Event Canvas: Angst is een slechte raadgever


Visual: Dennis, Visually Yours


Design thinking stond aan de wieg van event design. Ik heb inmiddels een bijna heilig geloof in het goed onderzoeken met een divers team wat nu echt waarde toevoegt aan een event. Wat moet er echt veranderen? Het sparren over de wijze waarop je deze wenselijke verandering kunt vertalen in een event vind ik iedere keer een feestje. Het gaat over stakeholders en hun doelstellingen, over verandering en vernieuwing richting impact, over meetbare resultaten en waardevol zijn: voor, tijdens en na het event. Eerst met kleine stapjes maar op de lange termijn leidend tot het bereiken van strategische doelen. Ik ga jullie in de komende maanden meenemen op een reis door 'Designland'.

 

Veel mensen hebben van nature de neiging om voor veiligheid te kiezen. Dat zit in onze hersenen geprogrammeerd. Daarom willen velen niet uit hun comfortzone stappen en dat is dus ook de reden waarom initiatiefnemers hun congressen en events liever niet veranderen. Je weet wat je hebt. Als je dit verandert, moet je maar afwachten wat het oplevert. Zeker als het evenement een geschiedenis heeft. Mensen zullen verbaasd zijn als ze ervaren dat het 'anders' is. Toch is anders niet per definitie slecht. Soms is het gewoon nodig, kijk maar eens naar het afgelopen jaar.

Verandering ervaren
Toch is niets doen geen optie in onze snel veranderende wereld. Stilstand is achteruitgang! Onderzoek hoe deelnemers verandering ervaren. Dat kan op verschillende manieren zoals hen betrekken bij je plannen, deze samen testen en goed luisteren naar reacties. Luister om te begrijpen wel te verstaan. Is het de juiste vertaalslag geweest? Of moet je soms ook eigenwijs zijn? Want eerlijk is eerlijk, soms weten we zelf nog niet wat we missen, totdat je ervaart toch?!

Changing the game
Een paar jaar geleden was ik (en velen met mij) betrokken bij het design en de organisatie van EMEC19. Initiatiefnemer MPI Nederland had spannende eisen gesteld. Het moest anders, game changing. In een aantal grote designsessies (ca. 60 mensen) en veel kleinere keukentafelsessies werden stakeholders onderzocht en prototypes getest. Met al deze uitkomsten werd een aantal uitgangspunten (design principles) gedefinieerd. Regels die we ons zelf oplegden om zo dicht mogelijk bij wensen, eisen, verwachtingen en dromen te blijven van onze stakeholders. Die lijst met uitgangspunten werd ons kompas in het hele proces.

Natuurlijk hielp het dat we de branche goed kenden. Dat was dat tegelijk ook megaspannend want we organiseerden een event voor een doelgroep die alles al had gezien en meegemaakt. Ieder idee dat ontstond, werd aan de test onderworpen: voldeed dit idee aan een of meer van deze principes en gingen we zo doelen realiseren? Niet, dan ging het de prullenbak in. Bij een ja, werd goed gekeken hoe het in het programma zou passen zonder dat de flow van de ervaring aangetast zou worden.

180 graden rechtsomkeert
Zo ontwikkelden we een geweldig congres. Het was met recht 180 graden rechtsomkeert te noemen. Een congres dat anders was dan men gewend was. Iedere dag verrassingen die zorgden voor nieuwsgierigheid zodat mensen geprikkeld werden om te kunnen leren. Zelfs de laatste sessies - die normaal minder deelnemers trekken - zaten vol. Mensen hadden oprecht last van FOMO door die continue verrassingen, aandacht op creatieve details en afwisseling.

We deelden ervaringen van buiten onze branche om ervan te leren. Community building begon al voor het congres door Nederlandse deelnemers internationale collega's op te laten halen van Schiphol. Een warm welkom en waardevolle connecties waren het startpunt. Het hele congres was een platform waarin mensen leerden, ontmoetten en plezier hadden. Meermalen werd geevalueerd: direct na het event en na een half jaar nogmaals om inzicht te krijgen in retentie.

Was het uitdagend? JA! Was het soms tenenkrommend? JA. Schuurde het soms? Zeker, mede omdat je nooit helemaal kunt inschatten hoe sommige blunt sprekers vallen bij een internationaal publiek, of hoe mensen een feestje zullen ervaren in een zwembad of hoe mensen het vinden om tussen de apen te staan tijdens een congres. Allemaal beslissingen die goed overdacht waren genomen, die bijdroegen aan de ervaring en het leren.

Kleine stapjes richting je horizon
Ik zou niet iedereen aanraden om je volgende event zo rigoureus te veranderen. Waar ik wel voor wil pleiten, is om die spannende stap te zetten en te kijken wat er anders kan. Met kleine veranderingen kom je er ook. Als je in 2030 een ander soort event wilt, dan kun je deze verandering met je eerstvolgende editie starten. Stapje voor stapje, een event per keer. Zo werk je toe naar een event dat mensen iedere keer verrast en inspireert en zo een bijdrage levert aan ieders (strategische) doelstellingen.
 

