European Industry Survey 2023: Terug op pre-covid niveau, weer- en wendbaarheid sector in de lift



LiveCom Alliance European Industry Survey 2023 toont de veerkracht van de sector en schetst een visie voor evenementenprofessionals in een tijdperk waarin de herwaardering van het leven. LiveCom Alliance presenteert met trots de zesde editie van de European Industry Survey. Dit De studie van dit jaar was niet alleen bedoeld om de belangrijkste trends, uitdagingen en uitdagingen vast te leggen economische impactfactoren van de live-communicatie-industrie. Het voornaamste doel was om een pre- en post-covid-benchmark definiëren, gecombineerd met de edities ‘19 en ‘20.

Industrieonderzoek 2023
Dit onderzoek, de derde editie op rij, uitgevoerd door het gerenommeerde Duitse R.I.F.E.L. Institute, onderzoekt systematisch de huidige staat van de live-communicatie-industrie in verschillende Europese landen. Het onderzoek omvat verschillende thema's, zoals structuur, kenmerken, omzet en medewerkers. De resultaten van de Europese industrie Enquête 2023 is gebaseerd op een steekproef van 233 bedrijven die in totaal 1.095 bedrijven vertegenwoordigen live-communicatiebedrijven en -agentschappen. Al deze nationale leden zijn verenigd in acht van de tien aangesloten verenigingen, gelijk aan de lidstaten, van
LiveCom-alliantie.

Veerkracht van de industrie
Respondenten hebben een gemiddelde economische impact van gemiddeld € 10,5 miljoen omzet personeelsbestand van 55,2 medewerkers en een gemiddeld aantal projecten van 263 per jaar. Cijfers getuigen van een veerkrachtige industrie; een lichte daling ten opzichte van (pre-covid) 2019 in omzet (-10,3%), een kleine stijging van de werkgelegenheid (+0,5%) en meer substantieel toename projecten (+26,5%).

Uitdagende marktomstandigheden
Deze pre- en post-covid-benchmark laat ook de uitdagingen van onze sector zien. Omzet mag bijna terug op het niveau van vóór de coronacrisis zijn, blijkt het behalen van voldoende rendement een uitdaging. Uit de cijfers blijkt dat het gemiddeld aantal projecten in combinatie met een minor opvallend hoger ligt
uitbreiding van het personeelsbestand op een krappe arbeidsmarkt. Bovendien heeft de sector te maken met een aanzienlijke stijging van de kosten als gevolg van inflatie en de instabiliteit in de wereld. Dit verklaart dat de omstandigheden nog steeds uitdagend zijn.
Optimistische voorspelling voor 2024
Het goede nieuws is dat de respondenten een substantiële toename van de werkgelegenheid verwachten (+19,0% voltijdbanen en +60,1% deeltijdbanen). Het leven van klanten De communicatiebudgetten zullen naar verwachting groeien met 26,3% van de respondenten (en
46,9% verwacht geen veranderingen versus 26,8% verwacht een afname).

Belangrijkste trends en onderwerpen
Als het om de trends gaat, leggen de respondenten de nadruk op duurzaamheid en kunstmatig intelligentie zijn de meest kritische trends voor 2024. De ontwikkeling van nieuwe bedrijven, Ook nieuwe werkcultuur en individualisering zijn belangrijke onderwerpen. 

Vaardigheden van het personeel 
Volgens de respondenten zijn dit de drie centrale vaardigheden om toekomstig werk onder de knie te krijgen creativiteit, interpersoonlijke en relationele competentie en zelfmanagement bevoegdheid.

Het onderzoek toont de veerkracht van de sector, die bijna terug is op het pre-covid-niveau niveau en doen een enorme inspanning om het hoofd te bieden aan het aantal nog lopende projecten uitdagende marktomstandigheden. Tegelijkertijd ervaren we een aanzienlijke herwaardering van live, onlangs bewezen door een Nederlands onderzoek onder Chief Marketing Officers. 

Klinkend 
Uit cijfers blijkt dat 64% van de cmo’s live communicatie als een cruciaal onderdeel erkent de marketingcommunicatiestrategie herkent 71% van de cmo’s een face-to-face moment waardevoller dan een offline of online media-aanraakpunt en 65% van de cmo’s beschouwen evenementen als een belangrijke marketingtrend. Veelbelovende vooruitzichten voor onze sector.

Volledig rapport
Het volledige rapport gepubliceerd door LCA in samenwerking met R.I.F.E.L. Instituut biedt waardevol inzichten en concrete gegevens die de live-communicatie-industrie benchmarken op een pan-Europees niveau. Het publiceert nauwkeurige en relevante cijfers over bijvoorbeeld uitzendbureaus salarisspecificatie, omzetspecificaties, tarieven voor freelancers en prognoses van klanten inzichten. Het volledige rapport is beschikbaar via deze link.

De European Industry Survey heeft tot doel de belangrijkste trends en economische impact in kaart te brengen drijvende krachten achter de live-communicatie-industrie in de grootste vrijhandelszone ter wereld. De editie van 2023 is een zesde stap in de richting van het opbouwen van een alomvattend overzicht van dit belangrijke onderwerp industrie. Daarom verzamelt LCA gegevens die zijn verstrekt door de nationale leden van de LCA deelnemende verenigingen, voor de derde keer onder leiding van de gerenommeerde Duitse R.I.F.E.L. Instituut. LCA zal in de toekomst regelmatig edities van de enquête publiceren.

NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.


Tags: LiveCom Alliance European Industry Survey 2023 LiveCom Alliance Onderzoek MICE
Algemene voorwaarden | privacy statement