Interview Corine Berkel, Mood Concepts: "Klaar voor 2023, na een keiharde reset in de eventbusiness!"



Een strategisch event tot in de puntjes uitdenken of de grootschalige, logistieke organisatie achter een event tot een goed einde brengen? Corine Berkel doet niets liever dan dat en runt al ruim zestien jaar met veel enthousiasme en toewijding haar evenementenbureau Mood Concepts. 

Hoofdfoto: Mood Concepts, Stan Bouman Photography

De COVID-periode is natuurlijk voor Mood Concepts en de business een keiharde reset geweest. Het heeft veel gevraagd van de veerkracht en flexibiliteit. Toch is Corine van mening dat er niet alleen maar negatieve gevolgen zijn vanuit deze periode. “Door COVID hebben wij online en inmiddels ook hybride vliegensvlug onder de knie gekregen. Daardoor wisten vele nieuwe klanten ook de weg naar Mood Concepts te vinden. De kennis die we hebben opgedaan op dat vlak in de afgelopen jaren zal ons de komende jaren alleen maar ten goede komen, want de vraag naar online en hybride blijft!”

Corine was ontzettend blij dat ze na een aantal onzekere jaren in maart 2022 eindelijk weer live events kon organiseren. “Bij die eerste live events vóór de zomerperiode merkten we vooral dat de gasten het fantastisch vonden om elkaar weer in levende lijve te zien. En bij sommige bedrijven met meerdere vestigingen zagen collega’s elkaar zelfs voor het eerst in het echt. En dat enthousiasme van de gasten maakt dat je event bij voorbaat al geslaagd is. Daar doe je het voor.”

Creatieve oplossingen
Ook na ruim zestien jaar is Corine nog altijd enthousiast wanneer ze met een opdrachtgever om tafel zit. “Ik word blij van de meest uiteenlopende aanvragen waarvoor ik een creatieve en realiseerbare oplossing mag bedenken. Dat is in deze tijden zeker een uitdaging, want naast budget hebben onze partners te maken met een tekort aan mensen, middelen en zijn sommige locaties snel volgeboekt. Mijn streven is om een mooi event met een duidelijke strategie neer te zetten, want daar ligt de meerwaarde van ons bureau. Meedenken op strategisch niveau lukt het beste wanneer de opdrachtgever mij zo snel mogelijk bij het event betrekt, het liefst nog vóórdat deze zelf een concept heeft bedacht of een locatie heeft vastgelegd. Of het nu gaat om een kennisfestival of een personeelsfeest? Je moet altijd goed nadenken over het doel. Daarna ga je pas nadenken over de locatie en andere middelen, waarmee je dat doel wilt bereiken. We merken nogal eens dat dat in de omgekeerde volgorde gebeurt en dat geniet niet onze voorkeur. Daarnaast proberen we altijd minimaal één ‘wauw’-moment binnen een event te creëren; net die extra touch waardoor de gasten er nog lang over na blijven praten, een moment waardoor ze geraakt zijn. Mensen raken en het gevoel geven dat ze speciaal zijn, dat is key wat mij betreft. Bij de vormgeving van event is de opdrachtgever altijd de eindbeslisser. Wij werken ook veelvuldig samen met projectteams van de opdrachtgever, maar uiteindelijk pakken wij richting executie wel altijd de rol  van eindregisseur. Ik ben in die trajecten ook nooit bang om mijn mening te geven wanneer een idee van een opdrachtgever bijvoorbeeld lastig te realiseren is of in mijn ogen niets toevoegt. Dit altijd in het belang van het eindresultaat.”

We kijken even terug naar een aantal fantastische events die Mood Concepts het afgelopen jaar heeft mogen verzorgen:


Foto: Mood Concepts, Jeroen Jazet Media Produkties

Campagne Dichterbij
Eén van de klanten waar Corine in de loop der jaren diverse events voor heeft georganiseerd, is FrieslandCampina. “Tien jaar geleden mochten we de campagne ‘Campina Dichtbij’ organiseren. De opzet van dit event is dat melkveehouders en medewerkers een Campinaproduct uitdelen aan de consument op één dag in heel Nederland. Met dit event werd Mood Concepts in 2012 de trotse winnaar van de Gouden Giraffe Effectief. In 2021 kwam de vraag om de campagne te herhalen ter gelegenheid van het 150-jarig bestaan van FrieslandCampina, want wie jarig is trakteert. Vanwege de coronacrisis moest het event helaas geannuleerd worden, maar in 2022 kregen we gelukkig een nieuwe kans.”

