Hoe begin ik aan een social media plan



Een bedrijf zonder social media pagina? Het is vrijwel ondenkbaar. Van de kapper om je hoek tot de aluminiumproducent en je favoriete restaurant, ze hebben allemaal wel iets te vertellen en hoe doe je dat beter dan, inderdaad, op de sociale media. Met een bereik van samen meer dan 5 miljard mensen zijn Facebook en Instagram de populairste kanalen. Start jij nog maar net aan je online verhaal? Lees dan gauw verder!

Wat is een socialmedia plan? 
In een social media plan ga je aan de slag met je doelgroep, doelen en de verschillende kanalen. Hoe wil je ze bereiken en met welke boodschap? Als je weet naar wie je je boodschappen wil richten, ga je nadenken over de kanalen. In de eerste plaats ga je je doelen bepalen. Op basis daarvan bepaal je je content. Wil je meer merkbekendheid, meer interactie, focussen op meer online betalingen - en misschien wel meer online betaalmethoden - of meer volgers? Het bepaalt allemaal mee de inhoudelijke richting van boodschap. 

Doelgroep
Er zijn verschillende kanalen. TikTok, Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter en YouTube zijn zowat de meest gebruikte. Ze hebben allemaal ‘hun publiek’ en hun manier van communiceren, hoewel er heel wat overlappingen zijn. Op LinkedIn gebruik je vanzelfsprekend een ietwat zakelijkere toon en content en op Instagram en Facebook kan het wat informeler, terwijl je op TikTok met korte video’s de trends volgt. 

Content is king en strategie is key
Hoe bedenk je nu content die aanslaat? Killer content zoals ze dat noemen, gaat niet over één nacht ijs. Het vergt planning, inzicht en creativiteit en dat vraagt tijd. Hoe maak je nu die content die je Payment Service Provider ladingen transacties laat binnenslepen? Simpel! Al eens gehoord van het HHH-model? Het helpt je bij het opzetten van een succesvolle sociale media strategie. Het Hero Hub Hygiene model dus, wat is dat? Het is een manier van content zo te plannen dat je de ideale stroom van informatie creëert en dat doe je door ze goed in te plannen. Hygiene-content of helpcontent die antwoord geeft op vragen van je doelgroep. Hub content is dan weer content die inspireert en informeert hier zorg je voor engagement. Als laatste de Hero content: Hier komt storytelling kijken. Hier speel je in op de emotie en dient om camapgnes, evenementen en meer in het licht te zetten. Probeer origineel uit de hoek te komen. En daarvoor mag je heus wel wat inspiratie opdoen bij de concurrenten. Het kan een zetje zijn naar leuke en originele ideeën die je doelgroep op de juiste manier weten te prikkelen. Succes! 

 
NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.


Tags:
Algemene voorwaarden | privacy statement