Interview Linda Kerkhoven: "Na de annulering kon ik weer slapen"



Fotografie BFoto

De afgelopen anderhalf jaar stond in het teken van annuleren, incalculeren en improviseren. Meeting Magazine ging in gesprek met drie organisatoren die terugkijken op een roerige periode, maar gelukkig ook een mooi toekomstperspectief hebben.

Linda Kerkhoven helpt locaties met hun branding en marketing. Op 20 september stond haar tweede editie van het Locatiecongres gepland, een kennisevent speciaal voor locatiehouders en -medewerkers. “Anderhalf jaar na het eerste congres had ik weer de behoefte en de zin om opnieuw dit congres te organiseren. Toen brak ineens de coronapandemie uit. In eerste instantie dacht ik, laat maar. Maar na een paar maanden wilde ik toch iets voor de locaties doen: een leuke positieve dag organiseren met inhoudelijke sessies, goede sprekers en de mogelijkheid om kennis uit te wisselen. In eerste instantie overwoog ik het congres in 2022 te organiseren. Na lange telefoongesprekken met de vijf locaties hoopte ik dat volgend jaar de agenda’s weer vol zouden zitten en dat men geen tijd zou hebben om deel te nemen. Daarom koos ik voor een datum na de zomer van dit jaar, voordat alle bijeenkomsten weer zouden losbarsten. Ik had van tevoren al wel bedacht dat het niet makkelijk zou zijn. Ik koos bewust voor een betaald event omdat ik de locatie, de catering en de sprekers gewoon wilde betalen. Ook lag de prijs van een kaartje wat hoger zodat ik sneller quitte zou spelen en het event ook eerder doorgang kon vinden. Maar ondanks de positieve respons bleef het aantal aanmeldingen uit. Ik werd er onrustig van en droomde op een gegeven moment zelfs van de kaartverkoop.”

Eerlijke mail
Om te achterhalen waarom de aanmeldingen achterbleven, stuurde Linda een mail naar haar netwerk. “In de mail was ik heel transparant en eerlijk over het doel van het event. Ook verzocht ik iedereen die niet kon komen om zich af te melden en daarbij aan te geven waarom ze niet kwamen. Uit de respons bleek dat veel locaties waren volgeboekt en daarnaast moeten ze met minder mensen veel ballen in de lucht houden. Bovendien willen kleine locaties geen omzet mislopen. Wel kreeg ik veel positieve feedback en complimenten over mijn eerlijkheid en het tonen van mijn kwetsbaarheid. Het leverde zelfs tien extra verkochte kaartjes op, maar dat was helaas niet genoeg. Je kunt niet op basis van last minute aanmeldingen je catering en je locatie betalen. Bovendien wordt het ook een gevoelsding. Als de hut niet vol is, heeft een event veel minder interactie en daarmee minder impact.”  

Opgelucht
Annuleren bleek uiteindelijk de beste keuze. “Ik was opgelucht en kon eindelijk weer slapen. Mijn netwerk stuurde appjes en mailtjes om hun waardering te uiten en een hart onder de riem te steken. Dat heeft me wel gesterkt. Ondanks de externe factoren voelde het toch als een mislukking. Als ondernemer heb je passie voor je vak en wil je slagen in alles wat je doet. Maar het Locatiecongres is zeker niet van de baan. Het programma en de inhoud staan, wellicht biedt 2022 meer kansen.”

Ganzenbord
Ook met haar Locatietours moest Linda in 2020 en 2021 geduld hebben. “De allereerste coronaproof Locatietour vond 6 juli 2020 plaats in Friesland. Deze anderhalve meter editie kostte veel tijd en werk, maar uiteindelijk was het een van de leukste tours. Je wordt gedwongen nog creatiever te denken, wat resulteerde in een meer dan afwisselend programma.” De tour door Utrecht Region kon na drie keer verplaatsen eindelijk in juli 2021 plaatsvinden. “Dat was steeds opnieuw een proces van doorschuiven, afzeggen, een nieuwe datum prikken en iedereen informeren. Het was ontzettend frustrerend. Het voelde als een spelletje ganzenbord. Je begint bij start, je dobbelt, je gaat stapje voor stapje vooruit en dat ben je ineens weer terug bij af. Uiteindelijk haal je die finish wel, maar met een heleboel hobbels.” 

Interen
Ondanks het feit dat Linda dit jaar nog een derde Locatietour op de planning heeft en diverse locatie-opdrachten heeft, is bij haar de bodem op zakelijk gebied bereikt. “Aan het begin van de crisis zat ik met mijn handen in het haar en overwoog ik zelfs naar een andere branche over te stappen. Uiteindelijk besloot ik dat ik toch in de branche wilde blijven werken omdat het me zoveel plezier geeft. Wel heb ik moeten teren op mijn reserves. Mijn spaargeld heb ik geïnvesteerd in een nieuwe website. Het voelde als pionieren, net als tien jaar geleden toen ik voor mezelf begon en ook toen veel minder geld had. Je springt in het diepe en ontdekt nieuwe talenten. Zelf heb ik bijvoorbeeld online locatietours ontwikkeld en filmpjes gemaakt. Uiteindelijk heeft de coronacrisis me ook mooie dingen gebracht. Ik heb mijn eigen netwerk nog beter leren kennen en meer tijd doorgebracht met mijn gezin. Ook merk ik meer dan ooit hoe solidair de branche is en dat wordt ook gevoeld richting bijvoorbeeld de festivalbranche. Iedereen voelt dezelfde pijn en onzekerheid. Maar al klinkt dit allemaal mooi, mijn bankrekening moet zich nog herstellen van deze crisis!”



 
NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.


Auteur: Sofie Fest

Tags: Linda Kerkhoven Linda op Locatie Locatietour
Locatietour I Linda op Locatie | bekijk uitgebreid bedrijfsprofiel
Postbus
3500 AA
Utrecht
Nederland
Algemene voorwaarden | privacy statement