Column Marianne Kuiper - Efficient Hotel Partner: Eilandhoppen?



Er zijn verkopers.
Er zijn inkopers.

Aan de ene kant van het bedrijf bevindt zich de verkoopafdeling. Hier worden de salestijgers gekweekt, de motivatie hoog opgezweept, scherpe targets gesteld ‘gij zult verkopen’ en uitdagende commerciële plannen gesmeed. Het doel is helder en de jacht geopend. Geleerd is om vertrouwen te winnen, weerstand te overwinnen, gate-keepers uit te schakelen en uitstelgedrag van de (potentiële) klant te pareren.

Aan de andere kant bevindt zich de inkoopafdeling, in veel gevallen chic omgedoopt tot procurement. Hier is het doel om goederen en diensten zo scherp en duurzaam (no more waste) mogelijk in te kopen, besparingen te realiseren en helaas, bij sommige bedrijven, de leveranciers genadeloos uit te kleden. Geleerd is om weerstand te bieden, gate-keepers in te schakelen en uitstelgedrag te vertonen. Binnen de meeste grote bedrijven kennen deze afdelingen elkaar NIET. Het zijn twee eilanden en een bootverbinding is nooit tot stand gekomen.

Verkopen.
Is er interesse in onze dienstverlening of onze eigen vergaderlocatie? Ja, dan graag en vol enthousiasme. Zet mij gerust op mijn praatstoel. Maar koude sales? Nee, brrr…, onderdanig hoopvol vragen stellen met continu het risico op de loer om de deur gewezen te worden - als je überhaupt al binnen gelaten wordt - aan het begin van je verhaal ruw afgekapt te worden of te horen krijgen: ‘zet maar wat op de mail en dan kijken we ernaar’. Belt u niet, wij bellen u. Je weet: einde oefening. Je kunt jezelf trainen, jazeker, maar feit blijft dat je te allen tijde te maken krijgt met het andere eiland. Niet onbewoond, wel onbekend. Mag je aan wal gaan? Hoe hoog is de vesting? Hangt er schrik- of prikkeldraad?

Inkopen.
Ik probeer mij ook in deze positie te verplaatsen. Natuurlijk wil je niet lastiggevallen worden door iemand die zich opdringt, niet voorbereid is, lukraak belt en ook nog eens een onsamenhangend verhaal ophangt. Dat soort verkopers wimpel ik ook af. Maar lieve inkopers: mag het alstublieft wat vriendelijker? Mag ik uitpraten? Meerdere terugbelverzoeken compleet negeren, mails niet beantwoorden, moet dat nou? Ik wil liever niet generaliseren maar dit is toch echt wat er vaak gebeurt.

Hoe interessant zou het daarom zijn als die bootverbinding tot stand wordt gebracht en beide afdelingen elkaars eiland grondig mogen, nee, moeten verkennen. Op expeditie Robinson maar dan anders. Eilandhoppen en overleven in de rol van de ander. Inkopers zullen dan zelf ervaren hoe moeilijk het is om barrières te slechten, prikkeldraad te verwijderen (dit kan heel pijnlijk zijn) om vaste voet aan wal te zetten. Turen door een verrekijker en bomen vol laaghangend sappig fruit zien staan maar er niet bij kunnen komen. En verkopers die op hun beurt in de rol van inkoper zullen ervaren dat het geen zin heeft om met bakken vol vers geplukt fruit aan te komen zonder goed te kunnen vertellen om welk fruit het gaat en welke voordelen het biedt om het te eten. De beste trainers bevinden zich feitelijk in eigen huis, zitten al aan boord. Nu alleen de boot nog even in beweging zetten. Ik schil vast wat vers fruit.

