar locaties en uitjes waaraan iedereen uit de organisatie gedacht wordt.

Begin vandaag

Ook in ons werkveld geldt dat als je inclusiviteit actief uitdraagt als organisator of locatiehouder, je mogelijkheden schept zodat iedereen erbij kan zijn en de sessies kan volgen. Het bewust-zijn bij alle stakeholders over het onderwerp groeit. Dit zal zorgen voor betere events met een groter en meer divers publiek. Verbeter de wereld, begin bij jezelf en begin vandaag!

Diversiteit, inclusie en toegankelijkheid binnen events gaat dus over meer dan mensen met een beperking. Een aantal voorbeelden:

-niet iedere moslim wordt blij van een vegetarisch broodje omdat halal te ingewikkeld klinkt;

-non-binaire mensen willen een uitnodiging krijgen zonder geachte heer/mevrouw;

-gebruik divers fotomateriaal, niet alleen witte man-nen in pak.

Mensen zijn vaak ook bang om fouten te maken, bijvoorbeeld of je mensen wel juist aanspreekt. Of je het onderwerp wel op de juiste wijze op de agenda zet. Eerlijk gezegd vind ik dat ook wel spannend en ben daarom razend blij dat Marianne er is waardoor ook mijn inzicht in het onderwerp groeit. Want dat is nodig, bleek in de afgelopen maanden. Ik heb Mariannes boek (Maak je event Toegankelijk voor iedereen, red) en een zwik nieuwe artikelen gelezen als voorbereiding. Zo nu en dan wordt pijnlijk duidelijk dat ik niet de enige ben bij wie het onderwerp nog niet in mijn systeem zit.

Diverse invalshoeken

Inclusiviteit is een breed onderwerp dat we niet in enkele artikelen gaan tackelen. Toch willen we graag proberen het bewustzijn van eventprofessionals te vergroten. We willen er samen voor zorgen dat er meer (h)erkenning is en dat we leren omdenken richting een inclusieve samenleving. Het diversiteitsbeleid dat bijna iedere grotere organisatie heeft, kan niet bij een visie blijven. Bij events werken wij aan gastvrijheid, alleen zijn we onbewust nog niet voor iedereen zo gastvrij als wij denken. Komend jaar gaan we events vanuit allerlei invalshoeken belichten en tips delen om de gastvrijheid en beleving te verhogen. Samen vanuit een andere mindset bewust inclusieve events organiseren waar iedereen zich welkom voelt, dat is het doel.
 

Vijf tips om je event meer inclusief te maken:

-Lees beschikbare artikelen en literatuur over inclusie, diversiteit en toegankelijkheid om jezelf te ontwikkelen;

-zorg dat je DOET. Alleen schrijven, erover nadenken en erover discussiëren brengt jouw organisatie niet verder. Dit geldt zeker óók voor events!

-vraag hulp van diverse experts uit je omgeving, empathie is fijn maar toch vaak niet voldoende om echt te begrijpen;

-als je een locatie boekt, vraag hoe men omgaat met inclusie, diversiteit en toegankelijkheid voor mensen met een beperking;

-zorg dat mensen al bij registratie eventuele wensen kenbaar kunnen maken. Het gaat daarbij niet alleen om dieetwensen, stel de vraag breder. Zorg ervoor dat iedereen zich Welkom voelt!
 

Ingrid Rip en Marianne Dijkshoorn


Over de schrijvers

Ingrid Rip adviseert als event designer organisaties over bewust event design zodat de diverse stakeholders gewenste veranderingen kunnen realiseren met het oog op de korte termijn én de langetermijnstra-tegie. De methode neemt diverse wensen, benodigdheden, obstakels en pijnen in acht in de drie te doorlopen fases: Change, Frame, Prototype!

Marianne Dijkshoorn is adviseur op het gebied van toegankelijkheid voor mensen met een verschillend type beperking. Haar specialiteit ligt op het gebied van toegankelijkheid bij evenementen en evenementenlocaties. In 2008 maakte zij het eerste festival van Nederland toegankelijk en een van haar bekendste projecten is de toegankelijkheid van het Eurovisie Songfestival in Rotterdam. Ook is zij de schrijver van het zeer praktische boek ‘Maak je event toegankelijk voor iedereen’. Als adviseur certificeert zij locaties, begeleidt ze organisatoren in het proces om (zakelijke) evenementen toegankelijk te maken en geeft ze lezingen en trainingen op het gebied van toegankelijkheid en/of gastvrijheid. 
 

Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes uit de branche


Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes uit de branche

Meeting Magazine nr1 2022

» Interview IMEX CEO Carina Bauer: Een heldere toekomst voor de meetingindustrie
» Inclusieve events: Is iedereen welkom op jouw event?
» Floriade 2022: Inspirerende omgeving voor duurzame stedenbouw
» Zestien tips voor het organiseren van een hybride event
» Daily Trade Fair Venlo: Een gloednieuwe locatie in het noorden van Limburg
» Zo maak je een bijeenkomst leuker en effectiever
» True Price cafe: Dit ga je over twintig jaar veel vaker zien
» Column Marianne Kuiper - Efficient Hotel Partner: Droeftoeters
» Event Planner Academy: Tevreden bezoekers en je doelstelling behalen met de sweet-spot
» Today is Amazing: Waarom ontmoeten nu een klein beetje awkward is
» Column Daniel Seesink - Bewust Zoo
» Column Wouter Olland - Groningen Conventions: Kon minder
» Zakelijk flirten met Live Community en MPI
» Vooruitblik EMEC23
» Eventopleidingen MBO College Poort: "Onze studenten zijn straks hard nodig"
» Recensie Parc Broekhuizen, Leersum: Historische locatie met ultramoderne faciliteiten
» Interview DEJONG AV en Roland Professional AV: Betrouwbaarheid als fundament
» Interview Thijs Peters, Postillion Hotels
» Marketing voor events: "Je moet je boodschap blijven overbrengen"
» Meet in Hasselt: Maak kennis met Hasselt
» EventSummit 2022
» Uitnodiging studiereis: Oog in oog met Brussel
Lees volledige uitgave online
Abonneren op Meeting Magazine
Meeting Magazine nr1 2024
 
Meeting Magazine nr6 2023
 
Meeting Magazine nr5 2023
 
Meeting Magazine nr4 2023
Meeting Magazine nr3 2023
 
Meeting Magazine nr2 2023
 
Meeting Magazine nr1 2023
 
Meeting Magazine nr6 2022
Meeting Magazine nr5 2022
 
Meeting Magazine nr4 2022
 
Meeting Magazine nr3 2022
 
Meeting Magazine nr2 2022
Meeting Magazine nr1 2022
 
Meeting Magazine nr4 2021
 
Meeting Magazine nr3 2021
 
Meeting Magazine nr2 2021
Meeting Magazine nr1 2021
 
Meeting Magazine nr4 2020
 
Meeting Magazine nr3 2020
 
Meeting Magazine nr2 2020
Meeting Magazine nr1 2020
 
Meeting Magazine nr6 2019
 
Meeting Magazine nr5 2019
 
Meeting Magazine nr4 2019
Meeting Magazine nr3 2019
 
MeetingReview Provincie Special
 
Meeting Magazine nr2 2019
 
Meeting Magazine nr1 2019
Meeting Magazine nr6 2018
 
Meeting Magazine nr5 2018
 
Meeting International nr2 2018
 
Meeting Magazine nr4 2018
Meeting Magazine nr3 2018
 
Meeting Magazine nr2 2018
 
Meeting Magazine nr1 2018
 
Meeting International nr1 2018
Meeting Magazine nr6 2017
 
Meeting International nr2 2017
 
Meeting Magazine nr5 2017
 
Meeting Magazine nr4 2017
Meeting Magazine nr3 2017
 
Meeting Magazine nr2 2017
 
Meeting International nr1 2017
 
Meeting Magazine nr1 2017
Meeting Magazine nr6 2016
 
Meeting Magazine nr5 2016
 
Meeting International nr2 2016
 
Meeting Magazine nr4 2016
Meeting Magazine nr3 2016
 
Meeting Magazine nr2 2016
 
Meeting Magazine nr1 2016
 
Meeting International nr1 2016
Meeting Magazine nr6 2015
 
Meeting Magazine nr5 2015
 
Meeting International nr2 2015
 
Meeting Magazine nr4 2015
Meeting Magazine nr3 2015
 
Meeting Magazine nr2 2015
 
Meeting International nr1 2015
 
Meeting Magazine nr1 2015
Meeting Magazine nr6 2014
 
Meeting Magazine nr5 2014
 
Meeting Magazine nr4 2014
 
Meeting Magazine nr3 2014
Meeting Magazine nr2 2014
 
Meeting Magazine nr1 2014
 
Meeting Magazine nr6 2013
 
Meeting Magazine nr5 2013
Meeting Magazine nr4 2013
 
Meeting Magazine nr3 2013
 
Meeting Magazine nr2 2013
 
Meeting Magazine nr1 2013
Algemene voorwaarden | privacy statement