Ingrid Rip is Certified Event Designer. Met haar passie voor menselijke ontwikkeling en de eventbranche inspireert en ondersteunt zij organisaties bij het (her)ontwerpen van impactvolle events. Zij helpt hen vanuit ander perspectief naar bijeenkomsten te kijken zodat die een grotere bijdrage leveren aan (strategische) doelen. Dennis en Ingrid zijn onderdeel van het Event Design Collective. Kijk voor meer informatie op edco.global/netherlands.

 

Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes uit de branche


Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes uit de branche

Meeting Magazine nr1 2021

» Winnaars Nationale Meeting Award 2020: Terugblik op een roerig jaar
» De nieuwe generatie hospitality managers: Het hospitality hart blijft kloppen
» Studenten organiseren e-sportevent: Met creativiteit en inspanning iets moois bereiken
» Event uitgelicht: Met UNMUTE terug naar echte verbindingen na 365 dagen lockdown
» Hoe protocol kan helpen bij online events
» De toekomst van meetings en events: Het nieuwe bijeenkomen
» Social media trends voor 2021
» Nieuwe kansen buiten de branche
» Column Wouter Olland: Gelukkig bestaat 'normaal' niet
» Column Marianne Kuiper: Poel van verderf
» Column Daniel Seesink: Handreiking
» MPI Nederland: Kennis delen en in verbinding blijven
» Sprekershuys: De visuele vormgeving van jouw online event
» Postillion Hotel WTC Rotterdam: Van Convention Centre naar compleet hotel
» Nieuwe coronaproof zalen en concepten voor ECC Leiden
» Venlo Convention Bureau gaat dit voorjaar van start
» YOIN excellent meeting places: Focus op kwaliteit, kennis en netwerken
» Mystery visit WestCord WTC Hotel Leeuwarden: Ruime zalen en uiterst vriendelijke medewerkers
» Zijn we klaar voor groen?
» Waardevolle kennis opdoen tijdens The Rotterdam Experiment
» Interview Pieter Schure, PINO: ''Online events hebben ons veel positieve dingen gebracht''
» TOBACCO Theater: Een authentieke studio is zoveel beter dan een groen scherm
» VGF versoepelt voorwaarden: Meer houvast voor congresorganisatoren
» Event insurance en testevenementen
» Event Canvas: Angst is een slechte raadgever
» The new generation of hospitality managers: The hospitaly heart keeps beating
Lees volledige uitgave online
Abonneren op Meeting Magazine
Meeting Magazine nr1 2024
 
Meeting Magazine nr6 2023
 
Meeting Magazine nr5 2023
 
Meeting Magazine nr4 2023
Meeting Magazine nr3 2023
 
Meeting Magazine nr2 2023
 
Meeting Magazine nr1 2023
 
Meeting Magazine nr6 2022
Meeting Magazine nr5 2022
 
Meeting Magazine nr4 2022
 
Meeting Magazine nr3 2022
 
Meeting Magazine nr2 2022
Meeting Magazine nr1 2022
 
Meeting Magazine nr4 2021
 
Meeting Magazine nr3 2021
 
Meeting Magazine nr2 2021
Meeting Magazine nr1 2021
 
Meeting Magazine nr4 2020
 
Meeting Magazine nr3 2020
 
Meeting Magazine nr2 2020
Meeting Magazine nr1 2020
 
Meeting Magazine nr6 2019
 
Meeting Magazine nr5 2019
 
Meeting Magazine nr4 2019
Meeting Magazine nr3 2019
 
MeetingReview Provincie Special
 
Meeting Magazine nr2 2019
 
Meeting Magazine nr1 2019
Meeting Magazine nr6 2018
 
Meeting Magazine nr5 2018
 
Meeting International nr2 2018
 
Meeting Magazine nr4 2018
Meeting Magazine nr3 2018
 
Meeting Magazine nr2 2018
 
Meeting Magazine nr1 2018
 
Meeting International nr1 2018
Meeting Magazine nr6 2017
 
Meeting International nr2 2017
 
Meeting Magazine nr5 2017
 
Meeting Magazine nr4 2017
Meeting Magazine nr3 2017
 
Meeting Magazine nr2 2017
 
Meeting International nr1 2017
 
Meeting Magazine nr1 2017
Meeting Magazine nr6 2016
 
Meeting Magazine nr5 2016
 
Meeting International nr2 2016
 
Meeting Magazine nr4 2016
Meeting Magazine nr3 2016
 
Meeting Magazine nr2 2016
 
Meeting Magazine nr1 2016
 
Meeting International nr1 2016
Meeting Magazine nr6 2015
 
Meeting Magazine nr5 2015
 
Meeting International nr2 2015
 
Meeting Magazine nr4 2015
Meeting Magazine nr3 2015
 
Meeting Magazine nr2 2015
 
Meeting International nr1 2015
 
Meeting Magazine nr1 2015
Meeting Magazine nr6 2014
 
Meeting Magazine nr5 2014
 
Meeting Magazine nr4 2014
 
Meeting Magazine nr3 2014
Meeting Magazine nr2 2014
 
Meeting Magazine nr1 2014
 
Meeting Magazine nr6 2013
 
Meeting Magazine nr5 2013
Meeting Magazine nr4 2013
 
Meeting Magazine nr3 2013
 
Meeting Magazine nr2 2013
 
Meeting Magazine nr1 2013
Algemene voorwaarden | privacy statement