MPI NL Academy: “Je leert ook van elkaars ervaringen”



Vanuit de MPI Academy van MPI Netherlands Chapter worden elk jaar diverse trainingen en masterclasses georganiseerd voor leden en niet-leden. Op donderdag 11 april stond de training bij Carlton President Hotel in het teken van strategische congresacquisitie.


Fotografie Ramon van Jaarsveld – Clickshots

De MPI NL Academy is in 2016 opgericht en heeft als doel om het vakgebied verder te professionaliseren. Meeting- en eventplanners en suppliers (zowel leden als niet-leden) kunnen via de MPI Academy elke maand een training of masterclass volgen om zo een verdiepingsslag te maken. De commissie achter de MPI Academy rouleert jaarlijks en bestaat onder andere uit een PCO, een destinatiebureau en een meetingplanner. Aan de bijeenkomsten nemen gemiddeld 8 tot 12 professionals deel. “Het mooie van de MPI Academy is dat we de branche met elkaar naar een hoger niveau kunnen tillen”, vertelt commissielid Ingrid Rip. “We letten erop dat de lesstof ook meteen toepasbaar is binnen de dagelijkse werkzaamheden van de deelnemers.” Bijzonder is dat naast het Amerikaanse chapter, Nederland vooralsnog het enige land is waar een MPI Academy actief is.

ERVARINGEN DELEN
Ingrid Rip heeft inmiddels 27 jaar ervaring binnen de branche opgedaan en honderden bids uitgebracht. Haar praktijkervaringen heeft ze omgezet in een vijfstappenplan. Aan de hand van dit plan krijgen de zes deelnemers vandaag alle ins en outs over de wereld van associatiecongressen mee. Allereerst mogen de deelnemers hun eigen specifieke leerdoelen noteren en op de muur plakken. Vervolgens worden de vijf stappen uitgebreid doorgelopen. De deelnemers wordt actief gevraagd naar hun kennis en ervaringen. Ook gaan ze regelmatig in kleine groepen uiteen om samen te brainstormen of opdrachten uit te voeren. Ingrid geeft de deelnemers zoveel mogelijk inzicht in de associatiemarkt en praktische tips die meteen kunnen worden toegepast. Enkele weken na de training kunnen de deelnemers met de trainer een online coachingsessie inplannen om het geleerde te vertalen naar de individuele situatie. “De meeste deelnemers hebben zelf al de nodige ervaring opgedaan, maar een training zet nog even de puntjes op de i. Daarnaast leer je van elkaars ervaringen.”

AANVULLING
Na afloop van de training borrelen de deelnemers samen met Ingrid nog even na in het restaurant van Carlton President Hotel. De deelnemers komen uit verschillende hoeken en hebben elk hun eigen reden om deel te nemen aan de training. Sabine Erkelens van The Hague Convention Bureau is bijvoorbeeld heel goed bekend met de ICCA-database en weet precies waar ze alle beschikbare informatie kan vinden, maar ze wil wel graag weten hoe ze vervolgens het beste het proces aan kan pakken. “De tips die ik heb meegekregen, ga ik meteen inzetten bij het opzetten van bidboeken. De online coachingsessie kan ik gebruiken om te klankborden. Ik vond het ook erg leuk om er samen met de andere kandidaten nader op in te gaan en ervaringen uit te wisselen. Een locatie heeft een hele andere insteek dan een convention bureau.”

Ook Kitty Onder de Linden van Congresregio Zwolle was op zoek naar theoretische en praktische kennis over de associatiemarkt. “Dankzij de training heb ik een nog betere focus hoe ik de regio het beste op de kaart kan zetten. De kennis en aandachtspunten zijn een hele waardevolle aanvulling op hetgeen ik al wist. Daarnaast zet de training je op scherp en ga je kritisch nadenken over hoe je deze processen zelf aanpakt en hoe dit beter kan. De training is erg dynamisch en actief. Het uiteengaan in kleinere groepjes vond ik een prettige werkwijze.”

Alfred Keizer, Senior Lecturer Conference & Event Management bij Hoge Hotelschool Leeuwarden vindt het vooral belangrijk om de contacten met de praktijkkant van het vak te houden. “Onderdeel van de opleiding is het maken van een bidboek en het verrichten van voorbereidend onderzoek. Specifieke kennis over de associatiemarkt komt daarbij zeker van pas. Deze training was de ideale gelegenheid om meer te leren over deze specifieke markt. Het mooie is dat je inzicht krijgt in het totale proces. Ook was de sfeer erg leuk.”

Benieuwd naar de overige trainingen en masterclasses van de MPI Academy? Dit jaar worden er onder andere nog bijeenkomsten over interaction design, presenteren en micro-expressie gegeven. Het complete overzicht is te vinden op www.mpiweb.nl.

Vijf tips voor het benaderen van de associatiemarkt
- Besteed tijd aan het doorgronden van de cultuur van een vereniging. Zorg dat je weet wat er binnen een bepaalde vereniging speelt zodat je geen belangrijke informatie mist.
- Veel organisaties gaan uit van vanzelfsprekendheden. Kijk eens met een andere blik naar het congres en betrek er eens andere mensen bij in plaats van enkel de gebruikelijke stakeholders.
- Hoe meer interactie je inzet tijdens het congres, des te meer er blijft hangen. Maak gebruik van actieve werkvormen zoals brainstorms, debatten of break-out sessies.
- Lobbyen is een heel belangrijk, maar ondergewaardeerd middel in de bidfase.
- Doe je werk met passie en plezier, dat straalt af op onder andere je (potentiële) opdrachtgever. Mooie bijkomstigheid: je output groeit en je creatieve vermogens ook.

Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes uit de branche


Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes uit de branche

Meeting Magazine nr2 2019

» Coverstory Heineken Experience: Vergaderen bij de beroemdste bierbrouwer van Nederland
» Oprechte aandacht voor gast bij nieuwe Leonardo Royal Hotel Amsterdam
» Vijftiende jaargang Meeting Magazine: Volop rubrieken
» Ingrid interviewt: Ruud Janssen en Roel Frissen, Event Design Canvas
» Locatietour Utrecht stad: Van overnachten in een hip designhotel tot brainstormen in een pakhuis
» Bilderberg-campagne #outofoffice: Frisse neus doet wonderen
» Goodiepagina - Samira Salman
» ss Rotterdam - By Westcord: ‘Cruisen’ in Katendrecht
» Nooit meer saaie vergaderingen
» Column Wouter Olland - OMS: Is duurzaam geld besparen mogelijk?
» Het Nederlands Openluchtmuseum als eventlocatie
» Ondernemer Gerard van den Tweel: “Een schouderklopje kost niets”
» Column Marianne Kuiper - Efficient Hotel Partner: Gifslang
» Congresregio Zwolle: De kracht van de Regio Zwolle
» Mystery visit citizenM Rotterdam: Goed verzorgde locatie voor kleine bijeenkomsten
» Kontakt der Kontinenten: Inspirerende en verbindende teamactiviteiten
» Rosarium Amstelpark: Groene wereld in bruisende metropool
» Voorfinancierings- & Garantiefonds VGF: “Vraag het tijdig aan”
» Inntel Hotels Amsterdam-Zaandam: Internationale allure in een Zaans jasje
» MPI NL Academy: “Je leert ook van elkaars ervaringen”
» Conferentiehotel Kapellerput: “Als mensen zich thuis voelen, komen ze tot de beste ideeën”
» Bovendonk: Authentieke parel van Cuypers
» Herinspectie keurmerk Vergaderhamers Van der Valk Veenendaal
» Elske Doets, Jan Doets America Tours: “Grijze muizen zijn er al genoeg”
» Interactie met het publiek: Hoe houd je de aandacht vast
» Event pro’s: bepaal koers en maak meer impact!
» Het ultieme programmaboekje voor jouw evenement
» CLC-VECTA partner STUDIO.WHY: Een Hackathon als brandstof voor innovatie
» ACS: Van interne dienst naar complete congressen op maat
» Food Concepts + Hospitality Management (FCHM): Thematisch denken
Lees volledige uitgave online
Abonneren op Meeting Magazine
Meeting Magazine nr1 2024
 
Meeting Magazine nr6 2023
 
Meeting Magazine nr5 2023
 
Meeting Magazine nr4 2023
Meeting Magazine nr3 2023
 
Meeting Magazine nr2 2023
 
Meeting Magazine nr1 2023
 
Meeting Magazine nr6 2022
Meeting Magazine nr5 2022
 
Meeting Magazine nr4 2022
 
Meeting Magazine nr3 2022
 
Meeting Magazine nr2 2022
Meeting Magazine nr1 2022
 
Meeting Magazine nr4 2021
 
Meeting Magazine nr3 2021
 
Meeting Magazine nr2 2021
Meeting Magazine nr1 2021
 
Meeting Magazine nr4 2020
 
Meeting Magazine nr3 2020
 
Meeting Magazine nr2 2020
Meeting Magazine nr1 2020
 
Meeting Magazine nr6 2019
 
Meeting Magazine nr5 2019
 
Meeting Magazine nr4 2019
Meeting Magazine nr3 2019
 
MeetingReview Provincie Special
 
Meeting Magazine nr2 2019
 
Meeting Magazine nr1 2019
Meeting Magazine nr6 2018
 
Meeting Magazine nr5 2018
 
Meeting International nr2 2018
 
Meeting Magazine nr4 2018
Meeting Magazine nr3 2018
 
Meeting Magazine nr2 2018
 
Meeting Magazine nr1 2018
 
Meeting International nr1 2018
Meeting Magazine nr6 2017
 
Meeting International nr2 2017
 
Meeting Magazine nr5 2017
 
Meeting Magazine nr4 2017
Meeting Magazine nr3 2017
 
Meeting Magazine nr2 2017
 
Meeting International nr1 2017
 
Meeting Magazine nr1 2017
Meeting Magazine nr6 2016
 
Meeting Magazine nr5 2016
 
Meeting International nr2 2016
 
Meeting Magazine nr4 2016
Meeting Magazine nr3 2016
 
Meeting Magazine nr2 2016
 
Meeting Magazine nr1 2016
 
Meeting International nr1 2016
Meeting Magazine nr6 2015
 
Meeting Magazine nr5 2015
 
Meeting International nr2 2015
 
Meeting Magazine nr4 2015
Meeting Magazine nr3 2015
 
Meeting Magazine nr2 2015
 
Meeting International nr1 2015
 
Meeting Magazine nr1 2015
Meeting Magazine nr6 2014
 
Meeting Magazine nr5 2014
 
Meeting Magazine nr4 2014
 
Meeting Magazine nr3 2014
Meeting Magazine nr2 2014
 
Meeting Magazine nr1 2014
 
Meeting Magazine nr6 2013
 
Meeting Magazine nr5 2013
Meeting Magazine nr4 2013
 
Meeting Magazine nr3 2013
 
Meeting Magazine nr2 2013
 
Meeting Magazine nr1 2013
Algemene voorwaarden | privacy statement