Column Marianne Kuiper: Kunstmatig smoelwerk



2025: Wat als de toekomst van de hospitality branche niet langer draait om mensen maar AI?

Onlangs ging ik op reis en boekte mijn hotel via de allernieuwste baanbrekende AI-tool. Deze eerste end-to-end tool spreekt als een mens (in 15 talen), inventariseert jouw wensen en verzorgt jouw hotelreservering van A-Z. We babbelden wat, de conversatie was best aangenaam. In het hotel scande ik mijn reservering bij een van de self service check-in terminals. Daarna ging ik naar boven met de lift. Ik schrok want mijn hotelkamer was op de 34e etage en toen ik uit het raam naar beneden keek, voelde ik mijn benen week worden. Eigen schuld, ik had het nepmens immers om mooi uitzicht gevraagd.

Ik zoefde met de lift weer naar beneden en ging op zoek naar iemand die mij kon helpen om te kunnen verhuizen naar een andere kamer. Helaas, de lobby was leeg. Ik beproefde mijn geluk bij een van de vijf check-in terminals en vroeg de chatrobot om hulp. Maar het enige wat keer op keer op het schermpje verscheen was: 'U bent al ingecheckt. Stel uw vraag opnieuw.' Gedesillusioneerd liep ik naar het restaurant. Een hapje eten dan maar om te kalmeren. Ik nam plaats aan een van de tafeltjes en scande de QR-code voor de menukaart. Ik las dat nu alle gerechten door AI-aangedreven apparatuur bereid worden. Even later rolde een alleraardigste robot door de ruimte, manoeuvreerde voorzichtig het bord op tafel en wenste mij smakelijk eten. Tijdens het eten scrolde ik door mijn telefoon en consumeerde het laatste nieuws over wat er op zeer korte termijn allemaal mogelijk is om mijzelf volledig uit te schakelen en helemaal niets meer zelf te hoeven doen. Daarna liep ik naar de hotelbar. Het was er aardedonker, de deur was op slot.

Ik zoefde met de lift weer naar boven. In mijn kamer sloot ik snel de gordijnen en werd toen overvallen door een moeilijk moment omdat ik niet kon kiezen uit het aanbod van de 55 streamingdiensten. Uiteindelijk koos ik voor een documentaire over de toekomst van de hotellerie. Ik leerde dat wereldwijd alle hotelscholen massaal hun deuren sluiten. Er zijn namelijk geen studenten meer die zich aanmelden, hun carrière is overgenomen door AI. De volgende ochtend werd ik wakker met een leeg en depressief gevoel. Vreemd toch? Ik vroeg ChatGPT wat er met mij aan de hand was...

2025: Willen we onze gasten begroeten door robots die hun naam stac-ca-to uitspreken? Gaan we massaal bestellingen opnemen via QR-codes? Ruilen we een stralende glimlach bij aankomst in voor een kunstmatig smoelwerk? Laten we menselijke warmte plaatsmaken voor koude AI-gestuurde efficiëntie?

Verdwijnt zo de ziel van onze branche?

Ik hoop dat we zullen kiezen voor een balans waarin AI en technologie ons werk verrijkt, maar nooit de essentie van hospitality zal overschaduwen. Het is onze persoonlijke touch die ons onderscheidt, laten we dat koesteren. Dat is mijn hartenwens voor dit nieuwe jaar.


Marianne Kuiper

Founder Efficient Hotel Partner & Music Meeting Lounge

Intermediair op het gebied van het zoeken en boeken van de perfecte locatie

Meer blogs lezen? www.efficienthotelpartner.nl

 

NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.


Tags: Marianne Kuiper Column hospitality
Algemene voorwaarden | privacy statement