Marianne Kuiper
Eigenaar Efficient Hotel Partner & Music Meeting Lounge
Intermediair op het gebied van het zoeken en boeken van de perfecte locaties Meer blogs lezen? www.efficienthotelpartner.nl

Meeting Magazine nr1 2019

» Coverstory Inntel Hotel Utrecht Centre: "Je maakt hier echt onderdeel uit van de stad"
» Nationale Meeting Award: De beste meeting- en eventlocaties van Nederland
» Nieuwe rubriek Ingrid interviewt: Nico Meyer, Meeting Monitor en Qmatters
» Maatregelen voor een kleinere afvalberg
» MeetingReview: Online platform groeit door naar 6.000 locaties
» WestCord WTC Hotel Leeuwarden: Ultiem visitekaartje
» Doet u mij maar een vergaderdieet!
» Column Wouter Olland - OMS: De ‘quick fix’ van stress naar geluk
» Beurs: ISE verbindt
» Goodiepagina - Samira Salman
» The Mayer Manor: Verbluffende tijdreis
» U Parkhotel Enschede: Duurzaam vergaderen op de universiteitscampus
» Column Marianne Kuiper - Efficient Hotel Partner: Eilandhoppen?
» Themajaar Rembrandt en de Gouden Eeuw: Nederland op de culturele kaart
» Grenzen verleggen
» VisitBrabant Convention Bureau: “Samenwerken zit in onze genen”
» GuestHouse Hotel Kaatsheuvel: Om de hoek van de Efteling en Loonse & Drunense Duinen
» Herinspectie Vergaderhamerkeurmerk bij Oudlaen: “De branche wordt er beter van”
» Hotelrecensie Carlton Ambassador Hotel: Overnachten als een diplomaat in de hofstad
» Volop kennis en inspiratie tijdens IMEX 2019
» Het ongrijpbare succes van EMEC19
» EMEC19: Festivalisering van events
» EMEC19: Aandacht voor introverte gasten
» Kenniscongres Creating Legacy: Het event als beleidsinstrument
» EventSummit 2019: Goede start van het eventjaar
» “Events zijn de toekomst”
» Een goed opgebouwde presentatie, waar bestaat deze uit?
Lees volledige uitgave online
Meeting Magazine nr5 2019
 
Meeting Magazine nr4 2019
 
Meeting Magazine nr3 2019
 
MeetingReview Provincie Special
Meeting Magazine nr2 2019
 
Meeting Magazine nr1 2019
 
Meeting Magazine nr6 2018
 
Meeting Magazine nr5 2018
Meeting International nr2 2018
 
Meeting Magazine nr4 2018
 
Meeting Magazine nr3 2018
 
Meeting Magazine nr2 2018
Meeting Magazine nr1 2018
 
Meeting International nr1 2018
 
Meeting Magazine nr6 2017
 
Meeting International nr2 2017
Meeting Magazine nr5 2017
 
Meeting Magazine nr4 2017
 
Meeting Magazine nr3 2017
 
Meeting Magazine nr2 2017
Meeting International nr1 2017
 
Meeting Magazine nr1 2017
 
Meeting Magazine nr6 2016
 
Meeting Magazine nr5 2016
Meeting International nr2 2016
 
Meeting Magazine nr4 2016
 
Meeting Magazine nr3 2016
 
Meeting Magazine nr2 2016
Meeting Magazine nr1 2016
 
Meeting International nr1 2016
 
Meeting Magazine nr6 2015
 
Meeting Magazine nr5 2015
Meeting International nr2 2015
 
Meeting Magazine nr4 2015
 
Meeting Magazine nr3 2015
 
Meeting Magazine nr2 2015
Meeting International nr1 2015
 
Meeting Magazine nr1 2015
 
Meeting Magazine nr6 2014
 
Meeting Magazine nr5 2014
Meeting Magazine nr4 2014
 
Meeting Magazine nr3 2014
 
Meeting Magazine nr2 2014
 
Meeting Magazine nr1 2014
Meeting Magazine nr6 2013
 
Meeting Magazine nr5 2013
 
Meeting Magazine nr4 2013
 
Meeting Magazine nr3 2013
Meeting Magazine nr2 2013
 
Meeting Magazine nr1 2013
 
Algemene voorwaarden | privacy statement