Het Zeeuwse Cadzand-Bad ontwikkelt zich in hoog tempo tot een mondaine trekpleister. In de plaats die door het Algemeen Dagblad onlangs 'Monaco aan de Noordzee' werd genoemd, ondergaan steeds meer hotels een restyling. Hotel de Schelde ging hier nog een stapje verder in en gooide het pand volledig op de schop. Niets herinnert meer aan het oude hotel dat sinds 1983 in het bezit is van de familie Verbeke. Of toch wel? Meeting Magazine ging op onderzoek uit.
Al bijna vijftien jaar wordt in het meest zuid-westelijke deel van Zeeuws-Vlaanderen als een razende gebouwd. Cadzand-Bad is aan het uitgroeien van een klein kustdorpje naar een chique badplaats vol allure. Wellbeing komt overal in dit dorp terug. Niet alleen dankzij de ligging, aan de zee en bij de natuur, maar ook door de vele fiets- en wandelpaden, het aanbod aan sportactiviteiten, de culinaire restaurants en de jachthaven. Begin dit jaar werd hier het duurste appartement van Nederland verkocht van de Belgische zakenman Marc Coucke voor een astronomisch bedrag van 8 miljoen. Niet voor niets wordt deze plek dan ook Knokke-Noord genoemd.
Huiselijkheid
Wanneer we aan komen rijden in Cadzand-Bad, doemt het imposante pand van Hotel de Schelde al snel op aan de horizon. Met verschillende dakvlakken, dakkapellen en hier en daar een torentje is het hotel een absolute eyecatcher. Wie echter denkt dat er niets meer herinnert aan het oude hotel, heeft het mis. Huiselijkheid is hier nog overal te vinden. Zo zien we veel zachte stoffen en behang, wat voor een warme uitstraling zorgt. "We willen hier herinneringen creëren voor onze gasten", benadrukt Tony Verbeke, die samen met zijn zus Sabine het hotel runt. "Hoewel alles luxe oogt, wilden we beslist geen steriele uitstraling. Wij houden van een persoonlijke benadering van onze gasten. Wij zeggen altijd tegen onze medewerkers 'Al ben je nog zo druk, tijd voor een praatje met de gasten is er altijd'. Wij wil-len namelijk dat zij zich op hun gemak voelen."
Paplepel
Die gastvrijheid werd hen volgens Sabine door hun ouders met de paplepel ingegoten. "Wij woonden zelfs in het hotel van onze ouders", blikt ze terug. "Wanneer we vriendjes of vriendinnetjes over de vloer hadden, gingen we met ze bowlen of zwemmen. Onze ouders, Johan en Eliane, waren altijd op de werkvloer en waren continu druk in de weer om iedereen tevreden te stellen. Iets wat wij ook nastreven, omdat je op deze manier contact met de gasten hebt en feeling met het vak houdt. Onze ouders komen hier nog altijd heel graag, alleen laten ze nu wel alles aan ons over. We gaan met de tijd mee, maar die ouderwetse gastvrijheid van mijn ouders, die is hier nog steeds terug te vinden."
Knus
Eenmaal aangekomen bij de incheckbalie ontdekken we al snel wat Sabine hiermee precies mee bedoelt. De gastvrouw ontvangt ons met een Zeeuwse bolus, vraagt hoe de reis naar het hotel is geweest en neemt de tijd voor ons. Wanneer we de deur naar onze kamer openen, zien we een warm diep kleurenpalet, waardoor de ruime kamer toch knus oogt. Gezellig oogt de kamer ook door alle hoekjes en nisjes die je er ontdekt. Qua comfort ontbreekt het de gast aan niets. Zo slaap je hier in een kingsize Auping-bed en is er een badkamer met grote regendouche waar je amenities kunt vinden van Rituals. Hoewel je vanuit de kamer de zee kunt zien, kun je ook plaatsnemen op het balkon om over de jachthaven te turen.
Appartementen
Het hotel, dat in totaal vier jaar en acht maanden gesloten is geweest voordat de heropening plaatsvond, had voorheen 28 kamers en telt nu in totaal 51 kamers. "Ook hebben we vijf hotelappartementen", vertelt Sabine. "Deze zijn uitermate geschikt voor een langer verblijf. Gasten kunnen profiteren van de gemakken van het hotel, zoals een opgemaakt bed en de handdoekenservice. Ook kunnen ze gebruikmaken van het binnenzwembad of het restaurant."
