De boodschap is helder: zonder klantrelaties red je het niet. Veel organisaties focussen voornamelijk op de digitale relatie met hun klant. Ik ben van mening dat juist offline events een cruciale rol spelen, doordat ze face-to-face contact mogelijk maken. Ze zijn belangrijk voor de start en het behoud van deze relaties en zullen daarom in de toekomst alleen maar belangrijker worden. Als eventprofessional zouden we ons daar meer bewust van mogen zijn. In mijn vorige artikel heb ik stilgestaan bij hoe belangrijk eventmanagers zijn voor het onderhouden van relaties met het netwerk. Events en eventmanagers kunnen echt het verschil maken. Door als organisatie zelf het contact aan te gaan met de bezoekers en ze te helpen bij het ontmoeten van interessante mensen, zorg je voor meer toegevoegde waarde van jouw events. Dit draagt bij aan een sterkere band met de klant. Events als bron voor content Slim gebruik van eventdata Ook Doeland gebruikt zijn events om de relatie met zijn doelgroep te versterken. Als businesshacker (iemand die door veelvuldig experimenteren tot de beste aanpak komt) heeft hij ontdekt hoe je events optimaal kunt inzetten, bijvoorbeeld door gebruik van eventdata. "Ik exporteer de bezoekers van het event naar de user base van mijn blog. Ze krijgen een bericht wanneer ik nieuwe content publiceer. Zo optimaliseer je het rendement van een event, want je onderhoudt langer contact met (potenti?le) fans en klanten." Dankzij de data die je verzamelt op events, weet je of jouw aanbod nog aansluit bij de vraag. Zo kun je onderzoeken of je nieuwe producten moet ontwikkelen, of bijvoor-beeld je propositie moet aanpassen. Events bieden dus de kans om bestaande verdienmodellen te verbeteren en nieuwe te ontwikkelen. Connecting the Dots We hebben veel van deze serie geleerd en we hebben er zelfs nieuwe klanten aan overgehouden. Maar belangrijker vind ik dat we de relatie met onze bestaande klanten hebben versterkt en geleerd hebben wat hen drijft. Ik gun het elke eventmanager om op deze manier meer impact te maken met hun events. Op onze website kun je daarom veel lezen over alle edities tot nu toe. Denis Doeland is de expert op de laatste editie van Connecting the Dots, die plaatsvindt in april. Conclusie
Rutger Bremer is oprichter en managing director van Momice. Zijn bedrijf ontwikkelt registratie- en ticketsoftware voor eventprofessionals. Meer informatie over Momice en Connecting the Dots vind je op Momice.com.
| Inschrijven nieuwsbriefBlijf op de hoogte van alle nieuwtjes uit de branche
|