Column Marianne Kuiper - Efficient Hotel Partner: Gifslang



Zonder pardon verdween het bakje met vers gemaakte ansjovispasta in de prullenbak. Ik had het kunnen weten. Nadat ik eerst de opgesomde orders braaf had opgevolgd - schoenen uit, riem af, sjaal af, jas uit - zag ik al vanuit mijn ooghoek dat mijn trolley ruw van de band afgesmeten werd. Terwijl ik eerst intensief gefouilleerd werd door een vrouw met een provocerende blik, werd ik afgevoerd naar een andere gifslang die mij doordringend en intimiderend in de ogen keek.

Wat zou ze in hemelsnaam denken, vroeg ik mij af. Vrouw van middelbare leeftijd, alleenreizend, vertoont verdacht gedrag (even daarvoor scrolde ik jachtig in mijn telefoon omdat ik mijn boardingpas niet meer terug kon vinden), dus laten we haar eens even grondig doorlichten om een desastreuze misschien wel terroristische ramp te voorkomen? Mijn blauwe trolley werd opengevouwen en uit mijn toilettas viste ze het bakje gevuld met het sterk geurende vismengsel. ‘Quoi?’ Een preek in rap Frans volgde. Ja, het was weliswaar minder dan 100 gram maar géén etiket, géén merk, géén bewijs dat dit ansjovispasta was. Demonstratief hield ze het bakje als een trofee omhoog. Mijn opmerking ‘bon appetit’ kon ze niet waarderen. Haar ogen spuwden vuur. Wijselijk hield ik verder mijn mond. Wat mankeert deze mensen? Worden zij gescreend op een negatieve uitstraling en geselecteerd op extreem hoge mate van onvriendelijkheid? Hebben zij geen plezier in hun werk, is de spanning onderling misschien te snijden? Ik heb geen idee, maar dat Aeroport de Nice geen prijs zal winnen voor de meest reiziger vriendelijke luchthaven is zeker. Overigens al jaren, c’est triste.

Alle coaches in Frankrijk, verenigt u! Hier is werk aan de winkel. Te beginnen met een diepgaand gedragsonderzoek onder alle medewerkers op deze luchthaven, gevolgd door een stoomcursus ‘hoe doe ik normaal?’ en afsluitend met een stevige sessie teambuilding waarin de eerste beginselen van het glimlachen geoefend worden. Daarna kan er heel voorzichtig gestart worden met een training klantvriendelijkheid. Grote kans dat teambuilding het meeste effect heeft. Immers, als je het leuk met elkaar hebt dan heb je automatisch meer zin en plezier in je werk. Ik prijs mijzelf gelukkig dat ik eigenlijk altijd met ongelooflijk leuke en gezellige collega’s heb mogen werken. Dat er zelfs een tijd was (vaak) dat ik mijn vrije dagen aftelde om weer aan het werk te mogen. Niet voor niets bestaat het merendeel van mijn vriendenkring uit (oud)collega’s. 

Maar ook bevond ik mij ooit ongewild in een slangenkuil. Het gif spoot in het rond. Met als gevolg dat ik binnen de kortst mogelijke tijd - ter verdediging - ook tot een slang transformeerde. Eentje van ongekend formaat. Gelukkig was dit van korte duur, maar de impact was enorm. Ik heb het voorgoed uit mijn geheugen gewist maar soms, op zo’n moment in Nice, laait het weer eventjes op.

Zonder ansjovis weer terug op kantoor: een warm welkom (was drie dagen weg…), sfeer in optima forma, veelvuldige lachsalvo’s die door het kantoor schallen. Onze klanten genieten mee. Een paar weken geleden ging onze collega Jacco met vakantie. Op de eerste Jaccoloze dag ging ’s ochtend de bel en ontvingen wij een grote box met een grote ballon erin. De tekst: ‘Zoek je mij? Ik ben er binnenkort weer, veel liefs’. Het filmpje wat we spontaan op Linkedin plaatsten leverde binnen een mum van tijd > 10.000 views op. Maar ook één giftige reactie. Zou die persoon zich in een slangenkuil bevinden?

Marianne Kuiper
Eigenaar Efficient Hotel Partner & Music Meeting Lounge
Intermediair op het gebied van het zoeken en boeken van de perfecte locaties
Meer blogs lezen? www.efficienthotelpartner.nl 

Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes uit de branche


Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes uit de branche

Meeting Magazine nr2 2019

» Coverstory Heineken Experience: Vergaderen bij de beroemdste bierbrouwer van Nederland
» Oprechte aandacht voor gast bij nieuwe Leonardo Royal Hotel Amsterdam
» Vijftiende jaargang Meeting Magazine: Volop rubrieken
» Ingrid interviewt: Ruud Janssen en Roel Frissen, Event Design Canvas
» Locatietour Utrecht stad: Van overnachten in een hip designhotel tot brainstormen in een pakhuis
» Bilderberg-campagne #outofoffice: Frisse neus doet wonderen
» Goodiepagina - Samira Salman
» ss Rotterdam - By Westcord: ‘Cruisen’ in Katendrecht
» Nooit meer saaie vergaderingen
» Column Wouter Olland - OMS: Is duurzaam geld besparen mogelijk?
» Het Nederlands Openluchtmuseum als eventlocatie
» Ondernemer Gerard van den Tweel: “Een schouderklopje kost niets”
» Column Marianne Kuiper - Efficient Hotel Partner: Gifslang
» Congresregio Zwolle: De kracht van de Regio Zwolle
» Mystery visit citizenM Rotterdam: Goed verzorgde locatie voor kleine bijeenkomsten
» Kontakt der Kontinenten: Inspirerende en verbindende teamactiviteiten
» Rosarium Amstelpark: Groene wereld in bruisende metropool
» Voorfinancierings- & Garantiefonds VGF: “Vraag het tijdig aan”
» Inntel Hotels Amsterdam-Zaandam: Internationale allure in een Zaans jasje
» MPI NL Academy: “Je leert ook van elkaars ervaringen”
» Conferentiehotel Kapellerput: “Als mensen zich thuis voelen, komen ze tot de beste ideeën”
» Bovendonk: Authentieke parel van Cuypers
» Herinspectie keurmerk Vergaderhamers Van der Valk Veenendaal
» Elske Doets, Jan Doets America Tours: “Grijze muizen zijn er al genoeg”
» Interactie met het publiek: Hoe houd je de aandacht vast
» Event pro’s: bepaal koers en maak meer impact!
» Het ultieme programmaboekje voor jouw evenement
» CLC-VECTA partner STUDIO.WHY: Een Hackathon als brandstof voor innovatie
» ACS: Van interne dienst naar complete congressen op maat
» Food Concepts + Hospitality Management (FCHM): Thematisch denken
Lees volledige uitgave online
Abonneren op Meeting Magazine
Meeting Magazine nr1 2024
 
Meeting Magazine nr6 2023
 
Meeting Magazine nr5 2023
 
Meeting Magazine nr4 2023
Meeting Magazine nr3 2023
 
Meeting Magazine nr2 2023
 
Meeting Magazine nr1 2023
 
Meeting Magazine nr6 2022
Meeting Magazine nr5 2022
 
Meeting Magazine nr4 2022
 
Meeting Magazine nr3 2022
 
Meeting Magazine nr2 2022
Meeting Magazine nr1 2022
 
Meeting Magazine nr4 2021
 
Meeting Magazine nr3 2021
 
Meeting Magazine nr2 2021
Meeting Magazine nr1 2021
 
Meeting Magazine nr4 2020
 
Meeting Magazine nr3 2020
 
Meeting Magazine nr2 2020
Meeting Magazine nr1 2020
 
Meeting Magazine nr6 2019
 
Meeting Magazine nr5 2019
 
Meeting Magazine nr4 2019
Meeting Magazine nr3 2019
 
MeetingReview Provincie Special
 
Meeting Magazine nr2 2019
 
Meeting Magazine nr1 2019
Meeting Magazine nr6 2018
 
Meeting Magazine nr5 2018
 
Meeting International nr2 2018
 
Meeting Magazine nr4 2018
Meeting Magazine nr3 2018
 
Meeting Magazine nr2 2018
 
Meeting Magazine nr1 2018
 
Meeting International nr1 2018
Meeting Magazine nr6 2017
 
Meeting International nr2 2017
 
Meeting Magazine nr5 2017
 
Meeting Magazine nr4 2017
Meeting Magazine nr3 2017
 
Meeting Magazine nr2 2017
 
Meeting International nr1 2017
 
Meeting Magazine nr1 2017
Meeting Magazine nr6 2016
 
Meeting Magazine nr5 2016
 
Meeting International nr2 2016
 
Meeting Magazine nr4 2016
Meeting Magazine nr3 2016
 
Meeting Magazine nr2 2016
 
Meeting Magazine nr1 2016
 
Meeting International nr1 2016
Meeting Magazine nr6 2015
 
Meeting Magazine nr5 2015
 
Meeting International nr2 2015
 
Meeting Magazine nr4 2015
Meeting Magazine nr3 2015
 
Meeting Magazine nr2 2015
 
Meeting International nr1 2015
 
Meeting Magazine nr1 2015
Meeting Magazine nr6 2014
 
Meeting Magazine nr5 2014
 
Meeting Magazine nr4 2014
 
Meeting Magazine nr3 2014
Meeting Magazine nr2 2014
 
Meeting Magazine nr1 2014
 
Meeting Magazine nr6 2013
 
Meeting Magazine nr5 2013
Meeting Magazine nr4 2013
 
Meeting Magazine nr3 2013
 
Meeting Magazine nr2 2013
 
Meeting Magazine nr1 2013
Algemene voorwaarden | privacy statement