Event Canvas: 18 maanden later, en nu?


Na een korte discussie met hoofdredacteur Sofie Fest over een volgende serie artikelen, vroegen we ons af: wat is interessant om te verkennen c.q. verdiepen? Een kijkje in de toekomst, na corona, lijkt de moeite waard. Ofschoon ik op geen enkele wijze pretendeer de toekomst te kunnen voorspellen of te weten hoe het verder gaat, vind ik het wel interessant om te kijken wat ik zie, waar ik tegen aan loop, wat ik hoor waar andere last van hebben en wat er niet veranderd is.

Tekst Ingrid Rip

Never waste a good crisis
Iedereen kon zien dat in de afgelopen periode veel geëxperimenteerd is, binnen onze branche en daarbuiten. Deze experimenten jaagden nieuwe inzichten en innovaties aan. Het zorgde er ook voor dat ontwikkelingen in een stroomversnelling kwamen zoals bijvoorbeeld thuiswerken en online events. Was het bij sommige organisaties een echte no-go, op een goed moment moesten we.

Dit fenomeen van experimenteren, innovaties en ver-snelling is niet nieuw, Never waste a good crisis. In een artikel van McKinsey las ik dat Isaac Newton tijdens een uitbraak van de builenpest in Engeland door Cambridge University naar huis werd gestuurd. Toen hij in zijn tuin een appel zag vallen, bleek dit de basis voor zijn zwaartekrachttheorie.

In veel landen groeide in de afgelopen anderhalf jaar het aantal aangevraagde patenten. Kennelijk zorgde de pandemie voor inspiratie, tijd om na te denken en focus. Of we het leuk vinden of niet, een deel van ons werk is veranderd en zo ook onze events. We hebben ervaren dat er online veel kan en ongestoorde werktijd en tijdsbesparing zijn een mooie bijkomstigheid.

Stoempend erboven op
Natuurlijk keert er ook weer veel terug zoals we dat kenden. Langzaam komen we er zwoegend en stoempend bovenop. Gelukkig maar want ik vind online kansrijk, uitdagend en leerzaam, maar live het allerleukste! De mens is een sociaal dier en die sociale contacten opbouwen en onderhouden is live eenvoudiger. Bovendien moet je elkaar soms even aan kunnen kijken om beslissingen te nemen.

Zien we kleinere en lokale events weer langzaam terugkeren, de verwachting is dat live grote internationale bijeenkomsten nog wel even op zich laten wachten. Verschillende redenen hoor ik: het kan ook online, gebrek aan vertrouwen of het veilig is, onduidelijke (inter)nationale regels, risico van toch weer moeten annuleren.

Overtuigingen
Ook aandacht voor sociale dilemma's groeit rap. Dat is op zich niet nieuw, maar wel versneld door de omstandigheden. Je ziet het aan keuzes die mensen maken ten aanzien van bijvoorbeeld voedsel, energievoorzieningen, banken en kledingbedrijven. Steeds meer mensen kiezen bewuster voor lokaal eten, vintage kleding en zonnepanelen op het dak. Dat betekent ook wat voor onze branche. Hoe zit dat met onze ecologische footprint? Met de meest in het oog springende vraag: "moeten we de wereld nog wel over vliegen om deel te nemen aan dat ene event of kan het ook online?".

Voor een toenemende groep mensen draait het leven vooral om een zinvol bestaan en goed zijn voor onze aarde en elkaar. Dit heeft natuurlijk invloed op onze branche. Eerlijk gezegd vind ik dat toegenomen bewustzijn een goede bijkomstigheid. Natuurlijk wil iedereen geld verdienen om te kun-nen doen wat ze belangrijk vinden maar het criterium 'voldoende' is voor iedereen anders. Net zoals de een genoegen neemt in de vakantie op een matje in een tent, kiest de ander voor vijfsterren deluxe hotel.

Persoonlijke Verbinding
Twee punten steken er wat mij betreft bovenuit: mensen kiezen bewuster en persoonlijke verbindingen zijn onverminderd belangrijk. We zagen het al terug in de hashtags zoals #strongertogether #samensterker. De mens is een sociaal dier en dat neemt een pandemie niet weg.

Veranderingen gaan steeds sneller. Een deel ervan zal blijven, niet omdat het moet maar omdat het kan. Ik vind het wel fijn, dat ik niet meer voor iedere afspraak in de auto hoef te springen. Als je mensen kent, kan je vaak prima online vergaderen. En dat geldt ook voor events. Soms wil en moet je ergens live bij aanwezig zijn en soms kun je de verbinding met verschillende continenten online ervaren. De afweging 'welke verbinding is nodig voor welk resultaat' is leidend. Daar moeten we allemaal nog veel beter over nadenken.

De toekomst
Dat live events enorm waardevol zijn, is duidelijk: we hebben het kunnen horen, zien en ervaren en ook onderzoek toont het aan. Dat onze branche (veranderd) terug zal veren, is voor mij ook zo klaar als een klontje. We moeten nog wel heel hard eraan trekken, als we onze branche weer terug willen brengen in het centrum van de live in-person communicatie. Veel ervaren collega's verlieten de branche tijdens de pandemie. Tegelijk: er zijn weer veel aanvragen, afdelingen zijn onderbemand en raken overbelast. Een breed gehoorde klacht is, dat er moeilijk aan goed personeel te komen is. Als je de sociale media mag geloven en de nieuwsbrieven leest, zijn er inderdaad veel openstaande vacatures. Pff wie had dat gedacht een paar jaar geleden?!

