MeetingReview zet volgende stap in betrouwbaarheid van reviews
MeetingReview is nu ruim 3 jaar actief in de meeting- en eventbranche. Er is gesproken met en geluisterd naar de deelnemers. Bezwaren die vanuit de branche worden aangehaald, zijn door MeetingReview opgepakt en oplossingen zijn geïmplementeerd in het model. Ook Koninklijke Horeca Nederland benadrukt het belang maar onderkent ook de gevaren van reviews. Uit buitenlandse jurisprudentie blijkt dat rechters van mening zijn dat je mag aannemen dat reviews betrouwbaar zijn. Bedrijven en privépersonen hebben zo al forse boetes gekregen voor fraude met reviews.
Reviews dienen betrouwbaar te zijn, deze volgende ontwikkeling draagt daar aan bij
Voor betrouwbare reviews zijn een aantal zaken van belang:
- Weet wie de reviewer is, anonieme reviews niet toestaan
- Bericht de ondernemer direct bij publicatie van de review
- Geef de ondernemer de mogelijkheid om op de review te reageren
- Maak de review geschikt voor mogelijke aanpassingen door de reviewer en de ondernemer
- Wees zelf een onafhankelijk platform voor het plaatsen van de reviews
- Maak een afhankelijkheid tussen wanneer de review is geschreven en de wegingsfactor (recente ervaringen wegen zwaarder)
- Maak een afhankelijkheid tussen wie de review heeft geschreven en de wegingsfactor (meer ervaringen wegen zwaarder)
Bovenstaande items zijn verwerkt in het betrouwbaarheidsmodel van MeetingReview. Wekelijks zijn er wel discussies over de betrouwbaarheid en hebben ondernemers zelfs last van chantage. Een van de aspecten die voor MeetingReview nog open stond was de ‘reputatie’ van de reviewer. Bij het publiceren van een review geef je publiekelijk feedback aan de ondernemer. De vraag is echter hoe waardevol is deze feedback?
In het account van iedere reviewer op MeetingReview staan de volgende 3 tips:
- Gebruik een argument
Waarom schrijf je de review? Is het om mensen een eerlijke en onbevooroordeelde mening te geven? Een review moet een overtuigende tekst zijn. Begin met een argument, zoals “deze meetinglocatie is beter dan het beste wat ik ooit heb gezien”, de rest van je review onderbouwt vervolgens je argument.
- Maak het persoonlijk
Een review wordt interessant als het persoonlijk is. Vertel mensen hoe je de locatie hebt gevonden, waarom het eten lekker was of welke dienst fantastisch was of juist een tegenvaller. Sommige mensen maken zich zorgen dat persoonlijke ervaringen ze in diskrediet kan brengen. Het schrijven van reviews gaat echter om je vooroordelen te vertellen en je werkelijke ervaring te delen. De lezers van de review weten dat je je persoonlijke mening deelt, dus ventileer deze in geuren en kleuren.
- Deel je eindconclusie en aanbevelingen
Wees concreet in je conclusie want alleen algemene termen zeggen niet genoeg. Laat zien dat je nuances en de details kunt beschrijven. Een review is je eigen ervaring dus per definitie subjectief. Je kritische blik wordt gewaardeerd. Wees niet bang om het oneens te zijn met andere reviewers. Je review is waardevol als je die kan onderbouwen met argumenten. Vergeet ook niet je aanbevelingen te geven.
Volgende stap
De wegingsfactor van de reviewer wordt vanaf vandaag ook afhankelijk gemaakt van de waardering van de ontvanger. “Wat al op een andere manier kan bij AirBnB (beoordeel de huurder als verhuurder) en Uber (beoordeel de passagier als taxichauffeur) hebben we geoptimaliseerd is ons model”, aldus Marco Kole (mede initiatiefnemer MeetingReview). Marco vervolgt: “De meetinglocatie of dienst die de review heeft ontvangen kan de reviewer met waardevolle feedback vanaf nu belonen met een like (nuttig verklaring).”
De beloning heeft 2 effecten:
- Reviewers nemen meer tijd voor het geven van waardevolle feedback.
- De gereviewde kan waardevolle feedback belonen wat weer een stimulans is voor de reviewer omdat de volgende review mogelijk een zwaardere weging kent
De reviewer ontwikkelt zijn status nu niet alleen door het aantal reviews maar ook door het aantal likes. Bij 3, 6, 12 en 24 likes verhoogt de reviewer zijn status. Kole: “We denken hiermee weer een mooie toevoeging te hebben gedaan aan ons bestaande model”.
NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.
Auteur: Marco KoleTags: