Op naar de kust



Nederland heeft een kustlijn van maar liefst 250 kilometer lang met prachtige stranden en het water van de Noordzee binnen handbereik. De locaties die op en aan deze stranden liggen, zetten dit uiteraard als usp in bij het organiseren van zakelijke bijeenkomsten. Meeting Magazine vroeg de marketing- en convention bureaus van Den Haag, Noordwijk en de Friese Waddeneilanden naar de voordelen van vergaderen aan de kust.

DE KUST VAN DEN HAAG
De titel ‘bekendste strand van Nederland’ behoort Scheveningen in Den Haag toe, dat dit jaar zelfs haar 200-jarig jubileum als badplaats viert met het themajaar Feest aan Zee. Gedurende het jaar staan er diverse bijzondere evenementen op het programma, waarbij de finish van de Volvo Ocean Race als hoogtepunt mag worden beschouwd. The Hague Convention Bureau maakt dankbaar gebruik van de mogelijkheden die het strand biedt bij de kernpositionering van de stad en het bieden van gevarieerde opties voor zakelijke bijeenkomsten. “Den Haag profileert zich als Stad van Vrede & Recht en als stad aan zee”, vertelt directeur Nienke van der Malen. “De zakelijke bijeenkomsten die in Den Haag en Scheveningen worden georganiseerd, verbinden we zoveel mogelijk aan een van deze profileringen. Het grote voordeel van een ligging aan zee is dat je het serieuze gedeelte van een vergadering of congres kunt combineren met een informele, ontspannende activiteit aan het strand. Veel van onze partners, variërend van Grand Hotel Amrâth Kurhaus en Paviljoen De Witte tot het Beach Stadium en het Zuiderstrandtheater, maken dankbaar gebruik van hun ligging. Tijdens zakelijke evenementen worden er vaak strandactiviteiten zoals kitesurfen, suppen of varen op een RIB-boot aangeboden. In combinatie met de locaties en bedrijvigheid in de binnenstad, op het herontwikkelde Binckhorstterrein, bij de vele voormalige industriegebieden en in de internationale zone kun je een heel afwisselend en divers programma samenstellen. Daarnaast hebben we met de compleet vernieuwde Pier een uniek podium voor evenementen. Zo zal een deel van het programma van de One Young World Summit in Scheveningen plaatsvinden.” “Bovendien biedt de zee ook de nodige inspiratie en thema’s om op aan te haken”, vult marketingmanager Mandy Groenewegen aan. “In, op en rondom de Noordzee vindt veel innovatie plaats. Mooie voorbeelden hiervan zijn de teelt van zeewier op de Noordzeeboerderij, de ontwikkelingen op het gebied van sonarvisserij, onderwaterwifi en vele maritieme innovaties. De aanwezigheid van onder andere dit soort initiatieven, kennisinstellingen en het grootste cybersecurity cluster in Europa, biedt Den Haag ontzettend veel content en mogelijkheden om van ieder evenement een groot succes te maken.”


Fotografie Mark Wagtendonk

RUIMTEVAART
Noordwijk zet samen met Noordwijkerhout, Hillegom, Lisse en Teylingen in op een duidelijke profilering van de Duin- en Bollenstreek. De recent opgerichte Stichting Economic Board Duin en Bollenstreek zal de komende jaren diverse projecten gaan uitrollen die betrekking hebben op de thema’s greenport, space, toerisme en zorg. Noordwijk Marketing maakt dankbaar gebruik van de thema’s space en wellness & gezondheid voor het promoten van de (congres)-badplaats bij de zakelijke markt. “Hier in Noordwijk ligt het European Space Research and Technology Centre (ESTEC), dat bekend staat als het technische en administratieve hart van de Europese Ruimtevaartorganisatie ESA”, vertelt Sandra Nonhebel, productmanager zakelijke markt/MICE. “Dankzij de samenwerking met Leiden, Den Haag en Delft vindt aankomende zomer het Space Studies Program van het International Space University in Noordwijk plaats. Mede daarom heeft Noordwijk 2018 uitgeroepen tot het themajaar City of Space.”

WELLNESS & GEZONDHEID
Het thema wellness & gezondheid haakt onder andere in op het sportieve karakter van de inwoners en de mooie natuur. Zo staat het strand van Noordwijk op de dertiende plek in de Top 21 van mooiste stranden wereldwijd die vorig jaar door National Geographic werd samengesteld. Nonhebel: “Natuurpark de Hollandse Duinen is onlangs uitgeroepen tot Nationaal Park. In combinatie met de duinen en het strand was Noordwijk vroeger al geliefd als bedevaartsoord. Een aantal hotels speelt hierop in en heeft uitgebreide wellnessfaciliteiten. Om dit aspect van Noordwijk nog beter te kunnen promoten, heeft de Noordwijkse Ondernemers Vereniging in mei van dit jaar een stichting opgericht met als doel om de ‘Bad-status: heilzame zeebadplaats’ te verkrijgen. Als dat lukt, wordt de stad een ‘European Health Destination’. Bovendien hebben we sinds 2015 een vaste notering in de Sustainable Destinations Global Top 100 van groene toeristische bestemmingen wereldwijd.” Volgens Nonhebel is Noordwijk dankzij de combinatie van interessante thema’s en uitstekende faciliteiten een zeer geliefde bestemming. “Het grote voordeel van Noordwijk is dat alle faciliteiten op loopafstand van elkaar liggen en dat het strand altijd in de buurt is. Je vindt hier vier grote congreshotels, diverse kleinere locaties, een michelinster restaurant en meer dan honderd restaurants, bars en beachclubs. Niet voor niets mogen onze locaties elk jaar samen meer dan 2.000 zakelijke bijeenkomsten hosten.”



BEDRIJFSFESTIVAL OP HET STRAND
Naast het vasteland doen ook de Waddeneilanden het erg goed als zakelijke bestemming. Deze eilanden hebben de gezamenlijke ambitie gesteld om in 2020 energieneutraal te zijn. Er vinden diverse duurzaamheidsprojecten plaats om dit te realiseren. Zo werken proeftuin Lab Vlieland en Innofest samen om op acht vooraanstaande Nederlandse festivals innovatieve prototypes te testen. Daarnaast stimuleert Urgenda diverse projecten op het gebied van duurzame energie op de eilanden, waaronder het gasloos en energieneutraal maken van woningen. “De natuur speelt een belangrijke rol op de eilanden”, vertelt Yvonne Hulleman, Marketeer Meetcentives bij Merk Fryslân. “Veel locaties en organisatiebureaus maken gebruik van de natuur om inspirerende bijeenkomsten te organiseren waarbij vergaderingen of teambuildingsessies in een bijzonder jasje worden gestoken of worden gecombineerd met bijzondere activiteiten. Je kunt een bedrijfsfestival op het strand organiseren, of in Jeeps naar het einde van natuurreservaat De Boschplaat op Terschelling rijden om daar met de boswachter op pad te gaan en te genieten van de sterrenhemel. Op Ameland kun je de vuurtoren beklimmen en krijg je van oude vuurtorenwachters te horen hoe hun leven eruit zag. Met de Vlielandexpress reis je naar de Sahara van het Noorden, een onmeetelijke zandvlakte met adembenemende uitzichten. Bij al deze activiteiten wordt veel aandacht besteed aan duurzaamheid en de rol van de mens daarin. Ook sportieve activiteiten zijn erg populair, zoals brandingkayakken, blokarten en powerkiten.” Zakelijke groepen kiezen met name voor meerdaagse bijeenkomsten. Hulleman: “De keuze valt bijna altijd op een vergadering, seminar of congres in combinatie met een incentive of teambuildingsactiviteit. Je bent weg van kantoor en komt in een hele andere omgeving terecht met veel natuur en rust. Dat gevoel begint al zodra je de veerboot opstapt. Je kunt de overtocht overigens ook maken in een authentiek zeilschip met vergader- en overnachtingsfaciliteiten of met een RIBboot. Er is hier heel veel mogelijk.”


Fotografie Hans Jellema

AFGEZONDERDE OMGEVING
Een van de organiserende partijen op de Friese Waddeneilanden Vlieland, Terschelling en Ameland is Island Events, onderdeel van WestCord Hotels. “Zo lang onze hotels bestaan organiseren wij er al alles omheen. De vraag naar op maat gemaakte programma’s was er toen al”, aldus Karen van der Leest, salesmanager van Island Events. De voornaamste reden dat men de Wadden kiest voor een meerdaags evenement is volgens Van der Leest omdat je letterlijk los bent van de vaste wal. “Je zit midden in een uniek stukje Nederland, de Wadden zijn tenslotte UNESCO Werelderfgoed. De wind waait door je haren en je hebt de voeten in het zand. Het is een afgezonderde omgeving, de deelnemers kunnen ‘s avonds niet meer met de boot naar huis. Dat versterkt het teamgevoel. Het vooroordeel dat de Wadden te ver weg liggen van de Randstad moet Van der Leest regelmatig ontkrachten. “Harlingen is vanaf Amsterdam binnen een uur te bereiken én je hebt geen files richting het Noorden. Daarnaast begint het evenement al op het moment dat je aan boord stapt, dat spreekt opdrachtgevers vaak aan. Het populairste onderdeel van een programma is, hoe kan het ook anders, de strandactiviteit.” 



UIT JE COMFORTZONE
Ook Karin Lodder, eigenaar van Bureau Basalt, maakt dankbaar gebruik van de voordelen die de Waddeneilanden bieden. “Ik organiseer trainingen op het gebied van leiderschap en organisatie-ontwikkeling. Een deel van de sessies vindt plaats op Terschelling. Bijna elk element van het eiland is in te zetten als onderdeel van de trainingen. De sessie begint al op de boot. Je reist met elkaar, je kunt niet te laat komen en je bent uit je comfortzone. Tegelijkertijd werkt de overtocht ontspannend, je bent weg van de hectiek en dichtbij de natuur.” Voor het samenstellen van een passend programma met geschikte locaties en activiteiten werkt odder samen met de bedrijven op het eiland. “Het hele eiland vormt één grote locatie, maar het is wel raadzaam om samen te werken met de eilanders zelf. Zij kennen Terschelling als geen ander en weten precies wat er allemaal mogelijk is. Denk aan een camping op maat op een unieke locatie waar je slaapt in slaapzakken bedrukt met het bedrijfslogo. Of je kunt onder leiding van een expert oesters rapen en deze samen bereiden, terwijl je meer leert over het UNESCO Werelderfgoed. Bij de Hogere Zeevaartschool kun je zelfs in een simulator plaatsnemen en ervaren hoe het is om een groot schip te besturen. Bij alle deelnemers beklijft het eiland, het doet wat met ze en met elkaar. Iedereen neemt ook altijd een souvenir mee. Het is ook niet voor niets dat hier elk jaar in september het driedaagse Springtij Forum wordt georganiseerd. Zo’n 500 beslissers uit het bedrijfsleven, wetenschappers, ngo’s en overheidsinstellingen komen dan samen om kennis en initiatieven op het gebied van klimaat, grondstoffen, landbouw, natuur en economie te delen. Daarvoor gebruiken ze hele bijzondere locaties zoals een historische loods, een duinpan, een kerkje of het strand.” 

Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes uit de branche


Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes uit de branche

Meeting Magazine nr3 2018

» Vijftig jaar WestCord Hotels
» Op naar de kust
» Holland Casino Scheveningen: Een onvergetelijke ervaring
» Bilderberg Europa Hotel Scheveningen: Wow-effect creëren op slechts 198 stappen van het strand
» Column Ingrid Rip - RREM: Ervaring met een hoofdletter E
» TO DO voor je vakantie: inschrijven voor het Locatiecongres
» Goodiepagina - Samira Salman
» Column Marianne Kuiper - Efficient Hotel Partner: Op missie voor commissie
» De vergaderzaal van de toekomst
» Radisson Hotel Group: Vergaderingen en evenementen om niet snel te vergeten
» Column Pieter Aalbers: Open deur?
» Special Olympics: Topevent met nationale allure én Achterhoekse accenten
» Hermonde: Voor bijeenkomsten met een glimlach
» Positioneert hoofdstad zichzelf uit de markt?
» Column Ingrid Rip - MPI: Altijd blijven leren
» Music Meeting Lounge: Zo leuk, je zou er bijna een vergadering voor verzinnen!
» Column Ton Soons - Vergaderhamers: Vertrouwen
» Maak van je vergadering een sportieve activiteit
» Yogaweekend Hilton Royal Parc Soestduinen: Helemaal Zen
» IDEA: Succesvol debuut Nederlandse editie EventStreet
» Column Wouter Olland - OMS: Tijd voor een Meeting & Event Professional of the Year Award
» IDEA case: Gynaecologen in het theater
» Sprekershuys: Het belang van content
» CLC-VECTA: Nieuwe Richtlijn Pakketreizen; het raakt je sneller dan je denkt
» Villa Joep wil kans op genezing neuroblastoom vergroten
Lees volledige uitgave online
Abonneren op Meeting Magazine
Meeting Magazine nr1 2024
 
Meeting Magazine nr6 2023
 
Meeting Magazine nr5 2023
 
Meeting Magazine nr4 2023
Meeting Magazine nr3 2023
 
Meeting Magazine nr2 2023
 
Meeting Magazine nr1 2023
 
Meeting Magazine nr6 2022
Meeting Magazine nr5 2022
 
Meeting Magazine nr4 2022
 
Meeting Magazine nr3 2022
 
Meeting Magazine nr2 2022
Meeting Magazine nr1 2022
 
Meeting Magazine nr4 2021
 
Meeting Magazine nr3 2021
 
Meeting Magazine nr2 2021
Meeting Magazine nr1 2021
 
Meeting Magazine nr4 2020
 
Meeting Magazine nr3 2020
 
Meeting Magazine nr2 2020
Meeting Magazine nr1 2020
 
Meeting Magazine nr6 2019
 
Meeting Magazine nr5 2019
 
Meeting Magazine nr4 2019
Meeting Magazine nr3 2019
 
MeetingReview Provincie Special
 
Meeting Magazine nr2 2019
 
Meeting Magazine nr1 2019
Meeting Magazine nr6 2018
 
Meeting Magazine nr5 2018
 
Meeting International nr2 2018
 
Meeting Magazine nr4 2018
Meeting Magazine nr3 2018
 
Meeting Magazine nr2 2018
 
Meeting Magazine nr1 2018
 
Meeting International nr1 2018
Meeting Magazine nr6 2017
 
Meeting International nr2 2017
 
Meeting Magazine nr5 2017
 
Meeting Magazine nr4 2017
Meeting Magazine nr3 2017
 
Meeting Magazine nr2 2017
 
Meeting International nr1 2017
 
Meeting Magazine nr1 2017
Meeting Magazine nr6 2016
 
Meeting Magazine nr5 2016
 
Meeting International nr2 2016
 
Meeting Magazine nr4 2016
Meeting Magazine nr3 2016
 
Meeting Magazine nr2 2016
 
Meeting Magazine nr1 2016
 
Meeting International nr1 2016
Meeting Magazine nr6 2015
 
Meeting Magazine nr5 2015
 
Meeting International nr2 2015
 
Meeting Magazine nr4 2015
Meeting Magazine nr3 2015
 
Meeting Magazine nr2 2015
 
Meeting International nr1 2015
 
Meeting Magazine nr1 2015
Meeting Magazine nr6 2014
 
Meeting Magazine nr5 2014
 
Meeting Magazine nr4 2014
 
Meeting Magazine nr3 2014
Meeting Magazine nr2 2014
 
Meeting Magazine nr1 2014
 
Meeting Magazine nr6 2013
 
Meeting Magazine nr5 2013
Meeting Magazine nr4 2013
 
Meeting Magazine nr3 2013
 
Meeting Magazine nr2 2013
 
Meeting Magazine nr1 2013
Algemene voorwaarden | privacy statement