Aandachtspunten voor je social media-campagne

Social mediakanalen worden steeds vaker ingezet bij de promotie van congressen en evenementen. Het plaatsen van posts voor, tijdens en na je bijeenkomst is immers gratis en kan bijzonder doeltreffend zijn. Let er dan wel op dat je de volgende aandachtspunten in je achterhoofd houdt.

Een goede social mediacampagne start idealiter zes weken voordat het evenement plaatsvindt. Dat betekent dat je voor die tijd al je doelgroep(en) en de doelstellingen hebt vastgesteld en de juiste juiste kanalen hebt geselecteerd. "Kijk goed op welke kanalen jouw doelgroep actief is", geeft social media-expert Marjolein Bongers van House of Social Media aan. "Als je dat niet goed in beeld kunt krijgen, overweeg dan om een adver-tentie op een aantal kanalen te plaatsen en te kijken wat de respons is. Doelgroepen zoals advocaten of cardiologen zijn goed te targeten." Volgens Bongers is LinkedIn bij uitstek een zeer geschikt social mediakanaal om za-kelijke bijeenkomsten te promoten. Maar ook Instagram groeit gestaag door. "Met Instagram Stories (reeksen ver-ticale afbeeldingen en video's die je achter elkaar bekijkt en waar je doorheen kunt swipen. Na 24 uur verdwijnen deze weer), kun je bijvoorbeeld heel goed inspelen op de fear of missing out. Door bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen te geven bij de opbouw of tijdens een evenement."

Ambassadeurs

Aandacht vragen voor je evenement werkt het beste met goede, inhoudelijke content die jouw doelgroep aan-spreekt. Vertel wie je sprekers zijn of laat ze zelf in een vlog aan het woord, geef aan wat de deelnemers kunnen verwachten en waarom het de moeite waard is om deel te nemen. Om te zorgen dat je posts goed onder de aandacht komen van je doelgroep, kun je overwegen om te adverteren. Zelf geeft Bongers de voorkeur aan ambassadeurs die je content kunnen delen binnen hun eigen netwerk. "Dit zijn je eigen medewerkers, maar ook je sprekers en de mensen die zich al hebben aangemeld. Post op de juiste tijden wanneer je doelgroep online is. Stel vragen en plaats een oproep om tips in te sturen, daarmee zorg je voor meer interactie en dat verhoogt je bereik. Plaats je veel content op LinkedIn, overweeg dan om af en toe een post met een mooie foto maar zonder links te plaatsen. LinkedIn wil namelijk zoveel mogelijk gebruikers op het platform zelf houden en linkjes verkleinen je bereik. En vergeet natuurlijk niet om een goede hashtag te communiceren. Dit kan bijvoorbeeld de naam van het evenement zijn. Controleer wel altijd van tevoren of en hoe vaak die hashtag wordt gebruikt door partijen die niet tot jouw doelgroep behoren. Hoe unieker je hashtag is, hoe beter. En blijf die hashtag ook tijdens en na je event gebruiken."

Horizontaal of verticaal

Naast inhoud is het ook verstandig om te kijken naar de vorm en de uitvoering van de content. Op social media wordt steeds vaker gebruik gemaakt van video's. Maar om die video's optimaal tot hun recht te laten komen, moet je rekening houden met het kanaal waarop je deze video gaat plaatsen. "Voor elk medium gelden opti-male afmetingen. Wanneer je bijvoorbeeld op LinkedIn een vierkante foto plaatst, komt deze 78% prominenter in beeld dan een diagonale video of foto. Bovendien is LinkedIn een stil medium, dus moet je altijd zorgen voor ondertiteling die ook op je smartphone goed te lezen is. Op Instragram komen schermvullende video's het beste over, maar dan moet je juist verticaal filmen. Voor YouTube werkt een horzontaal gefilmd item het beste."

