Switzerland Meeting Trophy: na 16 edities weer een schot in de roos
Een bekend terugkerend fenomeen: Switzerland Meeting Trophy. Een klantgericht evenement met een duidelijke focus: Zwitserland presenteren als een all-year-round event- en incentivebestemming. Zoals een studiereis? Nee, het is veel meer dan dat. Internationale teams van MICE-specialisten reizen tijdens een rally vol sport en spel dwars door het land: het wedstrijdelement creëert verbinding en zorgt ervoor dat iedereen ‘aan’ staat. Vorige week vond de 16e editie plaats waar agentschapen en bureaus uit zeven landen kennismaakten met zakenpartners, bestemmingen en activiteiten van Zwitserland: route Villars-sur-Ollon - Montreux-Vevey - Lausanne - Genève. Een trophy met een strik erom, die met veel verve gewonnen werd door Team Noord-Amerika & Canada.
Een goed begin…
Nederland deed het op de eerste dag van de rally niet slecht, het team stond na de telling op de vierde plaats. Daar waren heel wat challenges voor gestreden: na een zeer comfortabele nacht in Villars, in het sjieke Chalet RoyAlp Hotel & Spa, was het koeien melken geblazen in de bergen, werden hoefijzers rond een paal gemikt en zoefden de teams in gloednieuwe Audi’s naar Chateau de Chillon voor een picknick. Montreux was de volgende stop. In ‘the city of jazz’ werd wijn geproefd, renden teams langs het meer voor foto-opdrachten en vond – heel toepasselijk voor deze stad – een muziekquiz plaats in het casino. Na deze volle dag bracht de avond tijd en ruimte om te netwerken tussen de landenteams in Chaplin’s World, het wereldberoemde museum in het idyllische woonhuis van Charlie Chaplin. Het was daar, tussen de wassenbeelden en culinaire hoogstandjes, waar de tussenstand bekend werd gemaakt door de vice-director van Switzerland Tourism: Urs Eberhard. Team Nederland kon de nachtrust in Eurotel Montreux goed gebruiken om op te laden voor dag twee.
Geen podiumplaats, wel nieuwe contacten en een dosis inspiratie
Op het programma: een prachtige rit in de team-auto’s door vineyards richting Lausanne. Een decor dat nóg meer schitterde dankzij de warme temperaturen; het zat de Meeting Trophy – net als alle eerdere edities – wederom mee met het weer. In Lausanne werd het pas echt sportief: rotsblokken werpen en hersens kraken op vragen over de Spelen in het Olympisch Museum. Als beloning stond een uitgebreide brunch klaar in het Lacustre restaurant aan het meer van Genève. De tocht werd voortgezet naar het drukkere en stadse Genève, want ook daar werden de teams nog op de proef gesteld met activiteiten zoals het eruit en erin plaatsen van een onderdeel in een horloge. Op tijd welteverstaan. En waar een meer is, mag gewaterfietst worden, dus ook die race ontbrak niet. Moe en voldaan kregen de teams even gelegenheid zich op te frissen in Fairmont Genève, om al stralend weer te verschijnen voor het avondprogramma waar iedereen naar uitkeek. In Kiosque des Bastions vonden de teamleden, organisatoren en partners elkaar in gesprekken aan prachtig gedekte ronde tafels. Het was Urs Eberhard die de winnaar bekendmaakte, wat hij met veel humor deed. Team Nederland kon er daarom nog best een beetje om lachen dat het zelfs niet op de vierde plaats eindigde. Welke plaats dan wel? Dat hoeft niemand te weten…
Zelf ervaren is #inlovewithswitzerland raken
De kracht van Switzerland Meeting Trophy zit ‘m namelijk niet in het winnen van de rally. Of, zoals Urs Eberhard zegt: “Het is de hele sfeer die ervoor zorgt dat mensen met elkaar in contact komen, binnen de teams, tussen de landenteams en er overheen, met betrouwbare zakenpartners van Zwitserland Tourism.” Lisette van Dolderen, die al 21 jaar de bestemming vertegenwoordigt vanuit Switzerland Convention & Incentive Bureau, vult aan: “Zonder het echt te beseffen ontmoet iedereen op inspirerende wijze de mogelijkheden van de regio; het geeft nieuwe incentive ideeën, suggesties voor locaties, de smaak en variatie van gastronomie en het laat zien hoe uitstekend het openbaar vervoersysteem werkt. Het is als event- of MICE-professional heel belangrijk dat je zelf ervaart hoe Zwitserland werkt. Dan merk je dat je direct #inlovewithswitzerland raakt en wil je dat zo breed mogelijk delen.”
NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.
Tags: Switzerland Meeting Trophy Switzerland Convention & Incentive Bureau Zwitserland Incentive Congresbestemming Lisette van Dolderen