Corona heeft dus in algemene zin veel teweeggebracht (ik noemde er maar een paar), heeft veel leed veroorzaakt en eerlijk is eerlijk bracht ook goede dingen. Feit is, dat de wereld verandert en dat we mee moeten. Of we willen of niet. Soms veranderen we bewust en soms onbewust. Dat geeft niet, als je jouw keuzes maar bewust maakt zodat je nooit spijt kunt hebben, dat is zonde van je tijd en je energie.


Over de schrijver
Ingrid Rip is een ervaren en veelzijdige eventprofessional. Zij heeft een passie voor menselijke ontwikkeling en onze dynamische industrie. Als Certified Event Designer, consultant, trainer en coach helpt zij bij het (her)ontwerpen van impactvolle evenementen, congressen en bidprocedures. Zij leert haar klanten om vanuit een ander perspectief te kijken. Ze is niet bang om hierbij diverse methodologieën, concepten en middelen in te zetten om betrokkenen gemotiveerd te houden. Alles zodat jij de stip aan de horizon scherper krijgt en toekomstige projecten met deze strategie te verbinden. Ingrid is onderdeel van het internationale Event Design Collective en lid van MPI.

 

Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes uit de branche


Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes uit de branche

Meeting Magazine nr3 2021

» Island Events: Onvergetelijke bijeenkomsten op de Waddeneilanden
» Zo organiseer je een succesvolle hybride meeting
» Echte verhalen uit de branche: Ik heb wel een traantje gelaten
» Tafeldiscussie: De uitdagingen op de arbeidsmarkt
» Meet in Hasselt: De perfecte bestemming voor je zakelijke bijeenkomst
» Uniek project: Remastered
» Column Marianne Kuiper - Efficient Hotel Partner: Napijn
» Event Canvas: 18 maanden later, en nu?
» Event Planner Academy: Met deze tips en ideeën haal jij sponsors binnen voor je online event
» Het Sprekershuys: Hybride, doe het goed of doe het niet
» Today is Amazing: Mensen (aan je) verbinden met originele interactie
» Column Daniel Seesink - Bewust Zoo: Een persoonlijk voorbeeld
» Column Wouter Olland: Het leven is goed en mooi
» MPI Board-retreat 2022: Plannen zonder handrem!
» Golden Tulip Hoteliers blikken positief vooruit: "Ontmoeten zit in onze aard"
» Trainen voor de toekomst bij Auberge De Smockelaer
» De beste waardering voor je collega's en zakenrelaties
» Met SCIB naar Luzern en Engelberg-Titlis: een 55 uur Zwitser-leven-gevoel
» Hotel De Zeeuwse Stromen: Een geliefde locatie aan zee
» Zo word je een betere presentator
» YOIN excellent meeting places: Keurmerk op de kaart door samenwerking
Lees volledige uitgave online
Abonneren op Meeting Magazine
Meeting Magazine nr1 2024
 
Meeting Magazine nr6 2023
 
Meeting Magazine nr5 2023
 
Meeting Magazine nr4 2023
Meeting Magazine nr3 2023
 
Meeting Magazine nr2 2023
 
Meeting Magazine nr1 2023
 
Meeting Magazine nr6 2022
Meeting Magazine nr5 2022
 
Meeting Magazine nr4 2022
 
Meeting Magazine nr3 2022
 
Meeting Magazine nr2 2022
Meeting Magazine nr1 2022
 
Meeting Magazine nr4 2021
 
Meeting Magazine nr3 2021
 
Meeting Magazine nr2 2021
Meeting Magazine nr1 2021
 
Meeting Magazine nr4 2020
 
Meeting Magazine nr3 2020
 
Meeting Magazine nr2 2020
Meeting Magazine nr1 2020
 
Meeting Magazine nr6 2019
 
Meeting Magazine nr5 2019
 
Meeting Magazine nr4 2019
Meeting Magazine nr3 2019
 
MeetingReview Provincie Special
 
Meeting Magazine nr2 2019
 
Meeting Magazine nr1 2019
Meeting Magazine nr6 2018
 
Meeting Magazine nr5 2018
 
Meeting International nr2 2018
 
Meeting Magazine nr4 2018
Meeting Magazine nr3 2018
 
Meeting Magazine nr2 2018
 
Meeting Magazine nr1 2018
 
Meeting International nr1 2018
Meeting Magazine nr6 2017
 
Meeting International nr2 2017
 
Meeting Magazine nr5 2017
 
Meeting Magazine nr4 2017
Meeting Magazine nr3 2017
 
Meeting Magazine nr2 2017
 
Meeting International nr1 2017
 
Meeting Magazine nr1 2017
Meeting Magazine nr6 2016
 
Meeting Magazine nr5 2016
 
Meeting International nr2 2016
 
Meeting Magazine nr4 2016
Meeting Magazine nr3 2016
 
Meeting Magazine nr2 2016
 
Meeting Magazine nr1 2016
 
Meeting International nr1 2016
Meeting Magazine nr6 2015
 
Meeting Magazine nr5 2015
 
Meeting International nr2 2015
 
Meeting Magazine nr4 2015
Meeting Magazine nr3 2015
 
Meeting Magazine nr2 2015
 
Meeting International nr1 2015
 
Meeting Magazine nr1 2015
Meeting Magazine nr6 2014
 
Meeting Magazine nr5 2014
 
Meeting Magazine nr4 2014
 
Meeting Magazine nr3 2014
Meeting Magazine nr2 2014
 
Meeting Magazine nr1 2014
 
Meeting Magazine nr6 2013
 
Meeting Magazine nr5 2013
Meeting Magazine nr4 2013
 
Meeting Magazine nr3 2013
 
Meeting Magazine nr2 2013
 
Meeting Magazine nr1 2013
Algemene voorwaarden | privacy statement