Momice: Waarom bedrijven zonder events niet overleven



Een jaar geleden las ik met veel plezier het boek Digitaal Vermogen van Denis Doeland, de man die ID&T hielp uitgroeien tot een miljoenenbedrijf. Zijn boodschap: alleen de organisaties die investeren in relaties met hun klanten (fans), kunnen overleven. Doeland's kijk op klantrelaties sluit aan bij mijn visie op events. Ik besloot zijn aanpak toe te passen op mijn eigen events.


Events maken het verschil

De boodschap is helder: zonder klantrelaties red je het niet. Veel organisaties focussen voornamelijk op de digitale relatie met hun klant. Ik ben van mening dat juist offline events een cruciale rol spelen, doordat ze face-to-face contact mogelijk maken. Ze zijn belangrijk voor de start en het behoud van deze relaties en zullen daarom in de toekomst alleen maar belangrijker worden. Als eventprofessional zouden we ons daar meer bewust van mogen zijn.

In mijn vorige artikel heb ik stilgestaan bij hoe belangrijk eventmanagers zijn voor het onderhouden van relaties met het netwerk. Events en eventmanagers kunnen echt het verschil maken. Door als organisatie zelf het contact aan te gaan met de bezoekers en ze te helpen bij het ontmoeten van interessante mensen, zorg je voor meer toegevoegde waarde van jouw events. Dit draagt bij aan een sterkere band met de klant.

Events als bron voor content
Op events komen jouw relaties samen; om te leren of kennis te delen over onderwerpen die hen interesse-ren. Er staat een boeiende spreker op het podium, of er worden inhoudelijke sessies georganiseerd om met een thema aan de slag te gaan. Met andere woorden: events barsten van de content. Toch wordt deze content niet altijd optimaal benut. Doeland: "De content van een event kun je gebruiken op je online kanalen. Deel bijvoorbeeld snippets uit je event op social media of schrijf er een blog over. Op deze manier genereer je traffic naar je website en houd je je publiek betrokken."

Slim gebruik van eventdata
Tijdens een event kun je de bezoekers vragen stellen en met ze in gesprek gaan. Je leert de gezichten achter de digitale relatie kennen en je komt nieuwe dingen over ze te weten. Of in marketingtermen: je krijgt betere metadata en dus betere klantprofielen.

Ook Doeland gebruikt zijn events om de relatie met zijn doelgroep te versterken. Als businesshacker (iemand die door veelvuldig experimenteren tot de beste aanpak komt) heeft hij ontdekt hoe je events optimaal kunt inzetten, bijvoorbeeld door gebruik van eventdata. "Ik exporteer de bezoekers van het event naar de user base van mijn blog. Ze krijgen een bericht wanneer ik nieuwe content publiceer. Zo optimaliseer je het rendement van een event, want je onderhoudt langer contact met (potenti?le) fans en klanten."

Dankzij de data die je verzamelt op events, weet je of jouw aanbod nog aansluit bij de vraag. Zo kun je onderzoeken of je nieuwe producten moet ontwikkelen, of bijvoor-beeld je propositie moet aanpassen. Events bieden dus de kans om bestaande verdienmodellen te verbeteren en nieuwe te ontwikkelen.

Connecting the Dots
Een jaar geleden schreef ik ook een artikel voor Meeting Magazine, waarbij ik Connecting the Dots aankondigde een serie van vijf events, georganiseerd door Momice. Elk event vertegenwoordigt een andere fase in de groei naar een groter (digitaal) vermogen van een organisatie. Wijzelf hebben als bedrijf alle vijf de fases doorlopen. Zo hebben we onszelf gedwongen beter na te denken over eventdoelstellingen en hiervoor zelfs een speciale Event Blueprint ontwikkeld. Ook hebben we geleerd wat er komt kijken bij het ontwikkelen van een goede eventstrategie en het organiseren van een effectief netwerkevent.

We hebben veel van deze serie geleerd en we hebben er zelfs nieuwe klanten aan overgehouden. Maar belangrijker vind ik dat we de relatie met onze bestaande klanten hebben versterkt en geleerd hebben wat hen drijft. Ik gun het elke eventmanager om op deze manier meer impact te maken met hun events. Op onze website kun je daarom veel lezen over alle edities tot nu toe. Denis Doeland is de expert op de laatste editie van Connecting the Dots, die plaatsvindt in april.

Conclusie
In de huidige relatie-economie zijn events urgenter dan ooit. Om alles uit een fan- of klantrelatie kan halen, moet je op twee dingen focussen: goede relaties en waardevolle data. Events zijn hiervoor onmisbaar. Dus, event pro's, onthoud: events zijn geen kostenpost, maar een pure noodzaak voor het overleven van de organisatie.

