Hoe kun je digitalisering en de metaverse toepassen in je evenementen?



Hoewel de digitalisering in de MICE-industrie de afgelopen jaren in een stroomversnelling is geraakt, heb je misschien nog steeds twijfels over hoe je digitale tools en de metaverse kunt toepassen op je evenementen. Bij IFEMA MADRID krijgt digitale transformatie al geruime tijd vorm en verschillende ideeën (digitale platforms, immersieve technologieën) zijn al toegepast bij tal van evenementen en beurzen. IFEMA MADRID lanceerde het ecosysteem HELIXA met als doel de zakelijke en professionele communities te begeleiden op het pad naar de nieuwe technologische economie. Raúl Calleja, directeur digitalisering en bedrijfsdiversificatie bij de instelling in Madrid, geeft enkele tips.


Waar moet je op letten voordat je een event digitaliseert?

De zwaarste maanden van de pandemie waren ongetwijfeld een periode van leren en het versneld toepassen van zowel digitalisering als technomarketing. "Dat het digitaliseren van een evenement simpelweg het uitzenden via streaming is of het organiseren van evenementen via videoconferentieplatforms is een grote denkfout. Het is duidelijk geworden dat de gebruikerservaring in de fysieke omgeving niets te maken heeft met de digitale beleving, het gebruikersprofiel is heel anders, de KPI's zijn specifiek en engagement heeft er niets mee te maken. Daarom moeten de waardepropositie, de inhoud, de functionaliteiten, de reis, de doelstellingen specifiek zijn, maar complementair, en dus een andere beleving ontworpen voor een fysiek evenement en een digitaal en hybride evenement." We moeten onze expertise in evenementenorganisatie en het traditionele bedrijfsmodel toepassen en benutten om het 'event'-concept in de digitale en technologische omgeving te versterken, te exporteren en te verrijken. We moeten dezelfde brancheprofessionalisering van onszelf eisen door ons vak uit te breiden naar nieuwe kanalen.

 
Platforms zijn een goede aanvulling op face-to-face evenementen of beursdiensten

"In 2021 hebben de professionele beurzen van IFEMA MADRID hun capaciteit vergroot om netwerken te genereren, exclusieve inhoud en waardevolle informatie en andere specifieke functionaliteiten aan te bieden met behulp van een digitaal platform, dat toegang geeft tot 117.000 gebruikers/deelnemers en 7.989 exposerende bedrijven. Tegenwoordig zijn deze platforms fundamenteel in het verrijken van de waardepropositie van de face-to-face vakbeurs dankzij al hun functionaliteiten zoals intelligent programma en agenda, exposantenlijst, matchmaking en netwerkoplossingen, aanbevelingen op basis van interesseprofielen, streaming en live deelname. Sommige platforms maken het zelfs mogelijk om privéruimten te creëren waar vergaderingen kunnen worden gehouden. Het is duidelijk dat 100% van onze bezoekers face-to-face zijn, maar 100% van onze leads, publiek en gebruikers komen niet per se persoonlijk naar een beurs. Waarom bieden we ze niet een andere service en verdienen we er geld mee?


Gebruik de platforms volgens je doel en doelstellingen

 Ze werken ook als een permanent communicatiekanaal met je doelgroep. Maar wees voorzichtig, herinnert Raúl ons eraan: "Je moet een strategie ontwerpen op basis van de verschillende doelgroepen, doelgroepen en specifieke doelstellingen van elk segment. We evolueren van 'algemene bezoeker' naar 'community, publiek' met personaliserende acties en nieuwe diensten op basis van alle informatie die we over hen kunnen hebben. Als digitale marketing zijn manier van meten en geld verdienen heeft geprofessionaliseerd (van CMP naar CPC, CPL, CPV ...), moeten we doorgaan met de professionalisering van beursmarketing door gegevens aan te bieden aan rendement en impact te meten, waarover de technologie ons en die van onze klanten vandaag de dag kan beschikken."

We zien een duidelijke leercurve in het gebruik van het digitale platform. Hoe meer digitale evenementen er worden gemaakt, hoe meer dynamiek met content, hoe meer communicatie, hoe groter het volume aan interactie en gegenereerde activiteit. Naar mijn mening is Always-On de weg vooruit. Het vereist nieuwe vaardigheden, middelen en middelen, organisatie, natuurlijk de beste instrumenten om het persoonlijke evenement sterker, relevanter, meer referentieel en met meer verwachting te maken."


Meeslepende technologieën die je kunt toepassen op evenementen

Ben je op zoek naar een manier om producten op een beurs op een andere manier te presenteren? IFEMA MADRID test nieuwe immersieve technologieën. Bij ARCOmadrid werd een museum ingericht met werken van Stichting ARCO in augmented reality, dat was erg meeslepend, met muziek en een audiovisuele uitleg van de synopsis van de 10 gedigitaliseerde werken. Ook tijdens de MOMAD modebeurs werden kledingcollecties in augmented reality gepresenteerd. Bij Motortec konden motorliefhebbers ondertussen motoren en onderdelen van de auto aanraken dankzij augmented reality. Leren door te doen met echt werkende tests. Technologie wordt niet uitgelegd met powerpoints, maar door te knutselen aan de technologie zelf en sensaties op de beursvloer te observeren.

Tijdens Meat Attraction, de International Meat and Poultry Industry Trade Fair, zenden de sprekers de content uit via streaming met augmented reality-brillen en een ingebouwde camera. En het interessante hier, voor Raúl, is om te profiteren van meeslepende technologie en om de ervaring te gamificeren en te koesteren, zowel voor de mensen die er persoonlijk zijn als in streaming: sponsorlogo's, emoji's op de gezichten van de aanwezigen toevoegen, spelen met verschillende ontwerpen en 3D-ruimtes.

“Vandaag hebben we technologieën voor onze evenementen die we vijf jaar geleden niet hadden (streaming, passen en digitale toegang, exposantengidsen en netwerkplatforms, apps...). Ik twijfel er niet aan dat we over 5 jaar gedemocratiseerde technologieën zullen hebben die de ervaring van gebruikersgebeurtenissen radicaal zullen veranderen”.


Meeslepende technologieën om producten en ruimtes onder de aandacht te brengen

We moeten de manier waarop we verkopen updaten en digitaliseren. "Bij IFEMA MADRID tonen we op sommige van onze beurzen al ruimtes en voorstellen voor modulaire stands in augmented reality aan klanten op afstand, zodat we de kleuren en personalisatie door de bril kunnen zien." Het betekent niet dat je prospectie moet vervangen reizen, maar je kunt ruimtes op een andere, meeslepende, gamified manier laten zien, en vaak samenwerken met teams en mensen die op afstand zijn, in andere landen, op andere locaties... het is een complexe taak.

Meeslepende technologieën hebben het dagelijkse leven van beurzen nog niet bereikt, maar Raúl denkt dat ze exponentieel zullen groeien omdat ze een geweldige kans zijn om producten op een andere manier te laten zien, te personaliseren, te besparen op transportkosten en zelfs duurzamer te zijn. "Dankzij immersieve technologieën zullen exposanten een paar stukken uit hun collectie hebben in het live-evenement, maar ze zullen er nog veel meer kunnen tonen en bezoekers de kans bieden om te zien hoe het eruit ziet op een bepaald model, de kleuren veranderen."


Afbeelding van Tumisu, please consider ? Thank you! ? via Pixabay 
 
NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.


Tags: Digital Realty Metaverse
Algemene voorwaarden | privacy statement