Toerismebranche wil deltaplan om sector te redden



Wil de toeristische sector in Nederland een toekomst hebben, dan moet Den Haag in actie komen en inzetten op een Nationaal Toerisme-transitieplan. Namens vijftien destinatiemarketingorganisaties wordt vandaag een voorstel hiertoe overhandigd aan de Tweede Kamer. Leontien Mees, directeur Maastricht Marketing: “Het wordt hoog tijd dat het belang van de toeristische sector serieus wordt genomen in Den Haag. Met ons voorstel willen we toerisme een volwaardige plek geven in het economisch beleid van het komende kabinet.”

In het voorstel pleiten de destinatiemarketingorganisaties voor ondersteuning bij het herstel van de sector na corona en voor een vernieuwing van de Nederlandse bezoekerseconomie, in 2019 goed voor ruim 4% van het Bruto Binnenlands Product en 800.000 banen. Denk hierbij aan de verduurzaming van vakantieparken en toeristische trekpleisters, de revitalisering van verblijfsaccommodaties om ondermijning tegen te gaan en CO2-neutrale vervoersmogelijkheden voor bezoekers. De organisaties vragen het Rijk een Toerisme-transformatiefonds van 1 miljard euro in het leven te roepen, naar voorbeeld van het Verenigd Koninkrijk dat miljarden inzet om het toerisme te bevorderen en te vernieuwen. Hiervoor kan onder andere een beroep worden gedaan op het Europees Herstelfonds, waarin voor Nederland bijna 6 miljard euro beschikbaar is.
 
Bewindspersoon hard nodig 
Toerisme moet volgens de vijftien initiatiefnemers van het transitieplan, afkomstig uit steden en regio’s verspreid door heel Nederland, een volwaardige plek krijgen in het economisch beleid van het komende kabinet. Het is hierbij essentieel dat de sector onder de verantwoordelijkheid van een bewindspersoon komt te vallen, iets waarvoor de branche al eerder pleitte in een brief aan toenmalig informateur Herman Tjeenk Willink.
 
Leontien Mees, directeur Maastricht Marketing: “Het economisch belang van de toeristische sector is groot. Toerisme zorgt voor werkgelegenheid en geeft een kwaliteitsimpuls aan een gebied. Maastricht zal altijd een toeristische hotspot blijven. Juist daarom willen we ervoor zorgen dat de sector toekomstbestendig is. Herstel na corona is belangrijk, maar ook inspelen op ontwikkelingen op de lange termijn. Wij blijven ons hard maken voor een duurzame en innovatieve bezoekerseconomie. Niet alleen voor de stad, maar ook voor de regio en de hele provincie Limburg.” 
 
Het plan wordt namens de volgende organisaties aangeboden: Maastricht Marketing, Rotterdam Partners, Amsterdam & Partners, Utrecht Marketing, Eindhoven365, The Hague & Partners, Marketing Groningen, Dordrecht Marketing & Partners, Marketing Drenthe, MarketingOost, Leiden & Partners, VisitBrabant, Kennisnetwerk Destinatie Nederland, Merk Fryslân en Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen.

Fotocredits: Maastricht Marketing/ Jonathan Vos
 
NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.


Tags: Nationaal Toerisme-transitieplan destinatiemarketingorganisatie Toerisme-transformatiefonds
Algemene voorwaarden | privacy statement