Dit jaar ging Mood Concepts voor een 2.0 versie genaamd ‘Campina Dichterbij’, met als doel om de verbinding tussen de medewerkers van FrieslandCampina en de melkveehouders aan te halen en de melkveehouders in de spotlights te zetten. “Het draaide om de lancering van de nieuwe Sterke Start-yoghurt. Hiervoor hebben we samen met het projectteam van FrieslandCampina goed naar de inhoud en het concept gekeken. We wilden de consument nog beter aanspreken en enthousiasmeren voor het nieuwe product. Cruciaal daarin is geweest dat je bij een herhalend event open minded blijven en niet in de herhaalstand terecht moet komen. Zo werd er ter ondersteuning van de actiedag een week lang aandacht besteed aan de actie in het radioprogramma Ekdom in de morgen op Radio10, waarbij de consument elke dag iemand kon aandragen voor een gratis ontbijtje met de Sterke Start-yoghurt. Een BN’er bezorgde vervolgens deze ontbijtjes op een groot plateau bij de mensen thuis. Een sympathieke actie met focus op de actiedag. Op de grote dag zelf kwamen ’s ochtends op vijftien verschillende verzamellocaties in heel Nederland de FrieslandCampina-medewerkers samen voor een ontbijt met de nieuwe yoghurt. Voor de plenaire opening hebben we een speciale videoclip inclusief een maatwerklied ‘Dichterbij’ gemaakt. Dat was wel een kippenvelmomentje. De uitzending werd gehost door Erben Wennemars vanuit hoofdlocatie Thialf, waarbij steeds werd overgeschakeld naar een aantal andere locaties. Daar hadden aansprekende mensen zoals Frank Lammers, Kees Tol, Hélène Hendriks en vele anderen de rol van co-host. De uitzending was in alle vijftien locaties live te volgen. Na de opening gingen de medewerkers met bussen het land in om de nieuwe Sterke Start-yoghurt uit te delen aan de consument. Om 16.00 vond de plenaire afsluiting plaats waarbij we wederom steeds tussen de verschillende locaties schakelden. De dag werd afgesloten met een slotconcert en een uitgebreide borrel.”


Foto: Mood Concepts, Jeroen Jazet Media Produkties

Grote logistieke operatie
Het event ‘Campina Dichterbij’ klinkt wellicht simpel van opzet, maar er ging een gigantische logistieke operatie aan vooraf, vertelt Corine. “15 locaties, 15 sfeermakers, 70 bussen, 70 koelwagens, ruim 3.000 lunchpakketten, 3.000 actiejassen, -rugzakjes en -petten, Shownieuws, 16 fotografen, 6 cameraploegen, 6 live verbindingen… Op de campagnedag zelf kwam alles bij elkaar.” Mood Concepts vroeg De Feestfabriek/Alles Komt Goed B.V. om haar te ondersteunen bij deze monsterklus en vond hierin een betrouwbare partner. “Samen hebben wij deze opdracht, na een zeer intensieve voorbereiding, tot een goed einde gebracht. Tja, en als je dan aan het einde van de dag tijdens de afsluiting een compilatievideo ziet die dezelfde middag is gemaakt en je ziet dat het gelukt is om heel Nederland groen te kleuren, dan moet ik wel even een traantje weg pinken. We hebben ruim 800.000 mensen bereikt in 24 uur en waren trending topic op Twitter. Een huzarenstukje!”

Extra spannend
Natuurlijk zijn er altijd zaken waar je minder invloed op hebt. “Met een productie van deze omvang merk je meteen wat voor grootschalig effect de coronacrisis heeft gehad. Het was lastig om genoeg buschauffeurs en mensen voor de uitvoering te vinden. Natuurlijk heb je gedurende zo’n traject altijd te maken met tegenslagen. Dan moet je flexibel zijn en openstaan voor oplossingen. Wat het extra spannend maakte, was het feit dat de eerste boerenprotesten op 22 juni plaatsvonden, terwijl onze uitdeeldag stond gepland voor de 24e. Gelukkig kregen we groen licht, maar het event had in mijn ogen geen maand later moeten plaatsvinden.”


“Tien jaar na dato is Mood Concepts er andermaal in geslaagd om met ‘Campina Dichterbij’ een enorm event neer te zetten van ongekende klasse. De tomeloze (positieve) energie en grote mate van flexibiliteit hebben een belangrijke  bijdrage geleverd aan de verbinding binnen onze organisatie.” 