 

Rutger Bremer is oprichter en managing director van Momice. Zijn bedrijf ontwikkelt registratie- en ticketsoftware voor eventprofessionals. Meer informatie over Momice en Connecting the Dots vind je op Momice.com.

 

Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes uit de branche


Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes uit de branche

Meeting Magazine nr1 2020

» Locatietour Utrecht Stad: Zeven unieke locaties in beeld
» Van design thinking naar event design
» De nieuwe generatie hospitalitymanagers: "Laat zien wat je waard bent"
» Inspiratiedag Leiden Convention Bureau: Wetenschap en cultuur als leidraad
» Duurzame evenementen: Ja, maar hoe?
» Mensen met een beperking willen ook welkom zijn
» Nieuwe koers voor MPI
» MECC Maastricht en HelmsBriscoe onthalen VIPS op Interclassics
» Column Marianne Kuiper: In de tussentijd
» Column Wouter Olland - Olland Marketing Solutions: Paniekvirus?
» Column Daniel Seesink - Bewust Zoo: Zwanen en paradijsvogels
» Momice: Waarom bedrijven zonder events niet overleven
» Sprekershuys: Make a statement!
» Avontuurlijk totaalconcept rondom koetshuis Kasteel Doorwerth
» Mauritskazerne in Ede: Creatieve agro-foodhup
» Drijvende kracht bij evenementen: ss Rotterdam
» Intermediair Onemeeting.com: een thuis voor iedere meeting
» Inntel Hotels Rotterdam Centre: Eerste hotel met volledig gerecyclede meubels
» Conferentiecentrum & Hotel Bovendonk: Rondleiding overtuigt en inspireert
» Evoluon: Let's be different!
» MPI NEXT GEN werkt aan de toekomst van de meeting- en eventindustrie
» Opvallende bedrijfsuitjes en teambuildingsactiviteiten
» Integrated Systems Europe 2020: Amsterdam in stijl uitgezwaaid
» In rep en roer
» Kasteel Groeneveld: Genieten in stijl
» Auberge de Smockelaer: Gouden Locatie
» Erfgoed Bossem: Puur eten en slapen op een echte boerderij
» A new generation of hospitality managers “Show them what you got!”
Lees volledige uitgave online
Abonneren op Meeting Magazine
Meeting Magazine nr2 2021
 
Meeting Magazine nr1 2021
 
Meeting Magazine nr4 2020
 
Meeting Magazine nr3 2020
Meeting Magazine nr2 2020
 
Meeting Magazine nr1 2020
 
Meeting Magazine nr6 2019
 
Meeting Magazine nr5 2019
Meeting Magazine nr4 2019
 
Meeting Magazine nr3 2019
 
MeetingReview Provincie Special
 
Meeting Magazine nr2 2019
Meeting Magazine nr1 2019
 
Meeting Magazine nr6 2018
 
Meeting Magazine nr5 2018
 
Meeting International nr2 2018
Meeting Magazine nr4 2018
 
Meeting Magazine nr3 2018
 
Meeting Magazine nr2 2018
 
Meeting Magazine nr1 2018
Meeting International nr1 2018
 
Meeting Magazine nr6 2017
 
Meeting International nr2 2017
 
Meeting Magazine nr5 2017
Meeting Magazine nr4 2017
 
Meeting Magazine nr3 2017
 
Meeting Magazine nr2 2017
 
Meeting International nr1 2017
Meeting Magazine nr1 2017
 
Meeting Magazine nr6 2016
 
Meeting Magazine nr5 2016
 
Meeting International nr2 2016
Meeting Magazine nr4 2016
 
Meeting Magazine nr3 2016
 
Meeting Magazine nr2 2016
 
Meeting Magazine nr1 2016
Meeting International nr1 2016
 
Meeting Magazine nr6 2015
 
Meeting Magazine nr5 2015
 
Meeting International nr2 2015
Meeting Magazine nr4 2015
 
Meeting Magazine nr3 2015
 
Meeting Magazine nr2 2015
 
Meeting International nr1 2015
Meeting Magazine nr1 2015
 
Meeting Magazine nr6 2014
 
Meeting Magazine nr5 2014
 
Meeting Magazine nr4 2014
Meeting Magazine nr3 2014
 
Meeting Magazine nr2 2014
 
Meeting Magazine nr1 2014
 
Meeting Magazine nr6 2013
Meeting Magazine nr5 2013
 
Meeting Magazine nr4 2013
 
Meeting Magazine nr3 2013
 
Meeting Magazine nr2 2013
Meeting Magazine nr1 2013
 
Algemene voorwaarden | privacy statement