Aftermovie

Wanneer je bijeenkomst is afgelopen, is het belang-rijk om de aandacht van je deelnemers en je potentiële deelnemers die er niet bij waren vast te blijven houden. Zorg dat je na het event actief blijft op social media. Post na je bijeenkomst video's, foto's, korte samenvattingen van sessies of lijstjes met tips op de kanalen die je hebt geselecteerd. Ook een sfeerimpressie op YouTube doet natuurlijk altijd goed. Bedank sprekers en anderen en vraag om feedback, maar houd vooral de community warm ter voorbereiding op je eerstvolgende event.

 

Meeting Magazine nr4 2019

» Coverstory ss Rotterdam: De rijke geschiedenis van La Grande Dame
» De locaties in Rotterdam die je moet kennen
» Mystery visit Louwman Museum: Imposant en professioneel
» Influencer Marketing: Aandacht voor de belevingswereld van de eventplanner
» De meest populaire Europese bestemmingen
» Werkkostenregeling wordt verruimd
» Momice: Zo wordt jouw eventstrategie een succes
» Ingrid interviewt: Hans Janssen, oprichter DenkProducties
» Ongewoon Goed Vergaderen: Meetings met impact
» Column Wouter Olland - Olland Marketing Solutions
» Column Marianne Kuiper - Efficient Hotel Partner
» Sprekershuys: Hoe zit een goed draaiboek in elkaar?
» CLC-VECTA start kwalitatief onderzoek
» Aftermoviepionier WE ARE THE NIGHT: “Met gerichte content je waarde vergroten”
» Inntel Hotels Rotterdam Centre: Waanzinnig panorama
» Savoy Hotel Rotterdam: Etalage van lokale historie
» Bibliotheek Rotterdam: Een inspirerende omgeving
» De Doelen: State-of-the art congresgebouw op A-locatie
» Stayokay Soest: Vergaderen midden in de natuur
» Voorfinancierings- en Garantiefonds: “Trigger om idee te realiseren”
» HUP in Mierlo: Business as unusual
» Bilderberg Kasteel Vaalsbroek: Andere wereld van 18 hectare
» Recensie ONE, Roermond: Puur genieten
» Aandachtspunten voor je social media-campagne
» Hoe is het met jouw eigen hospitalityniveau gesteld?
Lees volledige uitgave online
Meeting Magazine nr4 2019
 
Meeting Magazine nr3 2019
 
MeetingReview Provincie Special
 
Meeting Magazine nr2 2019
Meeting Magazine nr1 2019
 
Meeting Magazine nr6 2018
 
Meeting Magazine nr5 2018
 
Meeting International nr2 2018
Meeting Magazine nr4 2018
 
Meeting Magazine nr3 2018
 
Meeting Magazine nr2 2018
 
Meeting Magazine nr1 2018
Meeting International nr1 2018
 
Meeting Magazine nr6 2017
 
Meeting International nr2 2017
 
Meeting Magazine nr5 2017
Meeting Magazine nr4 2017
 
Meeting Magazine nr3 2017
 
Meeting Magazine nr2 2017
 
Meeting International nr1 2017
Meeting Magazine nr1 2017
 
Meeting Magazine nr6 2016
 
Meeting Magazine nr5 2016
 
Meeting International nr2 2016
Meeting Magazine nr4 2016
 
Meeting Magazine nr3 2016
 
Meeting Magazine nr2 2016
 
Meeting Magazine nr1 2016
Meeting International nr1 2016
 
Meeting Magazine nr6 2015
 
Meeting Magazine nr5 2015
 
Meeting International nr2 2015
Meeting Magazine nr4 2015
 
Meeting Magazine nr3 2015
 
Meeting Magazine nr2 2015
 
Meeting International nr1 2015
Meeting Magazine nr1 2015
 
Meeting Magazine nr6 2014
 
Meeting Magazine nr5 2014
 
Meeting Magazine nr4 2014
Meeting Magazine nr3 2014
 
Meeting Magazine nr2 2014
 
Meeting Magazine nr1 2014
 
Meeting Magazine nr6 2013
Meeting Magazine nr5 2013
 
Meeting Magazine nr4 2013
 
Meeting Magazine nr3 2013
 
Meeting Magazine nr2 2013
Meeting Magazine nr1 2013