Wennen
Hoewel veel gasten stonden te popelen voor de opening van het nieuwe hotel, werd er rustig opgestart. "We hielden onze vaste gasten op de hoogte over de vorderingen middels een nieuwsbrief en toch ontvingen we wekelijks appjes of mails met de vraag wanneer het zover was", zegt Tony. "De eerste maand na de opening hebben we bewust niet alles volgeboekt. Wij zijn namelijk van mening dat je niet meteen alles 100 procent kunt laten functioneren. In het begin kom je altijd wel iets tegen wat beter kan. Op die manier kon iedereen even rustig wennen en konden we verbeterpunten aanpakken, zodat we onze gasten de allerbeste ervaring kunnen geven."
Lang natafelen
's Avonds staat er voor ons een tafel gereserveerd in het restaurant van het hotel. We worden ontvangen door een ontwapenende serveerster die ons meteen op ons gemak stelt. Met een glimlach van oor tot oor worden onze gerechten geserveerd en wanneer de serveerster ontdekt dat onze koffie er nog niet is, gaat ze er meteen achteraan. Op de kaart vinden we seizoensgebonden gerechten bereid met verse ingrediënten. Het etablissement nodigt uit tot lang tafelen met mooie wijnen en gerechten als rode mul, zeetong en linguine met zeevruchten op de kaart.
Meetingzalen
Na het uitgebreide ontbijt in de ochtend, besluiten we een kijkje te nemen in de twee meetingzalen van het hotel. The Boardroom (tot en met twaalf personen) is van alle gemakken als een groot LED-scherm en comfortabele stoelen voorzien en heeft klimaatbeheersing en een optie om de lichtintensiteit in te stellen.
Het Bijgebouw (tot en met zestig personen) is een vergaderzaal die gelegen is op het terrein naast het hotel. "Weg van alle drukte vind je hier een zaal die veel lichtinval heeft", vertelt Tony. "Iets wat door de zakelijke gast bijzonder gewaardeerd wordt. Vaak zie je dat zalen zich midden in het hotel bevinden, met alle bijbehorende rumoer van andere gasten eromheen. Hier heb je als het ware echt je eigen plek waar je je eigen koffiemomenten kunt uitkiezen. Bovendien hoef je de ruimte niet te delen met andere groepen en vind je hier alle nodige faciliteiten als een groot LCD-scherm, glasvezelverbinding en klimaatbeheersing."
Onderscheidende factor
Ook voor de zakelijke markt is het feit dat Hotel de Schelde een familiebedrijf is de onderscheidende factor, zo vertelt Sabine. "Hier zijn de lijnen net iets korter, waardoor we zaken sneller geregeld krijgen. We kie-zen niet alleen bewust voor een persoonlijke benadering bij de leisuregast; dit doen we ook bij de zakelijke gast. Geen vraag is ons te gek. Ook voor wat betreft een sociaal programma voor de zakelijke gast denken we graag mee. We werken graag samen met andere partijen, waardoor we diverse activiteiten aan kunnen bieden, zoals minigolf, blowkarten, skelteren, maar ook een diner in een sterrenzaak behoort tot de mogelijkheden."
Travellers' Choice award
Dat de heropening van het hotel zijn vruchten afwerpt, blijkt wel uit de rating op Booking.com, waarbij het hotel boven in het lijstje prijkt met een 9.0. Ook sleepte het hotel de Travellers' Choice Award voor 2024 van Tripadvisor in de wacht. "Deze erkenning wordt jaarlijks toegekend aan de favoriete bestemmingen, hotels, restaurants en bezienswaardigheden wereldwijd op basis van de beoordelingen en waarderingen die reizigers hebben gedeeld op Tripadvisor", aldus Sabine. "Deze award heeft een prominent plekje gekregen in ons hotel, want we zijn hier bijzonder trots op."
Derde generatie
De derde generatie staat inmiddels te popelen om ook mee te helpen in het hotel. "Mijn kinderen van negen en elf zeggen nu al dat ze later graag onze opvolgers willen zijn", zegt Tony met een glimlach. "Niet zo gek, wanneer je bedenkt dat iedereen hier altijd in vakantiestemming is. Bovendien: hoe leuk is het om iedere dag mensen in de watten te kunnen leggen? Wij genieten hier nog iedere dag van!"