Thomas Gribnau, Marketing Director Nederland, Koninklijke FrieslandCampina N.V.




Jesper Senff fotografie

Strategisch meedenken
Ook opdrachtgever Unigarant Verzekeringen kon dit jaar opnieuw rekenen op de creatieve oplossingsgerichtheid van Corine en haar team. “Ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan wilde Unigarant Verzekeringen een evenementenkalender samenstellen met vijftig events voor verschillende doelgroepen, waaronder collega’s, zakenrelaties, omwonenden en familieleden. Ook moet er elke maand op een ludieke manier een medewerker van de maand worden onthuld. Voor het bedenken van de eventconcepten en de uitvoering werken we samen met de projectorganisatie van Unigarant. De voorbereidingen waren in oktober 2021 al gestart, maar vanwege de crisis moesten we een aantal concepten aanpassen. Uiteindelijk zijn we in januari 2022 begonnen met het publiceren van digitale feestmagazines om mensen alvast in de feestsfeer te brengen. Het verrassen van de medewerker van de maand kon in januari gelukkig wel van start. Gedurende het jaar voeren we bij de (thuis)werkplek van de betreffende collega een ludieke actie uit die wordt vastgelegd door een cameraploeg. Deze collega wordt uiteindelijk beloond met een heel pakket aan verrassingen, waaronder een rolbanner die dienst kan doen als achtergrond voor de Teams-meetings, een taart en een parkeerplaats voor de deur van kantoor. Het levert hele leuke content op en we merken dat mensen steeds uitkijken naar het volgende filmpje.”


Jesper Senff fotografie

Sneeuw tijdens de opening
Op de evenementenkalender van Unigarant staan ook enkele grote events. “Het eerste event was de heropening van het pand op 1 april. Dat was ook voor ons het eerste grote live event dit jaar. Hiervoor hadden we in de binnentuin van het hoofdkantoor een festivalsetting gecreëerd met het thema ‘a touch of gold’. De deelnemers droegen gouden outfits en konden bij een balie extra gouden gadgets meenemen. Enkele dagen voor het event werd er echter sneeuw verwacht en tijdens het event was het inderdaad ijskoud. Dit hadden we van tevoren duidelijk gecommuniceerd naar de deelnemers en we namen extra maatregelen zoals het plaatsen van heaters. Ondanks de kou was het event een groot succes, zeker omdat de deelnemers eindelijk weer eens samen konden feesten. Het speciaal gecomponeerde Unigarant-lied werd warm omarmd door alle gasten, evenals het optreden van Tino Martin. Op de foto’s zie je alleen maar ontzettend blije mensen met een winterjas aan en een muts op.” 

Een ander groot event organiseerde Corine en haar team in september ; ‘Unigarant op het strand’. “Dit was wederom een feest voor de medewerkers, die per partybus van en naar de locatie in Erm werden vervoerd. We hadden onder andere een Braziliaanse brassband geregeld en een aantal mensen kreeg bij aankomst een kaartje met een geheime uitnodiging voor een ‘secret silent disco’ met een speciale komische DJ. Verder konden de medewerkers plaatsnemen in de 360 video booth en zelf TikTok filmpjes maken, gebrand in de huisstijl van Unigarant. Het event werd afgesloten met vuurwerk. Eén ding weet ik in ieder geval zeker; elke medewerker van Unigarant weet dat de organisatie dit jaar vijftig jaar bestaat.”


“50 jaar Unigarant was een onvergetelijk jaar vol fantastische events voor onze collega’s, relaties en familieleden. Onder de vakkundige begeleiding van Corine van Mood Concepts was het groter dan groots, out of the box en voorzien van een elegant gouden randje.”

Ilse van Beekum, Teammanager Communicatie Unigarant Verzekeringen N.V.



Recht door de muur
Opdrachtgevers zoals FrieslandCampina en Unigarant maken het eventvak voor Corine leuk en uitdagend. “Uiteindelijk moet een event een gezamenlijk feest zijn van de opdrachtgever en het eventbureau. Wanneer ik voor een opdrachtgever een eventconcept mag bedenken en uitvoeren, word ik ontzettend blij. En dan ga ik - als het moet - recht door de muur om ervoor te zorgen dat het event er staat zoals ik het heb bedacht. Na de keiharde reset die de eventbusiness heeft gehad, zijn wij klaar voor 2023!”

 
NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.


Auteur: Sofie Fest

Tags: Mood Concepts Corine Berkel eventorganisatie Evenementenbureau
Algemene voorwaarden | privacy statement