Na een korte discussie met hoofdredacteur Sofie Fest over een volgende serie artikelen, vroegen we ons af: wat is interessant om te verkennen c.q. verdiepen? Een kijkje in de toekomst, na corona, lijkt de moeite waard. Ofschoon ik op geen enkele wijze pretendeer de toekomst te kunnen voorspellen of te weten hoe het verder gaat, vind ik het wel interessant om te kijken wat ik zie, waar ik tegen aan loop, wat ik hoor waar andere last van hebben en wat er niet veranderd is.
Tekst Ingrid Rip
Never waste a good crisis
Iedereen kon zien dat in de afgelopen periode veel geëxperimenteerd is, binnen onze branche en daarbuiten. Deze experimenten jaagden nieuwe inzichten en innovaties aan. Het zorgde er ook voor dat ontwikkelingen in een stroomversnelling kwamen zoals bijvoorbeeld thuiswerken en online events. Was het bij sommige organisaties een echte no-go, op een goed moment moesten we.
Dit fenomeen van experimenteren, innovaties en ver-snelling is niet nieuw, Never waste a good crisis. In een artikel van McKinsey las ik dat Isaac Newton tijdens een uitbraak van de builenpest in Engeland door Cambridge University naar huis werd gestuurd. Toen hij in zijn tuin een appel zag vallen, bleek dit de basis voor zijn zwaartekrachttheorie.
In veel landen groeide in de afgelopen anderhalf jaar het aantal aangevraagde patenten. Kennelijk zorgde de pandemie voor inspiratie, tijd om na te denken en focus. Of we het leuk vinden of niet, een deel van ons werk is veranderd en zo ook onze events. We hebben ervaren dat er online veel kan en ongestoorde werktijd en tijdsbesparing zijn een mooie bijkomstigheid.
Stoempend erboven op
Natuurlijk keert er ook weer veel terug zoals we dat kenden. Langzaam komen we er zwoegend en stoempend bovenop. Gelukkig maar want ik vind online kansrijk, uitdagend en leerzaam, maar live het allerleukste! De mens is een sociaal dier en die sociale contacten opbouwen en onderhouden is live eenvoudiger. Bovendien moet je elkaar soms even aan kunnen kijken om beslissingen te nemen.
Zien we kleinere en lokale events weer langzaam terugkeren, de verwachting is dat live grote internationale bijeenkomsten nog wel even op zich laten wachten. Verschillende redenen hoor ik: het kan ook online, gebrek aan vertrouwen of het veilig is, onduidelijke (inter)nationale regels, risico van toch weer moeten annuleren.
Overtuigingen
Ook aandacht voor sociale dilemma's groeit rap. Dat is op zich niet nieuw, maar wel versneld door de omstandigheden. Je ziet het aan keuzes die mensen maken ten aanzien van bijvoorbeeld voedsel, energievoorzieningen, banken en kledingbedrijven. Steeds meer mensen kiezen bewuster voor lokaal eten, vintage kleding en zonnepanelen op het dak. Dat betekent ook wat voor onze branche. Hoe zit dat met onze ecologische footprint? Met de meest in het oog springende vraag: "moeten we de wereld nog wel over vliegen om deel te nemen aan dat ene event of kan het ook online?".
Voor een toenemende groep mensen draait het leven vooral om een zinvol bestaan en goed zijn voor onze aarde en elkaar. Dit heeft natuurlijk invloed op onze branche. Eerlijk gezegd vind ik dat toegenomen bewustzijn een goede bijkomstigheid. Natuurlijk wil iedereen geld verdienen om te kun-nen doen wat ze belangrijk vinden maar het criterium 'voldoende' is voor iedereen anders. Net zoals de een genoegen neemt in de vakantie op een matje in een tent, kiest de ander voor vijfsterren deluxe hotel.
Persoonlijke Verbinding
Twee punten steken er wat mij betreft bovenuit: mensen kiezen bewuster en persoonlijke verbindingen zijn onverminderd belangrijk. We zagen het al terug in de hashtags zoals #strongertogether #samensterker. De mens is een sociaal dier en dat neemt een pandemie niet weg.
Veranderingen gaan steeds sneller. Een deel ervan zal blijven, niet omdat het moet maar omdat het kan. Ik vind het wel fijn, dat ik niet meer voor iedere afspraak in de auto hoef te springen. Als je mensen kent, kan je vaak prima online vergaderen. En dat geldt ook voor events. Soms wil en moet je ergens live bij aanwezig zijn en soms kun je de verbinding met verschillende continenten online ervaren. De afweging 'welke verbinding is nodig voor welk resultaat' is leidend. Daar moeten we allemaal nog veel beter over nadenken.
De toekomst
Dat live events enorm waardevol zijn, is duidelijk: we hebben het kunnen horen, zien en ervaren en ook onderzoek toont het aan. Dat onze branche (veranderd) terug zal veren, is voor mij ook zo klaar als een klontje. We moeten nog wel heel hard eraan trekken, als we onze branche weer terug willen brengen in het centrum van de live in-person communicatie. Veel ervaren collega's verlieten de branche tijdens de pandemie. Tegelijk: er zijn weer veel aanvragen, afdelingen zijn onderbemand en raken overbelast. Een breed gehoorde klacht is, dat er moeilijk aan goed personeel te komen is. Als je de sociale media mag geloven en de nieuwsbrieven leest, zijn er inderdaad veel openstaande vacatures. Pff wie had dat gedacht een paar jaar geleden?!
Corona heeft dus in algemene zin veel teweeggebracht (ik noemde er maar een paar), heeft veel leed veroorzaakt en eerlijk is eerlijk bracht ook goede dingen. Feit is, dat de wereld verandert en dat we mee moeten. Of we willen of niet. Soms veranderen we bewust en soms onbewust. Dat geeft niet, als je jouw keuzes maar bewust maakt zodat je nooit spijt kunt hebben, dat is zonde van je tijd en je energie.
Over de schrijver
Ingrid Rip is een ervaren en veelzijdige eventprofessional. Zij heeft een passie voor menselijke ontwikkeling en onze dynamische industrie. Als Certified Event Designer, consultant, trainer en coach helpt zij bij het (her)ontwerpen van impactvolle evenementen, congressen en bidprocedures. Zij leert haar klanten om vanuit een ander perspectief te kijken. Ze is niet bang om hierbij diverse methodologieën, concepten en middelen in te zetten om betrokkenen gemotiveerd te houden. Alles zodat jij de stip aan de horizon scherper krijgt en toekomstige projecten met deze strategie te verbinden. Ingrid is onderdeel van het internationale Event Design Collective en lid van MPI.
|